Η κρίση έφερε μπαράζ λουκέτων στην αγορά, ιδιαίτερα δε σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν κατάφεραν να επιβιώσουν εξαιτίας χαμηλού τζίρου και υπερφορολόγησης ωστόσο προκάλεσε και μεταβολές στο τοπίο με έμφαση σε επιχειρηματικές δραστηριότητας σε νέους τομείς.
Από την ανάλυση των στοιχείων του Γενικού Εμπορικού Μητρώου ο αριθμός των επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί δραματικά. Το 2016 ιδρύθηκαν περίπου μισές εταιρείες, σε σχέση με όσες είχαν ανοίξει το 2012, 28.800 περίπου νέες επιχειρήσεις. Και ο μόνος κλάδος που ξεφεύγει από την πτωτική πορεία είναι ο τουρισμός και οι επιχειρήσεις που σχετίζονται με το τουριστικό προϊόν, όπου βρίσκονται σε άνθηση. Αύξηση κατά 30% στον αριθμό των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού, διαρκή φθίνουσα πορεία των περιπτέρων και υποχώρηση των επιχειρήσεων που τα τελευταία χρόνια είχαν γίνει "της μόδας", δείχνουν τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ) για την περίοδο 2012- 2016. Την παραπάνω εικόνα, που προκύπτει από το ισοζύγιο εγγραφών-διαγραφών στο Γ.Ε.ΜΗ, περιέγραψε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, "Πρακτορείο 104,9 FM", ο διευθύνων σύμβουλος της Endeavor Greece, Χάρης Μακρινιώτης.
Στα στοιχεία ξεχωρίζουν οι επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού: «η μόνη εξαίρεση σε κλάδο σε ό,τι αφορά τη δημιουργία επιχειρήσεων είναι ο τουρισμός, ο οποίος φαίνεται να ακολουθεί μια αρκετά χωριστή και διαφορετική πορεία από την υπόλοιπη οικονομία. Βλέπουμε τον αριθμό των εταιριών στον τουρισμό να έχει αυξηθεί κατά 30% από το 2012 μέχρι το 2016, αποκτώντας μια αρκετά ισχυρή δυναμική, ανεξάρτητη από την υπόλοιπη ελληνική οικονομία» αναφέρει ο κ. Μακρινιώτης.
Ο κ. Μακρινιώτης σημειώνει δε πως ο τουρισμός εμφανίζει «πολύ διαφορετικά μεγέθη (με) αύξηση στο 30%, όταν οι άλλοι κλάδοι είναι στο -50%» σε ό,τι αφορά τη δημιουργία επιχειρήσεων, με τα καταλύματα και τις αεροπορικές μεταφορές, όπως και τα τουριστικά γραφεία συγκεκριμένα, να εμφανίζουν τη μεγαλύτερη αύξηση στις ενάρξεις επιχειρήσεων σε ποσοστό της τάξης του 20%-25% κατά μέσο όρο. Σε ό,τι αφορά τις σχετιζόμενες θέσεις εργασίας, πάντως, η τελική εικόνα επηρεάζεται από προβλήματα που παραμένουν, όπως η εποχικότητα και η αδυναμία επέκτασης της τουριστικής περιόδου «με την εξαίρεση δύο ή τριών νησιών όπως είναι η Σαντορίνη και η Μύκονος».
«Παρά τη μείωση και τον βαθμό στον οποίο έχει πληγεί το λιανεμπόριο, οι νέες επιχειρήσεις που ιδρύονται ακολουθούν λίγο το παλιό μοντέλο ανάπτυξης της χώρας με τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες να είναι η εστίαση και το λοιπό λιανεμπόριο, τομείς οι οποίοι ουσιαστικά εξαρτώνται από την εγχώρια κατανάλωση και δεν προβλέπεται να έχουν μεγάλη προοπτική τα επόμενα χρόνια.
Παρόλα αυτά κρατούν τα σκήπτρα της δημιουργίας νέων επιχειρήσεων, αλλά και τα σκήπτρα του κλεισίματος» σχολιάζει ο κ. Μακρινιώτης, ενώ ταυτόχρονα τονίζει πως το μείγμα των εταιριών που δημιουργούνται είναι διαφορετικό με την εστίαση να παραμένει ισχυρή ενώ το ίδιο συμβαίνει με τον τομέα "της φροντίδας, της ομορφιάς", που έχει ισχυροποιηθεί σε απόλυτους αριθμούς.
Σημαντική είναι, σύμφωνα με τον κ.Μακρινιώτη, η μείωση σε αρκετές «μόδες και τάσεις (trends) όπως επί παραδείγματι οι φούρνοι, τα καταστήματα frozen yogurt, τα πάρα πολλά καταστήματα πώλησης καυσοξύλων, τομείς που είχαν μια έκρηξη το 2012-2013 και τώρα υποχωρούν» ενώ τίτλοι τέλους φαίνεται τέλος πως πέφτουν τον κλάδο των παραδοσιακών περιπτέρων "που εξαϋλώνεται με ταχείς ρυθμούς (...). Δομικά αυτός ο κλάδος πεθαίνει» καταλήγει.
Κύριο, τέλος, συμπέρασμα της μελέτης των στοιχείων του ΓΕΜΗ είναι πως την τελευταία τετραετία δημιουργούνται πιο υγιείς κλάδοι, μια μεταβολή που όμως δεν είναι αρκετά γρήγορη και εφόσον επιταχυνθεί προς συγκεκριμένους τομείς θα δημιουργηθούν περισσότερες και πιο βιώσιμες θέσεις εργασίας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ