Μία τραγική σύμπτωση ήρθε ξανά στην επιφάνεια μετά την συντριβή του στρατιωτικού ελικοπτέρου το πρωί της Τρίτης, στο οποίο βρήκαν τραγικό θάνατο 4 αξιωματικοί, καθώς πριν από 41 χρόνια στην ίδια περιοχή του Σαρανταπόρου είχε γίνει ένα πολύνεκρό αεροπορικό δυστύχημα που είχε κοστίσει την ζωή σε 50 άτομα.
Το χρονικό της τραγωδία του '76
Συγκεκριμένα, στις 23 Νοεμβρίου του 1976, το δικινητήριο αεροσκάφος τύπου YS-11A και όνομα «Νήσος Μήλος» απογειώνεται στις 8:35 το πρωί από το Ελληνικό με τελικό προορισμό το αεροδρόμιο Φίλιππος της Κοζάνης.
Κυβερνήτης ήταν ο έμπειρος και πρώην ιπτάμενος της πολεμικής αεροπορία Κώστας Σκιαδάς και συγκυβερνήτης του ο Νικόλαος Τάρναρης.
Η πτήση τους ξεκίνησε με καλό καιρό, αλλά οι πιλότοι είχαν ενημερωθεί από την επιμελητεία των πτήσεων της Ολυμπιακής ότι είχε πυκνή ομίχλη σε Λάρισα και Κοζάνη.
Μόλις λεπτά πριν τις 9, το πλήρωμα επικοινωνεί με τον πύργο ελέγχου της Λάρισας και ζητεί πλήρες μετεωρολογικό δελτίο τόσο για τη Λάρισα όσο και για την Κοζάνη.
Γρήγορα αντελήφθησαν ότι η προσγείωσης στο αεροδρόμιο της Λάρισας θα ήταν αδύνατη αλλά ο κυβερνήτης αποφασίζει να συνεχίσει την προσέγγιση.
Στις 09:07 η Λάρισα μεταβιβάζει το δελτίο καιρού του αεροδρομίου της Κοζάνης:«Ολυμπιακή 830 ο καιρός στην Κοζάνη νεφοσκεπής 8/8 AC8000 πόδια, 6-8 SCU 3500 πόδια, 2/8 ST 1500 πόδια, θερμοκρασία εδάφους 60C, βαρομετρική 29,62 ορατότητα 8 – 10 χιλιόμετρα, άνεμος 10 κόμβοι …Ευχαριστούμε Λάρισα, ελήφθη ο καιρός από Ολυμπιακή 830, να διαβιβασθεί στην Κοζάνη ότι συνεχίζουμε για εκεί» απαντά το πλήρωμα από το YS-11A, το οποίο εκείνη την ώρα βρισκόταν πάνω από τον ραδιοφάρο της Αγχιάλου και σε 15 λεπτά θα έφθανε στην Λάρισα.
Το αεροσκάφος προσπερνά το αεροδρόμιο της Λάρισας και λίγη ώρα αργότερα αναφέρει πως βρίσκεται 10 μίλια βόρεια της πόλης.
Στη συνέχεια, το πιλοτήριο επικοινωνεί με το αεροδρόμιο της Κοζάνης.
«Φίλιππε καλημέρα η Ολυμπιακή 830. Διαβιβάστε το μετεωρολογικό …Ολυμπιακή 830 καλημέρα σας, 2/8 ST 1500 πόδια, 7/8 SCU 3500 πόδια, 8/8 AST 8000 πόδια, θερμοκρασία εδάφους 6C, άνεμος 10 κόμβοι».
Το πλήρωμα ζητά από την Κοζάνη μετεωρολογικό δελτίο, το οποίο και λαμβάνει… Οι πιλότοι θεωρούν ότι η μόνη διέξοδος είναι να πετάξουν χαμηλότερα και ξεκινούν κάθοδο στα 3.500 πόδια.
Οι καιρικές συνθήκες και η πυκνή ομίχλη που έχουν καλύψει το όρος Μεταξά δυσχεραίνουν τρομακτικά το έργο τους.
Ο έμπειρος κυβερνήτης κρίνει ότι δεν μπορεί πλέον να συνεχίσει το ταξίδι προς Κοζάνη και αρχίζει να στρίβει…
Λίγα λεπτά αργότερα, η Κοζάνη και η Λάρισα αδυνατούν να επικοινωνήσουν πλέον με το SX-BBR. Μόλις δίδεται το σήμα ότι το αεροσκάφος εξαφανίστηκε και πιθανότατα να έχει καταπέσει σε μια από τις ορεινές περιοχές του Σαρανταπόρου και του Μεταξά, σημαίνει συναγερμός.
Η αστυνομία ειδοποιεί την κοινότητα του χωριού Μεταξά ότι χάθηκε το αεροπλάνο της Ολυμπιακής, στο σημείο σπεύδουν τα σωστικά συνεργεία, όπου εκεί αντικρίζουν το χάος. Και οι 50 επιβάτες είχαν απανθρακωθεί, ενώ αδύνατη ήταν η αναγνώριση των πτωμάτων.
Πρωτοσέλιδα μετά την τραγωδία
«Κάρβουνο έγιναν και οι 50. Τρομερό το θέαμα στον τόπο της συντριβής. Αδύνατη είναι η αναγνώριση των πτωμάτων» έγραφε τότε η εφημερίδα Μακεδονία.
Σε μετέπειτα φύλλο της η ίδια εφημερίδα παρουσίαζε τα 36 ερωτήματα που έθεσε ο ανακριτής για το πολύνεκρο δυστύχημΜε τη σειρά της, η Καθημερινή έγραφε: «Αεροπορική τραγωδία νοτίως της Κοζάνης λόγω κακοκαιρίας και πυκνής νεφώσεως».
Με πληροφορίες από : Έθνος, Kozanimedia