Το 1972 ο σκηνοθέτης Φράνσις Φορντ Κόπολα γύρισε την ταινία «Ο Νονός», ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα στην ιστορία του κινηματογράφου.
Και ενώ η HBO ετοιμάζει αυτό το διάστημα μια ταινία για το παρασκήνιο του «Νονού», μερικές λεπτομέρειες από το ιστορικό του είναι ήδη γνωστές.
Ούτε Μαφία ούτε Κόζα Νόστρα
Παρότι ο «Νονός» κέρδισε το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας το 1973, το ξεκίνημά του ήταν περιπετειώδες. Βασισμένη στο μπεστ σέλερ του Mario Puzo, η ταινία για τη μαφία της Νέας Υόρκης προκάλεσε την οργή της ιταλο-αμερικανικής ένωσης καθώς και πολλών πολιτικών προσωπικοτήτων. Η ομάδα δέχτηκε πιέσεις, απειλές για τρομοκρατικό χτύπημα και άλλες απόπειρες. Ο θρύλος λέει ότι η ομάδα των παραγωγών αναγκάστηκε τελικά να διαπραγματευτεί με τους γκάγκστερς ώστε να βρεθεί κοινός τόπος. Ο Κόπολα και ο Mario Puzo αποφάσισαν τελικά να ελαφρύνουν το σενάριο και να αφαιρέσουν τις λέξεις «Μαφία» και «Κόζα Νόστρα».
Ο Κόπολα δεν ήταν η πρώτη επιλογή των παραγωγών
Αν δεν υπήρχε ο Κόπολα, ο «Νονός» θα ήταν η ίδια ταινία; Αυτό το κλασικό αριστούργημα θα είχε χάσει πολλά από τη μαγεία του! Πράγματι, ο Κόπολα δεν ήταν η πρώτη επιλογή των παραγωγών, οι οποίοι ήθελαν να δώσουν τον «Νονό» στον σκηνοθέτη της ταινίας «Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος», Σέρτζιο Λεόνε. Ο Λεόνε όμως αρνήθηκε την ταινία, λέγοντας ότι γυρίζει τη δική του ταινία με γκάγκστερς. Άλλα ονόματα σκηνοθετών που κυκλοφόρησαν για να πάρουν την δουλειά ήταν αυτά του Αρθουρ Πεν και του Κώστα Γαβρά.
Ο Τζακ Νίκολσον παραλίγο να παίξει τον Μάικλ Κορλεόνε
Το 1972 οι υποψήφιοι σπρώχνονται στο πλατό ελπίζοντας να κερδίσουν τον ποθητό ρόλο του Μάικλ Κορλεόνε. Αρχικά οι σεναριογράφοι σκέφτηκαν τον Γουόρεν Μπήτι, τον Τζακ Νίκολσον, τον Ντάστιν Χόφμαν ή ακόμη και τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ για να ενσαρκώσει τον γιο του Δον Κορλεόνε. Η επιλογή έγινε τελικά στο πρόσωπο ενός σχετικά άγνωστου: του Αλ Πατσίνο. Η ταινία έκανε διάσημο τον ηθοποιό.
Δεν ήταν το μοναδικό... ατύχημα. Οι παραγωγοί ήθελαν για τον κεντρικό ρόλο του Δον Κορλεόνε τον Φρανκ Σινάτρα, αλλά η επιλογή έγινε τελικά στο πρόσωπο του μοναδικού Μάρλον Μπράντο, ο οποίος πήρε Οσκαρ για την ερμηνεία του.
Η λεπτομέρεια της γάτας
O Δον Κορλεόνε έχει μια βαθύτατη λατρεία για τις εν ψυχρώ δολοφονίες, αλλά κρύβει μέσα του πολύ ανθρωπιά για τις γάτες. Μάρτυρας είναι αυτή η σκηνή-αριστούργημα, στην οποία ο μαφιόζος κρατάει αγκαλιά τη γάτα του ακούγοντας τον συνομιλητή του να του μιλάει για εκδίκηση. Αυτή η γάτα έκλεψε τις εντυπώσεις στη σκηνή. Δεν προβλεπόταν αρχικά, αλλά ο ίδιος ο Μπράντο την είδε να γυρίζει στα στούντιο και την ενσωμάτωσε τελευταία στιγμή στη σκηνή.
Η κότα με τα χρυσά αυγά
O Κόπολα είναι ο άνθρωπος-έκπληξη αυτής της ταινίας, αυτός δηλαδή στον οποίο κανείς δεν θα στοιχημάτιζε. Ο «Νονός» ήταν η ένατη ταινία του μεγάλου μήκους. Εγινε η πρώτη ταινία στην ιστορία που ξεπέρασε τα 100 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις. Αυτό το μεγαλειώδες δράμα, το οποίο δεν στοίχισε παρά 7 εκατομμύρια δολάρια, απέφερε στα ταμεία 269 εκατομμύρια μόλις βγήκε στις αίθουσες. Είναι προφανές ότι τα έξοδα για να γυριστεί ο «Νονός 2» διπλασιάστηκαν.
«Ασε το όπλο, πιάσε τα κανελόνια»
Μερικές φράσεις έγιναν θρυλικές, παρότι δεν προβλέπονταν ως τέτοιες. Οπως η φράση «Ασε το όπλο, πιάσε τα κανελόνια» που είπε ο Κλεμένζα (Richard S. Castellano) με το απόλυτα ψυχρό στιλ.
Ενα αληθινό κεφάλι αλόγου
Ηταν προτιμότερο να είσαι φίλος του Δον Κορλεόνε και όχι εχθρός του. Αυτό το μάθημα κατάλαβε ο Τζακ Βολτς, εχθρός του απρόβλεπτου πατριάρχη. Ο πλούσιος ιδιοκτήτης, τον οποίο ενσαρκώνει στην ταινία ο John Marley, ανακαλύπτει ξυπνώντας ένα πρωινό στο κρεβάτι του ένα κομμένο κεφάλι αλόγου. Πρόκειται για την πιο συγκλονιστική λεπτομέρεια της ταινίας, αφού το κεφάλι ήταν αληθινό και είχε αγοραστεί σε σφαγείο αλόγων!
Η μέρα που ο Μάρλον Μπράντο αρνήθηκε το Οσκαρ του
Το 1973 ο Μάρλον Μπράντο κέρδισε το Οσκαρ καλύτερης ερμηνείας για τον ρόλο του ως Βίτο Κορλεόνε. Ο ηθοποιός αρνήθηκε να παραστεί και να το παραλάβει και έστειλε στη θέση του μια νεαρή Ινδιάνα, τη Shacheen Littlefeather, η οποία αρνήθηκε να παραλάβει το αγαλματίδιο. Ηταν ένας τρόπος για να διαμαρτυρηθεί για τα προβλήματα των ινδιάνικων πληθυσμών στις ΗΠΑ.
Ο Ρόμπερτ ντε Νίρο έκανε στέιτζ ιταλικών
Ο Ντε Νίρο επελέγη για να παίξει τον Βίτο Κορλεόνε σε νεαρή ηλικία. Είναι ιταλικής καταγωγής, αλλά δεν μιλούσε καλά ιταλικά όταν υπέγραψε για να παίξει στον «Νονό». Αναγκάστηκε λοιπόν να ζήσει τρεις μήνες στη Σικελία για να μάθει μια τοπική διάλεκτο. Πράγματι, ο Ντε Νίρο τελειοποίησε τα ιταλικά του και έδωσε μεγαλύτερη αξιοπιστία στο πρόσωπο του Βίτο Κορλεόνε. Η σικελιώτικη διάλεκτος που ακούγεται στην ταινία είναι αυτή που μιλούν οι κάτοικοι στο χωριό Κορλεόνε, στην Ιταλία.