Πλήρη άρση του καμποτάζ στις θαλάσσιες μεταφορές και νέα χαμηλότερα όρια για την υπαγωγή επενδύσεων στις διαδικασίες Fast Τrack, προβλέπεται, μεταξύ άλλων σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, το οποίο εγκρίθηκε κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου που ολοκληρώθηκε το απόγευμα.Βασικός στόχος της κυβέρνησης είναι η προώθηση διαρθρωτικών αλλαγών που βοηθούν την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη της οικονομίας, τόνισε ο πρωθυπουργός Λουκάς Παπαδήμος, στην εισαγωγική του ομιλία στη συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου, όπου συζητήθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
Ο κ. Παπαδήμος τόνισε ότι στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές, μερικές από τις οποίες αποτελούν υποχρεώσεις που ανέλαβε η χώρα στο πλαίσιο του μνημονίου.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιτλίας προβλέπει μεταξύ άλλων την πλήρη άρση του καμποτάζ για πλοία τρίτων χωρών, αλλά παράλληλα δίνει κίνητρα ώστε να απασχολούνται Έλληνες ναυτικοί. Στόχος είναι να γίνει κέντρο κρουαζιέρας η Ελλάδα και συγκεκριμένα προβλέπουν αύξηση των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στο 12% το 2012. Αξίζει να αναφερθεί ότι πέρσι 5,5 εκατομμύρια επισκέπτες ήρθαν στην χώρα με κρουαζιέρα.
Επίσης σύμφωνα με το νέο πολυνομοσχέδιο θα δημιουργηθεί στο Invest in Greece ένα κέντρο υποδοχής επενδύσεων. Σκοπός είναι μέσα σε 60 μέρες να μπορεί να τελεσφορεί μια επένδυση. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και ρυθμίσεις που θα μειώνουν κατά πολύ το χρόνο και την καθυστέρηση λόγω αρχαιολογικών ερευνών, ενώ θα δημιουργηθεί οργανισμός ελέγχου βιομηχανικών προϊόντων για αποφυγή απομιμήσεων
Επίσης θα δημιουργηθεί νέος τύπος εταιρείας Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (ΙΚΕ), η οποία θα απευθύνεται σε νέους επιχειρηματίες. Βάσει αυτού ο νέος επιχειρηματίας θα μπορεί να πηγαίνει στο one stop shop όπου ακόμα και με ένα ευρώ κεφάλαιο θα μπορεί να συστήσει την επιχείρησή του.
Τέλος δημιουργείται one stop shop για εξαγωγές. Με μια ηλεκτρονική αίτηση ο ενδιαφερόμενος θα αναφέρει ότι θέλει να εξάγει τι και σε ποιά χώρα και μέσα σε μια μέρα θα του δίνεται η άδεια εξαγωγής. Σήμερα χρειάζονται 38 διατυπώσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 2011 τα έσοδα από εξαγωγές ανέρχονται σε 24 δισεκατομμύρια ευρώ και η προσδοκία για το 2012 είναι για 30 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές του νομοσχεδίου
- Θέσπιση οριζοντίων διατάξεων για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των επιχειρήσεων.
- Μία άλλη σειρά ρυθμίσεων, αφορά τη βελτίωση του καθεστώτος στρατηγικών επενδύσεων και τη σύσταση ειδικής μονάδας αδειοδοτικής προώθησης των επενδύσεων.
- Η θεσμοθέτηση μηχανισμού ελέγχου της ποιότητας και ασφάλειας των βιομηχανικών προϊόντων και Υπηρεσιών, αποτελεί, επίσης, υποχρέωση προς τον σχετικό Ευρωπαϊκό Κανονισμό. Επιπλέον, αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση η οποία έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί στο τέταρτο τρίμηνο του 2011.
- Απλοποίηση των διαδικασιών άσκησης εξαγωγικών δραστηριοτήτων. Η προτεινόμενη απλοποίηση των διαδικασιών άσκησης εξαγωγικών δραστηριοτήτων έχει κι αυτή ουσιαστική σημασία από μόνη της, αλλά επιπλέον απορρέει και από τις διατάξεις του Μνημονίου, με ορίζοντα υλοποίησης το τέταρτο τρίμηνο του 2011.
- Διευκόλυνση της σύστασης και λειτουργίας Ελευθέρων Ζωνών και Ελευθέρων Αποθηκών.
- Θεσμοθέτηση ενός νέου εταιρικού τύπου της ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρίας, η οποία έχει ιδιαίτερη σημασία για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
- Ολική άρση του καμποτάζ, με σκοπό την ενίσχυση της κρουαζιέρας, με την κατάργηση όλων εκείνων των ρυθμίσεων, που δεν κατέτειναν ουσιωδώς στην προστασία του δημοσίου συμφέροντος, αλλά αντιθέτως λειτουργούσαν ανασταλτικά στην ανάπτυξη του θαλασσίου τουρισμού της χώρας.
Διευκρινίσεις του Υπουργείου για τις Ελεύθερες Ζώνες- Αποθήκες
«Η αναφορά του πολυνομοσχεδίου για το Επιχειρηματικό Περιβάλλον που παρουσιάστηκε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο σχετικά με τις ελεύθερες ζώνες και αποθήκες δεν αφορά σε καμία περίπτωση σε ζώνες ελεύθερης οικονομικής δραστηριότητας».
Αυτό διευκρίνισε το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας σε ανακοίνωσή του σχετικά με το άρθρο 41. Όπως εξηγεί το υπουργείο, η εν λόγω ρύθμιση αφορά σε εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης Εθνικής Τελωνειακής Νομοθεσίας και της υφιστάμενης σχετικής πρόβλεψης για την ύπαρξη και τη λειτουργία ελεύθερων ζωνών και ελεύθερων αποθηκών όπου ισχύει ειδικό τελωνειακό καθεστώς. Σημειώνεται ότι δεν αφορά σε καμία περίπτωση σε ζώνες ελεύθερης οικονομικής δραστηριότητας, στις οποίες επιτρέπονται αποκλίσεις από το εργασιακό καθεστώς που ισχύει στη χώρα μας.
Η αλλαγή που προωθείται αφορά αποκλειστικά στη δυνατότητα που θα δίνεται από το νόμο στον υπουργό Οικονομικών να επιτρέπει, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, σε εξαγωγικές επιχειρήσεις να εκτελούν ελαφρές μεταποιητικές δραστηριότητες εντός των συγκεκριμένων χώρων, ώστε να επανεξάγουν τα προϊόντα χωρίς αυτά να υφίστανται κόστη εκτελωνισμού.