Ήταν μια απ’ τις τελευταίες εντολές που έδωσε η κυβέρνηση Ομπάμα πριν παραδώσει τα ηνία στον Ντόναλντ Τραμπ και τους συνεργάτες του: να απογειωθούν από τις ΗΠΑ δύο βομβαρδιστικά Β-2 κι αφού πετάξουν πάνω απ' τον Ατλαντικό Ωκεανό να φθάσουν μέχρι τη Λιβύη για να ισοπεδώσουν δύο στρατόπεδα του λεγόμενου «Ισλαμικού Κράτους».
Η αποστολή εκτελέστηκε με επιτυχία. Κι όπως μετέδωσαν αμερικανικά ΜΜΕ, δεκάδες τζιχαντιστές σκοτώθηκαν στο βομβαρδισμό των στρατοπέδων τους περίπου 50 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Σύρτης.
Οι πιλότοι που οδήγησαν τα stealth βομβαρδιστικά σ’ εκείνη την αποστολή, περιέγραψαν τις δυσκολίες του εγχειρήματος μιλώντας στο Popular Mechanics. Κι όπως αποκάλυψαν, χρειάστηκε να πετάξουν επί 32 ολόκληρες ώρες, χωρίς ενδιάμεση στάση, διανύοντας μια απόσταση 5.700 μιλίων!
«Όλοι οι πιλότοι των Β -52 ήθελαν να μετάσχουν σ’ αυτή την αποστολή», είπε ο “Scorch”, όπως είναι το παρατσούκλι του. «Και φυσικά και εγώ.»
Ο Scorch είναι ένας απ’ τους πιλότους της Αεροπορικής Βάσης Whiteman στο Μισούρι, απ’ όπου απογειώθηκαν τα δύο Β-2 λίγες μέρες πριν την αποχώρηση του Ομπάμα απ’ το Λευκό Οίκο.
Οι δύο πιλότοι πέταξαν μέχρι τη Λιβύη -μια πτήση που περιλαμβάνει δύο ανεφοδιασμούς των αεροσκαφών τους εν πτήσει – και επέστρεψαν στη βάση του χωρίς να προσγειωθούν πουθενά ή να σταματήσουν κάπου για διάλειμμα.
Το κάθε ένα απ’ τα δύο βομβαρδιστικά μετέφερε 80 τηλεκατευθυνόμενες μέσω GPS βόμβες ακριβείας βάρους 250 κιλών η κάθε μία. Οι βόμβες αυτές είναι τόσο εξελιγμένες τεχνολογικά, ώστε μπορούν να προγραμματιστούν να εκραγούν όταν χτυπήσουν έναν συγκεκριμένο στόχο, σε συγκεκριμένο υψόμετρο, υπό συγκεκριμένη γωνία και σε συγκεκριμένο χρόνο.
Το προσωπικό που αναλαμβάνει την προετοιμασία της αποστολής προγραμματίζει εκ των προτέρων τους στόχους στις βόμβες.
Η αποστολή στη Λιβύη προέβλεπε ότι τα δύο B-2 θα έριχναν τις βόμβες, θα περίμεναν να δουν αν επλήγησαν οι στόχοι, κι αν τους ξέφευγε κάποιος θα επαναλάμβαναν τον βομβαρδισμό.
Η αμερικανική πολεμική αεροπορία διαθέτει μόλις 20 τέτοια βομβαρδιστικά. Τα κατασκεύασε η Northrop Grumman και το καθένα στοιχίζει περί τα 737 εκατομμύρια δολάρια!
Τα Β-2 σχεδιάστηκαν για να αποφεύγουν τα εχθρικά ραντάρ στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου και μπορούν να μεταφέρουν συμβατικές, αλλά και πυρηνικές βόμβες. Μέσα στο cockpit υπάρχει κι ένας χώρος δύο τμ, όπου οι πιλότοι μπορούν να στήσουν μια κούνια για να κοιμηθούν. Πίσω απ’ το δεξιό κάθισμα υπάρχει ένα ανοξείδωτο μπωλ, που χρησιμεύει ως τουαλέτα.
Το αεροσκάφος αυτό ξεχωρίζει λόγω της ικανότητάς του να ρίχνει βόμβες πολλών τόνων σ’ ένα στόχο την ίδια στιγμή. Για τη σωστή προετοιμασία κάθε αποστολής, το προσωπικό της βάσης εκπαιδεύει τους πιλότους στη διαχείριση του χρόνου, ώστε να βρουν την κατάλληλη ισορροπία ανάμεσα στα διαστήματα ξεκούρασης και γευμάτων και εκείνα της εντατικής προσήλωσης στο στόχο.
Το ταξίδι προς τη Λιβύη ήταν μακρύ, αλλά τη μονοτονία έσπασε ο ανεφοδιασμός εν πτήσει. Τα B-2 χρειάστηκε να ανεφοδιαστούν δύο φορές μέχρι να φθάσουν στο στόχο τους. Αυτό το ανέλαβαν τα KC-135 Stratotankers, που συνάντησαν τα Β-2 εν πτήσει.
Η μακρά πτήση συχνά τεντώνει τα νεύρα και φέρνει ανία και κόπωση. Οι πιλότοι προσπαθούν να απασχολούνται με κάτι, εξοικονομώντας ταυτόχρονα δυνάμεις. Κι όταν προσεγγίζουν το στόχο απελευθερώνουν τις βόμβες. Ένα μη επανδρωμένο Predator πετά εκεί κοντά για να βιντεοσκοπήσει τη σκηνή.
Η αποστολή στη Λιβύη ολοκληρώθηκε με την πρώτη φορά, χωρίς να χρειαστεί να επαναληφθεί ο βομβαρδισμός...