Η νέα γενιά της Γαλλίας επανεφευρίσκει την εξυπνάδα της χειρωνακτικής εργασίας. Εκσυγχρονίζει την τεχνογνωσία των προηγούμενων γενεών και επινοεί ένα νέος είδος επαγγελμάτων.
Εγκαταλείποντας τα επαγγέλματα πληροφορικής οι νεαροί Γάλλοι προτιμούν όλο και περισσότερο τις τεχνικές εργασίες. Οσο μειώνεται το χάσμα ανάμεσα στους διανοούμενους και τους χειρώνακτες, τα επαγγέλματα «τέχνης», όπως τα αποκαλούν, κατέληξαν να είναι περιζήτητα. Από τις 3 ως τις 8 Μαϊου 2017, στο 3ο Σαλόνι των Αποκαλύψεων, στο Grand Palais του Παρισιού εκτίθενται τα καλύτερα έργα χειρωνακτικής τέχνης της τελευταίας τριετίας.
Στην έκθεση θα εκπροσωπηθούν και τα 281 επαγγέλματα χειρωνακτικής τέχνης τα οποία αναγνωρίστηκαν επίσημα από το κράτος το 2015. Η Γαλλία νιώθει περήφανη για αυτή την παράδοσή της, η οποία κληροδοτήθηκε από τους προηγούμενους αιώνες και αναπτύχτηκε ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Οι γάλλοι βασιλείς πριμοδότησαν τις χειρωνακτικές εργασίες και τις εξέλιξαν σε τέχνη, θεμελιώνοντας μια ουσιώδη οικονομική δραστηριότητα που συνεχίζεται ως σήμερα. Το Παρίσι υπήρξε η καρδιά αυτής της εκρηκτικής παραγωγής και ορισμένες γειτονιές, όπως το φομπούρ Saint-Antoine, το οποίο αποκαλείται «φομπούρ του επίπλου» ζει σήμερα μια νέα εποχή.
Στην εν λόγω γειτονιά, πολλά σπίτια μεταμορφώθηκαν σε λοφτ, αλλά αρκετά προσελκύουν νέους χειρώνακτες που διέμεναν ως τώρα στα προάστια του Παρισιού και στις ανατολικές συνοικίες.
Αυτά τα νέα επαγγέλματα είναι ένα θαύμα: ως πριν από είκοσι χρόνια τα τεχνικά επαγγέλματα βρίσκονταν στο χείλος της κατάρρευσης. Τα εργαλεία των επαγγελματιών μιας άλλης εποχής πουλιούνταν μαζί με τα παλιά έπιπλα στις αντικερί. Η μόδα κατακλύζονταν από το design και κανείς δεν αγόραζε χειροποίητα αντικείμενα.
Το 2017, designers και χειρώνακτες εργάζονται πλέον μαζί και δίνουν ένα σύγχρονο αποτέλεσμα, με μεγάλα οικονομικά οφέλη.
Ενα παράδειγμα είναι ο Nathanaël Le Berre, 38 ετών, καλλιτέχνης γλύπτης-σιδηρουργός, ο οποίος εργάζεται σε ένα ατελιέ μακριά από το Παρίσι, παράγοντας έργα τέχνης και κερδίζοντας βραβεία και αναγνώριση. Δουλεύει το μέταλλο σαν σιδηρουργός, με την τεχνική της δαντέλας.
Η 35χρονη Viagbo Sika έγινε κεραμίστρια, με εξειδίκευση στα μωσαϊκά. Δέχεται δεκάδες παραγγελίες και διαθέτει το δικό της ατελιέ. Ξεκίνησε από ένα απλό σεμινάριο έξι μηνών σε έναν επαγγελματία στο Παρίσι, ο οποίος τελικά την προσέλαβε. Δούλευ και ταυτόχρονα σπούδασε βοηθός αρχιτέκτονα, επί τρία χρόνια.
Η νεαρή Anne Le Corno δημιούργησε το δικό της εργαστήρι επίπλου και ξυλογλυπτικής στο 19ο διαμέρισμα του Παρισιού. Είναι τόσο γνωστή που δέχεται πάνω από 100 βιογραφικά την ημέρα για να προσφέρει εργασία.
Η φίρμα Antoinette Poisson είναι η πιο διάσημη της Γαλλίας για χειροποίητη ταπετσαρία και σχέδιο διακόσμησης. Βασίζεται στην εργασία τριών νέων που σπούδασαν σχέδιο αλλά εργάζονται με τα χέρια τους για να αποδώσουν το ποθητό αποτέλεσμα. Τα σχέδιά τους εμπνέονται από την τέχνη του 18ου αιώνα και η τεχνική τους βασίζεται στους χειρώνακτες της εποχής.
Αυτοί οι δύο νέοι ξαναπήραν το 2013 μια φαλιρισμένη επιχείρηση του 1865, την «C. Rigollet», η οποία επισκεύαζε πολύτιμα έπιπλα. Σήμερα, είναι ένα από τα μεγαλύτερα ατελιέ του Φομπούρ Saint Antoine, στο κέντρο του Παρισιού. Οι κκ Lacroix και Marrec, πευθύνονται σε ιδιώτες ή επαγγελματίες προσφέροντας υπηρεσίες υψηλών στάνταρ στο ξύλο. Ειδικότητά τους είναι η ανακαίνιση επίπλων του 19ου αιώνα.
Ο Michael Wagner αγόρασε μια επιχείρηση σε κατάρρευση το 2001, σε ηλικία 26 ετών. Σήμερα τα φωτιστικά του είναι τόσο διάσημα που πολλοί κάνουν απομιμήσεις. H εταιρεία του έχει 20 εργαζομένους, ονομάζεται πλέον Οίκος Charles και ξεπουλάνε σε όλο τον κόσμο, πρωτότυπα έργα τέχνης, χειρωνακτικά made in France.