Mε τα τραγούδια σε στίχους του Κώστα Πρετεντέρη να ακούγονται στο φουαγιέ του Μικρού Παλλάς, άρχισε να μαζεύεται σιγά-σιγά ο κόσμος για την εκδήλωση, λίγο πριν τις οκτώ, χτες, βράδυ Τρίτης.
Η παρουσίαση του δεύτερου τόμου με τα θεατρικά του Κώστα Πρετεντέρη (από τις εκδόσεις της Εστίας) ήταν η αφορμή για μια βραδιά συγκίνησης, μνήμης αλλά κυρίως γέλιου, καθώς πρωταγωνιστές ήταν οι κωμωδίες, οι ατάκες του και ο κόσμος του.
Με οικοδεσπότη τον γιο του, Γιάννη Πρετεντέρη, επί σκηνής του Μικρού Παλλάς κάθισαν ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, ο Γιάννης Μπέζος και ο Σταμάτης Φασουλής για να μιλήσουν για τη γραφή και την εποχή του θεατρικού συγγραφέα. «Υπηρέτησε ένα γενναίο θεατρικό είδος, που έχει λίγο τιμηθεί, τη φαρσοκωμωδία» είπε, ξεκινώντας ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, επισημαίνοντας ότι ήταν γραμμένη κυρίως από δημοσιογράφους – συγγραφείς, όπως ο Πρετεντέρης, ο Γιαλαμάς, ο Ψαθάς, ο Τσιφόρος, ο Βασιλειάδης. Για τη δική του σχέση με τον Κώστα Πρετεντέρη μίλησε ο Γιάννης Μπέζος που υποδύθηκε τον Δόγγανο στο ριμέικ της επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς «Εκείνες κι εγώ», μετά τον πρώτο διδάξαντα, Λάμπρο Κωνσταντάρα.
«Και το χρωστάω στην Αννα Πρετεντέρη και στην επιμονή της», είπε, καθώς ήταν εκείνη που θεωρούσε τον Μπέζο, ως τον μόνο που θα μπορούσε να υποδυθεί αυτό τον ήρωα «που είχε όλα τα ελαττώματα, αλλά ήταν ιδιαίτερα συμπαθής.
Είναι η πιο αγαπημένη μου σειρά, που συνδυασμένη με το γεγονός ότι την ίδια σεζόν παιζόταν στο Εθνικό το “Βίρα της άγκυρες”, αποτελεί τελικά την καλύτερη χρονιά της καριέρας μου», είπε κλείνοντας ο ηθοποιός.
«Εφτιαχνε μόδα, δεν την ακολουθούσε», τόνισε ο Σταμάτης Φασουλής που «γνώρισε» τον Κώστα Πρετεντέρη μέσα από τις διηγήσεις του Δημήτρη Χορν. «Αυτό που έκανε ο Πρετεντέρης, δεν ήταν απλό. Με δύο-τρεις γραμμές έφτιαχνε τύπους, ολοζώντανους».
Στη συνέχεια, ο Γιάννης Πρετεντέρης μίλησε για τον πατέρα του. «Αν ζούσε σήμερα θα ήταν 91 ετών. Πέθανε στα 52 του» και συνέχισε: «Για μένα το θέατρο είναι κάτι σαν οικογενειακό κειμήλιο» είπε και εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο ζούσε και έγραφε ο Κώστας Πρετεντέρης _συχνά με τον Ασημάκη Γιαλαμά, έναν τρόπο που μοιράζονταν οι περισσότεροι θεατρικοί συγγραφείς της εποχής εκείνης δημιουργώντας τελικά «έναν κόσμο καλόκαρδο, αισιόδοξο, γελαστό, καλοκάγαθο».
Τη βραδιά έκλεισε με τις αναμνήσεις του από τη συνεργασία του με τον Κώστα Πρετεντέρη ο αειθαλής Γιάννης Βογιατζής, ο οποίος διηγήθηκε πολλά περιστατικά από τον «Ημερολόγιο ενός θυρωρού», μια από τις μεγάλες επιτυχίες θεάτρου στο ραδιόφωνο.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο Ευάγγελος Βενιζέλος, ο Γιώργος και η Αννα Νταλάρα, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ο Μίμης Πλέσσας, ο Γιάννης Βογιατζής, ο Στέφανος Ληναίος, ο Ντίνος Καρύδης, η Αννα Φόνσου, η Ελένη Βαροπούλου και φυσικά η Εύα Καραïτίδη, των εκδόσεων της Εστίας. Ηταν εκεί η Σοφία Στάικου-Σάλλα, ο Ηλίας Τσίγκας, ο Τάκης και η Νάντια Θεοχαράκη, η Χριστίνα Καίσαρη, η Δήμητρα Φιλίππου. Το παρών έδωσαν η Ελενα Ακρίτα και ο Γιώργος Κυρίτσης, ο Διονύσης Παναγιωτάκης και η Ελένη Κούρκουλα, η Μιρέλλα Παπαοικονόμου, η Αννα Παναγιωταρέα, η Λίνα Μενδώνη, η Ντένη Βαχλιώτη, ο Γιάννης Τούντας, η Ιλεάνα Τούντα, ο Αλέξης Σταμάτης και η Εύα Σιμάτου, η Ολγα Τρέμη, ο Κώστας Λαλιώτης, η Ζέττα Μακρή, ο Ανδρέας Παπαδόπουλος, ο Πέτρος Ευθυμίου και η Αναστασία Παρετζόγλου, ο Νότης Παπαδόπουλος, η Μελίνα Αδαμοπούλου, η Πέπη Ραγκούση, ο Κοσμάς Βίδος, ο Θανάσης Νιάρχος, ο Παύλος Παπαδόπουλος, ο Γιώργος Παπαϊωάννου, ο Παναγιώτης Λάμψιας, η Μπήλιω Τσουκαλά και ο Κωνσταντίνος Πίττας, ο Χρήστος Μεμής και ο Χρήστος Ράπτης. Ακόμα: ο Νίνο Ελματζιόγλου, η Μανουέλα Παυλίδου, η Φρόσω Ράλλη, η Ολγα Παυλάτου, ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, ο Φίλιππος Σαπουντζάκης, ο Γιώργος Χαρώνης, ο Δημήτρης Λαζάνης και άλλοι.
Ο δεύτερος τόμος με τα Θεατρικά του Κώστα Πρετεντέρη περιλαμβάνει τα έργα «Το καρέ του έρωτα» (1976), «Μιας πεντάρας νιάτα» (1965) και «Δεσποινίς διευθυντής» (1963), τα δύο τελευταία με τον Ασημάκη Γιαλαμά. Στο βιβλίο τα προλογικά σημειώματα υπογράφουν η θεατρολόγος Ελένη Βαροπούλου και ο Σταμάτης Φασουλής ενώ περιλαμβάνεται και μια αναλυτική εργογραφία και παραστασιογραφία του συγγραφέα. Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις της Εστίας.
Είχε προηγηθεί ένας πρώτος τόμος (Θεατρικά Α΄-1998) με τα έργα: «Ο κουνενές» (1978), «Η κόμισσα της φάμπρικας» (1966) και «Ενας ιππότης για τη Βασούλα» (1967) _με σημειώματα του Ασημάκη Γιαλαμά και του Μάριου Πλωρίτη.
Φωτογραφίες: ndpphoto.gr