Μοιρασμένες οι κινηματογραφικές πρεμιέρες της εβδομάδας.
Στις αίθουσες Μ. Πέμπτη το πολυαναμενόμενο για τους φανατικούς του είδους «Fast & Furious Μαχητές των δρόμων 8» και το «Στα Δάση της Σιβηρίας» και αναμονή μέχρι την Κυριακή του Πάσχα για τις υπόλοιπες.
Στα Δάση της Σιβηρίας, (Dans les Forêts de Sibérie)
Σκηνοθεσία: Σαφί Ναμπού
Παίζουν: Ραφαέλ Περσονάζ, Γιεβγκένι Σιντίκι
Ένας Δυτικός, κουρασμένος από την ταχύτητα του σύγχρονου κόσμου, απομονώνεται στα δάση της Σιβηρίας για να ανακαλύψει τον πραγματικό του εαυτό.
Βασισμένος στο ομώνυμο αυτογραφικό βιβλίο του Σιλβέν Τεσόν, ενός δημοφιλούς και βραβευμένου συγγραφέα ταξιδιωτικής λογοτεχνίας ( απέσπασε το 2011 το Βραβείο Μεντισίς), ο Σαφί Νομπού με όρους ποιητικού ντοκιμαντέρ fiction αφηγείται μια απρόσμενη περιπέτεια επιβίωσης, που γίνεται στην ουσία μια πορεία αυτογνωσίας.
Ο κεντρικός ήρωας, ο Τέντι, έχει κουραστεί από τη ζωή του στη σύγχρονη απαιτητική κοινωνία.
Έτσι αποφασίζει να εγκαταλείψει την υψηλή του θέση στην εταιρεία όπου εργάζεται, απαρνείται τον πολιτισμό και τις ανέσεις και αγοράζει μια μικρή καλύβα στα βάθη της Σιβηρίας.
Εκεί μόνος του, χωρίς την ανθρώπινη παρουσία, αρχικά απολαμβάνει την ελευθερία του και την ομορφιά της φύσης.
Σταδιακά όμως ανακαλύπτει ότι ακόμα και στο τέλος του κόσμου, δεν θα μπορέσει να βρει την ησυχία του: οι άγριες αρκούδες της περιοχής τον ταλαιπωρούν, ενώ το χιόνι και οι αντίξοες καιρικές συνθήκες μοιάζουν βασανιστικές.
Ένα βράδυ που χάνεται στη χιονοθύελλα θα μπορούσε να είχε αποβεί μοιραίο, αν δεν ήταν εκεί ο Αλεξέι, ένας Ρώσος καταζητούμενος που ζει κρυμμένος στα δάση της περιοχής για χρόνια. Ο Τέντι έχει ακούσει γι΄ αυτόν από τους κατοίκους του παρακείμενου μικρού χωριού που επισκέπτεται σπάνια. Εκείνοι τον θεωρούν νεκρό κι έτσι ο Αλεξέι έχει βρει καταφύγιο στην απεραντοσύνη του δάσους. Ανάμεσα σε δύο τελείως διαφορετικούς άνδρες αναπτύσσεται μία φιλία, που είναι ταυτόχρονα τόσο αναπάντεχη όσο και απαραίτητη και για τους δύο.
Ο Νομπού κινηματογραφεί αριστοτεχνικά το παγωμένο τοπίο της Σιβηρίας και με χιούμορ περιγράφει την προσπάθεια του δυτικού ήρωά του να ζήσει σε ένα περιβάλλον εντελώς διαφορετικό από αυτά που γνωρίζει.
Σταδιακά, ακολουθώντας το φυσικό του ένστικτο, θα βρει έναν τρόπο να οργανώσει τη ζωή του. Κάνοντας ένα σχόλιο σχετικά με την αληθινή μας φύση, ο Σαφού δείχνει στην ουσία ότι ο άνθρωπος χρειάζεται πολύ λίγα πράγματα για να είναι καλά.
Το πιο σημαντικό όμως από όλα είναι η παρουσία άλλων ανθρώπων και η επικοινωνία. Η σχέση που αναπτύσσει ο πρωταγωνιστής με τον Ρώσο κατάδικο θα αποδειχτεί τελικά το πιο μεγάλο μάθημα που θα πάρει στην μόνιμα χινοσμένη.
Το γεγονός ότι δυο άντρες -ο ένας από επιλογή κι ο άλλος από ανάγκη- βρίσκονται στη ουσία εξόριστοι, αποδεικνύει ότι τελικά όλοι στην ίδια μοίρα βρισκόμαστε. Σε αυτό το παράξενο μέρος όλοι είναι ίσοι: οι όποιες αδικίες είναι άλλη μια ανθρώπινη κατασκευή .
Η ζωή μάλλον είναι πολύ πιο απλή, ακόμα κι αν ενέχει κινδύνους.
Ο Τέντι μέσα σε αυτή την περιπέτεια, απλώς ζει την κάθε μέρα, δεν ανησυχεί για το μέλλον, δεν χάνεται σε περίπλοκες σκέψεις: ανασαίνει, επιβιώνει κι μαθαίνει να αγαπάει.
Αν και συχνά μπορεί να δημιουργούνται εύλογες απορίες στον θεατή, η περίεργη συνθήκη στην οποία κινούνται τα πρόσωπα- περίεργη βασικά για εμάς- αποδεικνύει ότι ακόμα κι αν υπήρχε μια απάντηση στις όποιες ερωτήσεις, δεν είχε μεγάλη σημασία. Γιατί το μόνο που μετράει σ’ αυτά τα λευκά δάση είναι η ανάγκη του ανθρώπου, όποιος κι αν είναι αυτός, να ζει ελεύθερος.
Ο Ραφαέλ Περσονάζ, που η μητέρα του μάλιστα είναι η βασική μεταφράστρια του Γιάννη Ρίτσου στη Γαλλία, με τη σειρά του πετυχαίνει να εξελίξει τον χαρακτήρα του Τέντι που απογοητευμένος γιάπης μετατρέπεται σε ένα αγνό και σοφό παιδί της φύσης.
Fast & Furious Μαχητές των δρόμων 8,(The Fate of the Furious)
Σκηνοθεσία: Φ. Γκάρι Γκρέι
Παίζουν: Βιν Ντίζελ, Σαρλίζ Θερόν, Ντουέιν Τζόνσον, Μισέλ Ροντρίγκεζ, Τζέισον Στέιθαμ, Τάιριζ Γκίμπσον, Κερτ Ράσελ, Eλεν Μίρεν, Ελσα Πατάκι, Σκοτ Ιστγουντ, Κρις «Λούντακρις» Μπρίτζες
Mετά από το γάμο του Ντομ Ντίζελ και της Λέτι και την αποχώρηση από την ενεργό δράση του Μπράιαν και της Μία, η παρέα προσπαθεί να ζήσει μια φυσιολογική ζωή. Όταν όμως η Σάιφερ, μια μυστηριώδης γυναίκα, σαγηνεύει τον Ντομ και τον παρασύρει στον κόσμο του εγκλήματος, εκείνος προδίδει τα κοντινά του πρόσωπα, η οικογένεια διαλύεται και η ομάδα με επικεφαλής τον Χομπς, μπλέκει σε επικίνδυνες περιπέτειες στην πρώτη ταινία της τελευταίας τριλογίας της σειράς.
Το όγδοο μέρος της πασίγνωστης σειρά ταινιών «Fast & Furious» επιστρέφει με ενισχυμένο καστ και ακόμη πιο πολλά γκάζια, σε σκηνοθεσία του Φ. Γκάρι Γκρέι. Αποτελεί μάλιστα την πρώτη ταινία της τελευταίας τριλογίας και θεωρείται κομβικό σημείο για την σειρά αφού από εδώ και πέρα, όπως λένε οι παραγωγοί τουλάχιστον, η ιστορία των μαχητών του δρόμου θα ακολουθήσει μία τελείως διαφορετική πορεία, αν και αυτή η ταινία καθόλου δεν διαφέρει από τις υπόλοιπες, οπότε δεν είναι σαφές πού ακριβώς στηρίζεται αυτό το επιχείρημα.
Η ιστορία ξεκινά μετά το γάμο του Ντομ και της Λέτι. Το ζευγάρι βρίσκεται στο μήνα του μέλιτος στην Κούβα και προσπαθεί να ζήσει μία φυσιολογική ζωή.
Η ηρεμία τους όμως θα ανατραπεί, όταν εμφανίζεται η Σάιφερ, που την υποδύεται η εκρηκτική Σαρλίζ Θερόν. Αυτή πλησιάζει τον Ντομ, τον εκβιάζει και τον αναγκάζει να συνεργαστεί μαζί της. Ο Ντομ θα θεωρηθεί προδότης από την υπόλοιπη παρέα, που προσπαθεί να ανακαλύψει την αιτία της συμπεριφοράς του..
Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στην Νέα Υόρκη, στην Ατλάντα, στο Σινσινάτι, στην Ισλανδία, αλλά και στην Κούβα (!), κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή του Αμερικανικού εμπάργκο το 1963.
Γρήγορη δράση, τέρμα τα γκάζια, πολλά δίτροχα και τετράτροχα , σφιχτοδεμένα πλάνα δίνουν το στίγμα της ταινίας, ενώ δεν λείπει το χαρακτηριστικό της χιούμορ, που πολλές φορές δεν αποφεύγει τα κλισέ και τα κοινότοπα αστεία. Το κλειδί, λένε οι δημιουργοί , βρίσκεται στην αμφισβήτηση των βασικών θεματικών της, κάτι που μάλλον δεν ισχύει. Αντίθετα θα δείτε όλα όσα περιμένετε, μαζί με ένα τρομερά αναμενόμενο φινάλε. Η Σαρλίζ Θερόν βέβαια βρίσκεται στο επίκεντρο, ερμηνεύοντας την Σαίφερ, την πρώτη κακιά στη σειρά των ταινιών, ενώ η Έλεν Μίρεν, παρά τη μικρή παρουσία της, κλέβει την παράσταση σε μια ταινία που δεν απαιτεί φυσικά τρομερές ερμηνείες.
Τελικά αυτοί οι « Μαχητές των δρόμων» δεν κάνουν την έκπληξη ούτε διαφοροποιούνται αισθητά από όλους τους προηγούμενους.
Κυριακή του Πάσχα
Το Ταξίδι του Αυτοκράτορα 2: Το κάλεσμα, MarchofPenguins: The Call, Ντοκιμαντέρ
Σκηνοθεσία: Λικ Ζακέ
Ένας αυτοκρατορικός πιγκουΐνος και το ταξίδι του προς αναζήτηση τροφής , γα να κρατήσει ζωντανό το νεογέννητό του μέχρι να φτάσει η άνοιξη στην παγωμένη Ανταρκτική.
Δώδεκα χρόνια μετά το συγκινητικό ντοκιμαντέρ για τους αυτοκρατορικούς πιγκουίνους και την περιπέτεια αναπαραγωγής τους, ο βραβευμένος με Όσκαρ Λικ Ζακέ επιστρέφει με το νέο του εγχείρημα.
Αυτή τη φορά διαθέτοντας πιο εξελιγμένη τεχνολογία, εμπλουτίζει τη φοβερή διαδρομή των αυτοκρατορικών πιγκουΐνων που τον έχουν γοητεύσει, με υποθαλάσσιες λήψεις, απαθανατίζοντας την εκπληκτική βιοποικιλότητα ενός μοναδικού οικοσυστήματος.
Ο Ζακέ εντυπωσιασμένος σαφώς που σε αυτό τον αμόλυντο τόπο, την Ανταρκτική, ο κύκλος της ζωής, έχει τη δική του σοφία, καταφέρνει με αφοσίωση να αποτυπώσει σε κάθε πλάνο του τη φυσική αρμονία.
Πέρα από τις γνώσεις που θα αποκτήσετε για το σπάνιο είδος των πιγκουίνων, θα δείτε πως η ζωή και ο θάνατος συνδέονται με έναν τρόπο γαλήνιο και απολύτως φυσιολογικό, πράγμα που λειτουργεί σχεδόν λυτρωτικά για τον θεατή.
Ο Ζακέ καταγράφει τη διαδρομή μιας οικογένειας αυτοκρατορικών πιγκουίνων, που ξέρουν από ένστικτο να επιβιώνουν αλλά και να πεθαίνουν, ήρεμα κι απλά, δίνοντας τη σκυτάλη στη νέα γενιά.
Την αφήγηση αλλά και την επιμέλεια του ελληνικού κειμένου έχει αναλάβει ο πληθωρικός Διονύσης Σαββόπουλος. Κρατάω την τελευταία του φράση: « Αυτό το υπέροχο ταξίδι θα συνεχίσει για πάντα, εκτός κι αν εμείς οι άνθρωποι το καταστρέψουμε».
Ο Δρόμος της διαφυγής, (Un sac de Billes)
Σκηνοθεσία: Κριστιάν Ντιγκέ
Παίζουν: Πατρίκ Μπριέλ, Έλσα Ζίλμπερσταϊν, Κριστιάν Κλαβιέ, Μπατίστ Φλεριάλ Παλμιερί, Ντοριάν Λε Κλεκ
Στην υπό γερμανική κατοχή Γαλλία, δύο νεαρά αδέλφια εβραϊκής καταγωγής, ο Μορίς και ο Ζοζέφ, θα βρεθούν μόνοι τους απέναντι στους θανάσιμους κινδύνους, που εγκυμονεί το πολεμικό κλίμα στη χώρα.
Θα επιδείξουν απίστευτο θάρρος, κουράγιο και εφευρετικότητα, ώστε να αποδράσουν από τη ναζιστική εισβολή για να επανενωθούν με την οικογένεια τους.
Ο Ζοζέφ Ζοφό κατέγραψε το εκπληκτικό βιωματικό του ταξίδι για να βρει την οικογένειά του, ενώ μαίνεται ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος, σε ένα βιβλίο με τίτλο «A Bag of Marbles» (Ένας Σάκος με Μπίλιες), αναφερόμενος στο τελευταίο παιχνίδι με τον αδελφό του, λίγο πριν ξεκινήσουν το οδοιπορικό τους.
Το βιβλίο κυκλοφόρησε το 1973, ενώ δύο χρόνια αργότερα μεταφέρθηκε για πρώτη φορά στην μεγάλη οθόνη από τον σκηνοθέτη Ζακ Ντουαγιόν. Το 2017, «Ο Δρόμος της Διαφύγης» επιστρέφει σε σκηνοθεσία Κριστιάν Ντιγκέ, με τον Ζοζέφ Ζοφό αυτή τη φορά να αναλαμβάνει τον ρόλο του σύμβουλου παραγωγής.
Η ιστορία εκτυλίσσεται στο 1941 και το Παρίσι βρίσκεται υπό γερμανική κατοχή.
Η ειρηνική διαβίωση των πολιτών γίνεται ολοένα και πιο επισφαλής, κυρίως όταν έχουν εβραϊκή καταγωγή. Γι’ αυτό τον λόγο, δύο νεαρά αδέλφια, ο Μορίς και ο Ζοζέφ Ζοφό, παίρνουν μία αφάνταστα σκληρή –για την ηλικία τους- εντολή από τον πατέρα τους: θα πρέπει να ταξιδέψουν ολομόναχοι, προς την Ελεύθερη Ζώνη και να ανταμώσουν με τα μεγαλύτερα αδέλφια τους.
Η διαδρομή των δύο νεαρών αγοριών θα αποδειχτεί ακόμα δυσκολότερη απ’ όσο ακούγεται.
Θα χρησιμοποιήσουν το τρένο, θα περπατήσουν άπειρα χιλιόμετρα και θα βρεθούν αντιμέτωποι με καταστάσεις, όπου ο θάνατος μοιάζει βέβαιος.
Δε θα λυγίσουν όμως ποτέ, γιατί στο μυαλό τους υπάρχει μόνο μία αποστολή: να σμίξουν το γρηγορότερο με την οικογένειά τους.
Ο Καναδός Ντιγκέ, σκηνοθέτης επιτυχιών όπως το «Jappeloup: Η Ψυχή του Πρωταθλητή», αλλά και της βραβευμένης με Έμμυ μίνι-σειράς, «Hitler: The Rise of Evil», αν και δεν έχει ζήσει σε μια χώρα που έχει μνήμες αυτού του φρικτού πολέμου, δεν υπογράφει απλώς μία ταινία που αφορά στο παρελθόν.
Καταγράφει μεν ιστορικά κι αληθινά γεγονότα, αλλά συνεχώς φροντίζει να δημιουργεί συσχετισμούς με τη σημερινή κατάσταση και μας κάνει να αναλογιστούμε όλα αυτά τα παιδιά που στις μέρες μας αναγκάζονται να φυγαδευτούν και να τα βγάλουν πέρα μόνα τους.