Ο Κώστας Τσόκλης μιλάει εκ βαθέων στην κάμερα για το «τι», το «πώς», και το «γιατί» της Τέχνης.
Μία συζήτηση με την μορφή φιλμ και τίτλο «Κώστας Τσόκλης: το Τι, το Πώς, και το Γιατί της Τέχνης» παρουσιάζεται στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης «Εικόνες του 21ου αιώνα» που διεξάγεται 3 με 13 του μήνα.
Ο Κώστας Τσόκλης κάνει μια αναδρομή στην προσωπική ζωή του και ταυτόχρονα στην περιπέτεια της τέχνης του, αναδεικνύοντας το νήμα που συνδέει άρρηκτα το ένα με το άλλο.
Ο Κώστας Τσόκλης, ένας εικαστικός που έχει συμπεριληφθεί, από την εφημερίδα THE TIMES, στα 1000 πρόσωπα που σημάδεψαν τον 20ο αιώνα, μιλάει για τη φιλοσοφία ζωής που παρήγαγε και ταυτόχρονα σημάδεψε το έργο του.
Στα 87 του χρόνια, συνεχίζει να αμφισβητεί και να προκαλεί.
Πολυδιάστατος, αναγνωρισμένος και παραγωγικός, μιλάει για τη ζωή του, το έργο του, τις απόψεις του και τη δική του αλήθεια.
Οι απόψεις του είναι πάντα ενδιαφέρουσες ακόμη κι αν διαφωνείς μ’ αυτές.
Ο πλουραλισμός των εκφραστικών του μέσων, η ζωγραφική, η γλυπτική, το σχέδιο, η φωτογραφία, οι κατασκευές, τα τρισδιάστατα έργα, οι επιβλητικές εγκαταστάσεις και οι μεγάλων διαστάσεων κατασκευές, τα δρώμενα, το βίντεο, η performance, το φως, ο ήχος, αλλά κυρίως η συνεχής αναζήτηση νέων τρόπων έκφρασης, είναι τα στοιχεία που εδραίωσαν τη θέση του στο καλλιτεχνικό στερέωμα και τον καθιέρωσαν σαν μια από τις εμβληματικές εικαστικές μορφές του 20ου αιώνα.
Δύο είναι οι σημαντικοί σταθμοί αυτής της συγκλονιστικής πορείας.
Ο ένας, το 1966, όταν προτείνει τα προοπτικά του αντικείμενα και η καριέρα του εκτινάχτηκε διεθνώς και ο δεύτερος η εμφάνιση του στην 42η Μπιενάλε της Βενετίας, το 1986, με το «Καμακωμένο Ψάρι» που αποτελεί την απαρχή της «Ζωντανής Ζωγραφικής», ενός εντελώς νέου γλωσσικού ζωγραφικού ιδιώματος, ολότελα δικού του.
Η ταινία βασίστηκε σε μία συνομιλία του Κώστα Τσόκλη με το Θανάση Λάλα, με την ευκαιρία της έκθεσης των 85 νέων έργων του, με τίτλο: «Στοιχεία για τη δημιουργία πιθανών αριστουργημάτων», που έγινε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στις 6 Νοεμβρίου 2015, προς τιμή των 85 χρόνων του καλλιτέχνη.
O ιστορικός τέχνης Μπρούνο Κορά (Bruno Cora), επιχειρεί μια θεώρηση του έργου του Τσόκλη από τις αρχές της δεκαετίας του '50 έως σήμερα, υπογραμμίζοντας ότι αυτό που καθιστά την περίπτωση Τσόκλη ανεπανάληπτη στην ιστορία της Τέχνης, είναι η συνεχής αναζήτηση νέων εκφραστικών δρόμων, κάτι που δεν έχει κάνει ούτε καν ο Τιτσιάνο.
Το φιλμ «Κώστας Τσόκλης: το Τι, το Πώς, και το Γιατί της Τέχνης» προβάλεται την
Πέμπτη 9 Μαρτίου στις 18:00 (Αίθουσα Φρίντα Λιάππα, Λιμάνι-Αποθήκη Δ), και την Παρασκευή 10 Μαρτίου ώρα 15:45 (Ολύμπιον-Αίθουσα Παύλος Ζάννας).