Ο πρωθυπουργός της Φινλανδίας Γιούχα Σίπιλα έχει την ιδιομορφία να πιλοτάρει ο ίδιος το αεροπλάνο του, ακόμα και στα επίσημα ταξίδια.
Λάτρης της αεροπλοΐας και της δημοσιονομικής λιτότητας, ο 55χρονος κεντρώος πρωθυπουργός λατρεύει να πιλοτάρει τα τζετ που νοικιάζει και ακόμη καλύτερα, πληρώνει με δικά του χρήματα τον λογαριασμό, για να είναι συνεπής τη στιγμή που είναι υπέρμαχος ενός κράτους με όσο το δυνατό λιγότερες δαπάνες.
Από τον Μάιο του 2015 που ανέλαβε τα καθήκοντά του, ο πρώην επιχειρηματίας, γνωστός για τα διαχειριστικά του προσόντα, έγινε πιλότος με αφορμή τα 19 επίσημα ταξίδια του στη Φινλανδία και στο εξωτερικό, ανακοίνωσαν οι υπηρεσίες του πρωθυπουργού.
Τον Ιούλιο του 2016 για παράδειγμα, ο Σίπιλα οδήγησε ένα Cessna 525, που μπορεί να μεταφέρει έξι έως επτά επιβάτες, διανύοντας απόσταση μεγαλύτερη των 5.000 χλμ., από το Ελσίνκι μέχρι τη Μογγολία και την πρωτεύουσά της Ουλάν-Μπατόρ, όπου θα συμμετείχε σε συνάντηση ευρωπαίων και ασιατών ηγετών.
Τον Σεπτέμβριο, με την ευκαιρία του άτυπου συμβουλίου των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Μπρατισλάβα, ήταν επίσης στο πιλοτήριο του αεροσκάφους που διένυσε 1.400 χλμ.
Το ίδιο έγινε όταν μετέβη και στη Νορβηγία. «Η πτήση ήταν πολύ ήρεμη, ξέρετε, εγώ πιλοτάρισα το αεροπλάνο μου», δήλωσε ενώπιον των αντιπροσωπειών που πήγαν σε ένα σεμινάριο στην Αρκτική αποδεικνύοντας ότι γι' αυτόν ήταν μια πτήση ρουτίνας.
Πολέμιος κάθε προνομίου
Ο Σίπιλα, με σπουδές μηχανικού, έγινε εκατομμυριούχος λόγω της επιχειρηματικής του δραστηριότητας στις τεχνολογίες.
Στη συνέχεια, ενεπλάκη στην πολιτική.
Πριν αναλάβει τα ηνία της χώρας, υπέστη δύο πνευμονικές εμβολές, το 2013 και το 2014.
Τα φινλανδικά μέσα ενημέρωσης διερωτώντο μερικές φορές αν ο ίδιος και οι επιβάτες του αεροπλάνου του είναι ασφαλείς.
Ωστόσο αναφέρουν ότι η υγεία του Σίπιλα αποκαταστάθηκε πλήρως και ο ίδιος αρνείται να συζητήσει το θέμα αυτό.
«Εξετάσαμε το θέμα προσεκτικά και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι, από άποψη ασφαλείας, δεν βλέπαμε λόγο να θέσουμε περιορισμούς», δήλωσε ο εκπρόσωπος της υπηρεσίας ασφαλείας της κυβέρνησης Γιάρι Γλιτάλο.
«Αν δείτε τις στατιστικές, το να οδηγείς αεροπλάνο είναι πιο ασφαλές από το να οδηγείς αυτοκίνητο. Η άδειά του είναι έγκυρη, είναι έμπειρος πιλότος και ο εξοπλισμός της πτήσης είναι σε καλή κατάσταση».
Ο πρωθυπουργός αυτός θεωρεί τον εαυτό του έναν απλό πολίτη, αντιτίθεται σε οποιαδήποτε προνόμιο, όταν άλλες χώρες επιβαρύνονται με τα ατελείωτα έξοδα των ταξιδιών, ακόμη και ιδιωτικού χαρακτήρα, των ηγετών τους.
Δύσκολες διαπραγματεύσεις με τους εταίρους του κυβερνητικού συνασπισμού για τη μεταρρύθμιση της υγείας τον Νοέμβριο του 2015, που ολοκληρώθηκαν τα μεσάνυχτα, ήταν αιτία ο Σίπιλα να χάσει την τελευταία πτήση της Παρασκευής για το προπύργιό του, το 'Οουλου της βόρειας Φινλανδίας.
Ο πρωθυπουργός αρνήθηκε οι υπηρεσίες να του ναυλώσουν ειδική πτήση.
Επέλεξε μια πτήση αεροδιακομιδής που ετοιμαζόταν να αναχωρήσει από το Ελσίνκι για το 'Οουλου αλλά είχε μόνο μια θέση διαθέσιμη.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Helsingin Sanomat, ο Σίπιλα άφησε τη θέση αυτή για τη σύζυγό του Μίνα-Μαρία και πέρασε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού καθισμένος στο καπάκι της λεκάνης, στην τουαλέτα.
(AΠΕ-ΜΠΕ)