Το τμήμα Γυναικών του ΟΗΕ λάνσαρε μια εκστρατεία για να παρακινήσει τους άνδρες να αλλάξουν συμπεριφορά στο μετρό, στην πρωτεύουσα του Μεξικού, όπου 9 στις 10 γυναίκες πέφτουν θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης.
Πρόκειται για ένα κάθισμα, σε κάθε βαγόνι του μετρό, «αποκλειστικά για άνδρες», σε σχήμα ανδρικού σώματος με ένα πέος. Το κάθισμα προκαλεί αντιδράσεις, αμηχανία, ενόχληση ή αηδία στους επιβάτες των δύο φύλων. Είναι η νέα καμπάνια που ξεκίνησε επίσημα στις 30 Μαρτίου από το τμήμα γυναικών του ΟΗΕ, για να καταπολεμήσει την σεξουαλική παρενόχληση στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η καμπάνια προκαλεί συζητήσεις στο Μεξικό, όπου 9 στις 10 γυναίκες πέφτουν θύματα παρενόχλησης.
«Το να ταξιδεύεις έτσι είναι δυσάρεστο, αλλά δεν είναι τίποτα μπροστά στη βία που υφίστανται οι γυναίκες στις καθημερινές τους μετακινήσεις», γράφει μια πινακίδα στα πόδια αυτού του καθίσματος-πέους.
Η καμπάνια ανέβηκε στο YouTube και την είδαν πάνω από 10 εκατομμύρια άνθρωποι με το hashdag #NoEsDeHombres (δεν είναι αξιοπρεπές για έναν άνδρα).
«Στόχος είναι να συνειδητοποιήσουν οι άνδρες ότι η παρενόχληση δεν είναι κάτι φυσιολογικό και πρέπει να αλλάξουν συμπεριφορά», εξήγησε στα μίντια η Ana Güezmes, εκπρόσωπος του ΟΗΕ Γυναικών. Το τμήμα αυτό που αγωνίζεται για την ισότητα των δύο φύλων πήρε την πρωτοβουλία σε συνενόηση με τις αρχές της μεξικανικής πρωτεύουσας. Η καμπάνια έγινε από την διαφημιστική J. Walter Thompson, και συνοδεύεται από ένα δεύτερο βίντεο, όπου οι άνδρες αντιλαμβάνονται ότι τα οπίσθιά τους κινηματογραφούνται από κρυφή κάμερα και προβάλλονται στις οθόνες στους σταθμούς του μετρό.
Περίπου 90% των γυναικών της πρωτεύουσας του Μεξικού δηλώνουν ότι υπήρξαν στόχος προσβλητικών φράσεων, ύβρεων και σωματικών πειραγμάτων στα μέσα μεταφοράς, σύμφωνα με τον ΟΗΕ Γυναίκες. Το 2015, 1.800 σεξουαλικές επιθέσεις σε δημόσιο χώρο προκάλεσαν μηνύσεις εναντίον των αρχών της πρωτεύουσας. Ας σημειωθεί ότι 5,3 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν το μετρό καθημερινά στο Μεξικό.
Αλλά τα περισσότερα θύματα δεν καταγγέλλουν αυτές τις επιθέσεις, παρά το γεγονός ότι το 2016 η πρωτεύουσα επέβαλε πρόστιμο 1.526 ως 2.150 πέσος (76 ως 107 ευρώ) ή 24ωρη φυλάκιση για όσους συστηματικά βάζουν χέρι στις γυναίκες στο μετρό ή κάνουν άλλου τύπου επιθέσεις. Από το 1970, το Μεξικό έχει παραχωρήσει δύο βαγόνια αποκλειστικά σε γυναίκες, τις ώρες μεγάλης κυκλοφορίας, αλλά δεν κατόρθωσε να μειώσει το φαινόμενο.
Η αντίδραση των χρηστών στην καμπάνια εκφράζουν το μέγεθος της κρίσης. Στο YouTube, η πλειοψηφία αντέδρασε αρνητικά στο βίντεο, το οποίο ονομάστηκε experimento asiento (το πείραμε του καθίσματος). Σχόλια καταγγέλουν τον «σεξισμό» και τον «μισογυνισμό» της καμπάνιας απέναντι στο ανδρικό φύλο. «Οσο υπάρχουν ομάδες που δαιμονοποιούν όλους τους άνδρες, και τους παρουσιάζουν σαν σεξουαλικά ανώμαλους, δεν θα μπορέσουμε ποτέ να λύσουμε τη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στα δύο φύλα», καταγγέλλει ένας χρήστης.
Το επόμενο βήμα της καμπάνιας ΟΗΕ Γυναίκες προβλέπει αφισοκόλληση στο Μεξικό, που θα δείχνει ανδρικά πρόσωπα με περίεργες πόζες και θα συνοδεύεται από το σχόλιο: «Να η διέγερση με την οποία κοιτούν τη φίλη σου κάθε μέρα». Πρόκειται για μια καμπάνια-σοκ με στόχο να καταπολεμηθεί μια ανδρική συμπεριφορά που έχει σοβαρές συνέπειες σε εθνικό επίπεδο. Καθημερινά, 6 γυναίκες δολοφονούνται κατά μέσο όρο στο Μεξικό και το 60% των εγκλημάτων μένουν ατιμώρητα.