Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών συμμετέχει πλέον στις έρευνες για την μεγάλη κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη, τα ξημερώματα της Δευτέρας, ενώ στόχος είναι να εντοπιστούν οι δράστες και οι πίνακες «ακολουθώντας» τις κλοπές στο Παρίσι.
Ηδη έχει ενεργοποιηθεί ο «Μεγάλος Αδελφός» της ΕΥΠ - δηλαδή το σύστημα νόμιμων συνακροάσεων - προκειμένου μέσω των κλήσεων των κινητών τηλεφώνων και άλλων σχετικών ερευνών, να εντοπισθούν οι δράστες της κλοπής των τριών πινάκων των ζωγράφων Πικάσο, Μοντριάν και Κάτσια που εκλάπησαν από άγνωστους δράστες.
Η ΕΛ.ΑΣ. δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να πρόκειται για «αρπαγή» των έργων από κύκλωμα κακοποιών, με στόχο να ζητηθούν λύτρα για την επιστροφή τους.
Παράλληλα εξετάζονται ήδη οι καταγραφές από κάμερες τις προηγούμενες ημέρες της μεγάλης κλοπής, όταν και διαρκούσε μεγάλη έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη, προκειμένου να εντοπισθούν κινήσεις υπόπτων ατόμων σε προγενέστερο χρόνο κοντά στους χώρους που σημειώθηκε η εισβολή.
Οι ελληνικές Αρχές έχουν ζητήσει τη συνδρομή της Ιντερπόλ προκειμένου να αντληθούν στοιχεία για προηγούμενες κλοπές πινάκων από μουσεία του εξωτερικού τα τελευταία χρόνια, οι οποίες έχουν γίνει με παρεμφερή τρόπο.
Στελέχη του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη υπενθύμιζαν ότι στην προηγούμενη κλοπή πινάκων του Πικάσο, του Ματίς, του Μοντιλιάνι και άλλων σημαντικών ξένων ζωγράφων τον Μάιο του 2010 από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι διαπιστώθηκε εκ των υστέρων ότι οι ληστές - με τον φόβο της σύλληψης - πέταξαν τους πίνακες σε κάδο απορριμμάτων και τα έργα τέχνης είναι πιθανόν να πολτοποιήθηκαν από όχημα αποκομιδής απορριμμάτων!
Οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. μιλούν «για ένα άριστα οργανωμένο σχέδιο αρπαγής των πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη. Οι δράστες ήξεραν ότι οι συγκεκριμένοι πίνακες βρίσκονταν στον εκθεσιακό χώρο για τελευταία βραδιά και ύστερα θα μετακινούντο σε άλλο χώρο με δυσκολία πρόσβασης».
Ετσι, «προχώρησαν σε "ψεύτικους" συναγερμούς για να παρασύρουν τον νυκτερινό φύλακα, ώστε να μην αντιδράσει στον πραγματικό συναγερμό της εισβολής τους. Ηξεραν τα "ευάλωτα" σημεία της Εθνικής Πινακοθήκης και όλα τα δεδομένα της κτιριακής εγκατάστασης αλλά και των συστημάτων συναγερμού. Όλα δείχνουν πολυήμερη ενασχόληση τους με το σχέδιο αρπαγής των πινάκων...».
Αρση τηλεφωνικού απορρήτου
Το πρώτο μέλημα των στελεχών της ΕΛ.ΑΣ. είναι να ζητήσουν την άρση του τηλεφωνικού απορρήτου, αλλά και τα στοιχεία στίγματος των κλήσεων κινητών τηλεφώνων, που έγιναν λίγη ώρα πριν και λίγο μετά από την μεγάλη αρπαγή των πινάκων στην Εθνική Πινακοθήκη, τα οποία κατεγράφησαν από τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας που υπάρχουν στην περιοχή.
Στόχος να εντοπισθούν κλήσεις που πιθανόν πραγματοποιήθηκαν μεταξύ των δραστών, ώστε αμέσως μετά να ζητηθεί άρση απορρήτου για τις κλήσεις των "υποπτων" τηλεφώνων.
Ακόμη ερευνάται και το ενδεχόμενο ύποπτων επαφών κάποιων υπαλλήλων της Πινακοθήκης, οι οποίοι ήδη έχουν κληθεί για κατάθεση προκειμένου να αναφέρουν αν αντελήφθησαν οποιαδήποτε περίεργη κίνηση το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Επιπλέον εξετάζονται οι καταγραφές από κάμερες στον εξωτερικό χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης προκειμένου να βρεθούν οι τρόποι προσέγγισης και διαφυγής των δραστών. Μάλιστα έχουν ζητηθεί οι... βιντεοκασέτες από το παλαιάς τεχνολογίας εσωτερικό σύστημα εποπτείας με κάμερες της Πινακοθήκης προκειμένου να εντοπισθούν ύποπτες κινήσεις σε προηγούμενο χρόνο της κλοπής.
Στα Εγκληματολογικά Εργαστήρια έχουν ήδη σταλεί τα διαρρηκτικά εργαλεία που εγκατέλειψαν οι δράστες για τον εντοπισμό αποτυπωμάτων, δειγμάτων βιολογικού υλικού κλπ.
Η κλοπή στο Παρίσι
Οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. έχουν ως "πρότυπο" όσα συνέβησαν με την κλοπή πέντε πινάκων ξένων ζωγράφων αξίας μεγαλύτερης των 110 εκατ. ευρώ, από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού - απέναντι από τον Πύργο του Αιφελ - τον Μάιο του 2010.
Ενας εξ αυτών ήταν του Πάμπλο Πικάσο. Τον περασμένο Οκτώβριο οι γαλλικές Αρχές συνέλαβαν έναν 34χρονο ωρολογοποιό και έναν 56χρονο αντικέρ από την Γαλλία που εμφανίζονταν ως συμμετέχοντες στο κύκλωμα κλοπής των πινάκων.
Ως δράστης της κλοπής εμφανιζόταν ένας 43χρονος Σέρβος, γνωστός με το ψευδώνυμο "άνθρωπος - αράχνη" που είχε και άλλες φορές διαρρήξει διαμερίσματα στο Παρίσι - ύστερα από αναρρίχηση - για να κλέβει πίνακες μεγάλης αξίας.
Ο 43χρονος ανέφερε ότι είχε εισβάλει στο Μουσείο του Παρισιού προκειμένου να κλέψει μόνον έναν πίνακα, αλλά επειδή δεν ενεργοποιήθηκε το σύστημα συναγερμού, τελικώς άρπαξε και τους υπολοίπους.
Επιπλέον υποστήριξε ότι τελικά πέταξε τους πίνακες σε κάδο απορριμμάτων, με αποτέλεσμα να καταστραφούν... Σημειώνεται ότι στις 26 Φεβρουαρίου 2007 εκλάπησαν δύο πίνακες του Πικάσο, «Η Μάγια με την κούκλα» και το «Γυναικείο πορτρέτο, Ζακλίν» από το σπίτι της κόρης του καλλιτέχνη στο Παρίσι. Και οι δύο βρέθηκαν τον Αύγουστο του ίδιου χρόνου.