Ο διευθυντής του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης Τόμας Κάμπελ ανακοίνωσε την παραίτησή του η οποία θα τεθεί σε ισχύ στις 30 Ιουνίου, την ώρα που το μουσείο διανύει δύσκολη φάση, παρά το ρεκόρ επισκεψιμότητας.
Ο Κάμπελ θα φύγει έπειτα από 21 χρόνια στη Met, όπου άρχισε ως συντηρητής του μουσείου που βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του Σέντραλ Παρκ.
Θα αντικατασταθεί προσωρινά από τον πρόεδρο της Met Ντάνιελ Βάις ενόσω αναζητείται νέος διευθυντής. Οι λόγοι της αποχώρησής του δεν έγιναν γνωστοί.
Στη θέση αυτή από το 2009, ο 54χρονος Κάμπελ συνέβαλε σημαντικά στην αύξηση (40%) της προσέλευσης στο μεγαλύτερο μουσείο των ΗΠΑ, που δέχθηκε ρεκόρ επισκεπτών --6,7 εκατομμύρια κατά τη διάρκεια του έτους 2015-2016 (ολοκληρώθηκε στα τέλη Ιουνίου) στο κεντρικό κτίριο της 5ης Λεωφόρου και στα δύο παραρτήματά του.
«Δεν θα μπορούσα να ήμουν περισσότερο περήφανος για τα επιτεύγματα της Met κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος.
Σε μια στιγμή που η τέχνη και ο πολιτισμός έχουν έναν ξεχωριστό ρόλο να παίξουν στην καλλιέργεια της αμοιβαίας κατανόησης, είμαι ιδιαίτερα περήφανος που η βάση της επισκεψιμότητάς μας είναι η μεγαλύτερη και η πιο ποικιλόμορφη στην ιστορία του μουσείου», δήλωσε ο Κάμπελ.
Οι επικριτές τού προσάπτουν τα υπερβολικά μεγαλεπήβολα σχέδιά του, υπερβολικά γρήγορα, κυρίως την ανακαίνιση του παλιού κτιρίου στο οποίο στεγαζόταν το Whitney Museum -πριν μετακομίσει στο νοτιοανατολικό Μανχάταν την άνοιξη του 2015- στη Λεωφόρο Μάντισον, μερικά βήματα από το κεντρικό κτίριο της Met, για να εγκατασταθεί εκεί τον Μάρτιο του 2016 η Met Breuer με τις συλλογές μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης.
Το εγχείρημα αποδείχθηκε δυσβάστακτο: η ανακαίνιση στοίχισε 15 εκατομμύρια, ενώ τα ετήσια έξοδα λειτουργίας ανέρχονται στα 17 εκατομμύρια.
Η Met Breuer είχε στόχο να εδραιώσει τη νομιμότητα της Met στο είδος αυτό, με αποτέλεσμα το ίδρυμα να έρθει σε μετωπική σύγκρουση με το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (ΜοΜΑ), το Γουίτνεϊ αλλά και το Γκούγκενχαϊμ.
Η Met διαθέτει επίσης παράρτημα αφιερωμένο στην τέχνη, την αρχιτεκτονική και στους κήπους της μεσαιωνικής Ευρώπης.
Η Met Cloisters βρίσκεται σε έκταση 40 στρεμμάτων με θέα τον ποταμό Χάντσον στο Fort Tryon Park στο βόρειο Μανχάταν.
Το μουσείο με 1.500 εργαζόμενους για έναν προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια δολάρια, είχε το 2015 έλλειμμα 40 εκατομμυρίων.
Για να αποτραπεί η οικονομική καταστροφή, την άνοιξη του 2016 η Μet ανακοίνωσε ένα διετές σχέδιο αναδιάρθρωσης που περιλαμβάνει εθελούσιες αποχωρήσει και περικοπές θέσεων εργασίας, μέτρο που έπληξε συνολικά 90 άτομα.
«Οδεύουμε στην οικονομική σταθερότητα», δήλωσε ο Κάμπελ.
Οι συνέπειες της περικοπής δαπανών επηρεάζουν και το σχέδιο κατασκευής μιας νέας πτέρυγας, προϋπολογισμού 600 εκατομμυρίων δολαρίων, που επρόκειτο να εγκαινιαστεί στην επέτειο των 150 χρόνων του μουσείου, το 2020. Τον Ιανουάριο ανακοινώθηκε ότι η έναρξη του έργου θα καθυστερήσει.
Η ιδιωτική χρηματοδότηση είναι καθοριστική για τα περισσότερα μεγάλα μουσεία στις ΗΠΑ και κυρίως για το MoMA που επωφελήθηκε από κολοσσιαίες δωρεές τα τελευταία χρόνια, όπως τη χορηγία 100 εκατομμυρίων από τον παραγωγό Ντέιβιντ Γκέφεν πέρυσι.
Για τη Νίνα Μπούξενμπαουμ, ζωγράφο και καθηγήτρια Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της πόλης της Νέας Υόρκης (CUNY), τα προβλήματα της Met έχουν σχέση με τη μείωση των δημόσιων χορηγιών τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με τη New York Times, η κυβέρνηση Τραμπ μπορεί να καταργήσει το National Endowment for the Arts, το εθνικό ταμείο για τις τέχνες, ώστε να εξοικονομήσει πόρους για τον προϋπολογισμό.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ, Πηγή: AFP, Reuters, Le Monde)