Η Αμάντα Ληρ υπήρξε μούσα και ερωμένη του Σαλβατόρ Νταλί στη δεκαετία του '70. Η disco queen είχε δεσμό με τον Brian Jones των Rolling Stones, δεσμό με τον Ντέιβιντ Μπάουι, αρραβωνιάστηκε τον Μπράιαν Φέρι. Υπήρξε διάσημη κοσμική, μοντέλο και τραγουδίστρια και παρότι δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ οι φήμες λένε ότι είναι τρανσέξουαλ.
Στα τέλη της δεκαετίας του '60 η Αμάντα Ληρ γνώρισε τον Σαλβατόρ Νταλί, ο οποίος υπέκυψε αμέσως στη γοητεία και την εξυπνάδα της. Συναντήθηκαν σε ένα μοδάτο κλαμπ του Παρισιού, το Castel, όπου σύχναζε και ο εκκεντρικός και υπερ-διάσημος ισπανός ζωγράφος.
«Υπέκυψα αμέσως στη γοητεία αυτού του τύπου που μου απήγγειλε στίχους του Λόρκα και με συνέκρινε με τον πίνακα Melencolia του Dürer. Ενας υπέροχος κύριος, ο οποίος ανακοίνωνε μόλις σας έβλεπε ότι ήταν σεξουαλικά ανίκανος, πίνοντας τσάι στη σουίτα του ξενοδοχείου Meurice, ενώ γύρω του χόρευαν ηθοποιοί από την μουσική κωμωδία Hair τους οποίους εκείνος έβλεπε ως αγγέλους της αναγέννησης», έχει δηλώνει η Αμάντα Ληρ στο Vanity Fair.
Μετά από μερικές ημέρες άγριου φλερτ, ο Νταλί ανακοίνωσε την Αμάντα Ληρ ότι έρχεται η γυναίκα του, η Γκαλά. «Δεν είναι εύκολη γυναίκα. Θα πρέπει να της κάνετε καλή εντύπωση. Βάψτε τα μάτια σας βιολέ, κάντε έναν κότσο-μπανάνα, φορέστε μια κοντή φούστα» της είπε ο ζωγράφος.
Κάνοντας ό,τι θα έκανε σαν να περνούσε από κάστινγκ μόδας, η Αμάντα Ληρ γνώρισε την διάσημη Γκαλά. Στην αρχή, μια ψύχρα εγκαταστάθηκε ανάμεσά τους. «Εβηχε συνεχώς, δεν άντεχε τον καπνό, άνοιγε συνεχώς διάπλατα τα παράθυρα ενώ ούρλιαζε ότι όλοι βρωμάνε», δήλωσε η Ληρ.
Μετά από μερικές ημέρες που πέρασαν μαζί στην βίλα Cadaquès, η Γκαλά αποφάσισε να απουσιάσει μερικές ημέρες στην Ελλάδα. Ο Νταλί ενθουσιάστηκε και πρότεινε αμέσως στην Αμάντα Ληρ να φύγουν μαζί για την Βαρκελώνη.
Με τον καιρό, η Γκαλά άρχισε να συμπαθεί αυτή την ψηλή και περίεργη γυναίκα που έκανε τον Σαλβατόρ να γελάει. «Εγινε κάπως σαν τη γιαγιά μου. Ανησυχούσε για τα ερωτικά μου, μου πλήρωνε τα αεροπορικά εισιτήρια και μου έλεγε τα χαρτιά. Μια μέρα μου εξομολογήθηκε ότι είχε κουραστεί επί 50 χρόνια να ανέχεται αυτό τον γέρο που δεν ήξερε να κάνει τίποτα».
Η Αμάντα Ληρ εκείνη την εποχή είχε ξεκινήσει την καριέρα της ως τραγουδίστρια ντίσκο και απουσίαζε συχνά από το σπίτι. Η Γκαλά πέθανε το 1982 και άφησε πίσω της έναν απαρηγόρητο Νταλί και μια Αμάντα Ληρ που έλειπε συνέχεια.
«Η Γκαλά ένιωθε ότι το τέλος πλησίαζε. Με έβαλε να ορκιστώ στην μαύρη Παρθένο του Καζάν ότι θα παντρευόμουν τον Νταλί μετά τον θάνατό της. Αρνήθηκα. Είχα την καριέρα μου να σκεφτώ και μια ζωή να ζήσω». Ο Νταλί πέθανε 7 χρόνια μετά την σύζυγό του Γκαλά.
To πραγματικό όνομα της Γκαλά ήταν Elena Ivanovna Diakonova και γεννήθηκε το 1894 στο Καζάν της Ρωσίας. Μεγάλωσε στη Μόσχα και ήθελε να γίνει δασκάλα, αλλά χτυπήθηκε από φυματίωση στα 18 της χρόνια και πέρασε καιρό σε σανατόριο στην Ελβετία, όπου γνώρισε τον Πολ Ελυάρ. Παντρεύτηκαν το 1917 και απέκτησαν ένα παιδί, το 1917.
Εζησαν στη Γαλλία, στη συντροφιά των μεγάλων σουρρεαλιστών Μπρετόν και Αραγκόν. Η Γκαλά έγινε στο μεταξύ μούσα του ζωγράφου Μαξ Ερνστ. Το 1929 συνάντησε τον Νταλί και έγινε η δική του μούσα ως το τέλος, ενώ ήταν ακόμη παντρεμένη με τον Πολ Ελυάρ.
Η Γκαλά, γυναίκα με ισχυρή προσωπικότητα, υπήρξε μούσα, ερωμένη και ατζέντης του Νταλί. Πόζαρε επί σειρά ετών και ο Νταλί έκανε αναρίθμητους πίνακες με το πρόσωπο και το σώμα της. Συχνά ξεσπούν εντάσεις και θυμοί, ο ένας είναι πιο εκκεντρικός από τον άλλο, αλλά τίποτα δεν μπόρεσε ποτέ να τους χωρίσει
Η ερωτική τους ιστορία σημάδεψε την εποχή των σουρεαλιστών. Πώς μια μόνο γυναίκα κατόρθωσε, με την προσωπικότητά της, να αντέξει δίπλα στον πιο εκκεντρικό ζωγράφο όλων των εποχών.