Τη δική τους μαθηματική «παράδοση» φαίνεται να δημιουργούν συν τω χρόνω τα Τρίκαλα, αφού μαθητές της περιοχής κατακτούν ολοένα και περισσότερες διακρίσεις στους διαγωνισμούς της Μαθηματικής Εταιρείας, φτάνοντας, μάλιστα, σε επίπεδα ρεκόρ.
Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Μαθηματικής Εταιρείας νομού Τρικάλων Στέλιος Αμπράζης, εδώ και 25 χρόνια, μαθητές από τα Τρίκαλα λαμβάνουν μέρος στους διαγωνισμούς της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, κατακτώντας- ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια- πρωτιές και άλλες σημαντικές διακρίσεις.
Μάλιστα, η περσινή χρονιά (2010-2011) ήταν εξαιρετικά επιτυχημένη, με πληθώρα βραβεύσεων για τους Τρικαλινούς μαθητές: ο Παναγιώτης Λώλας κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο στη Μαθηματική Μεσογειάδα (Αθήνα), το χάλκινο στην Παγκόσμια Μαθηματική Ολυμπιάδα (Άμστερνταμ/Ολλανδία) και επίσης το χάλκινο μετάλλιο στη Βαλκανιάδα (Ιάσιο/Ρουμανία). Επίσης, η Νικολέτα Αναγνώστου κατέκτησε το χάλκινο μετάλλιο και ο Θεόδωρος Αναγνώστου εύφημη μνεία στη Βαλκανιάδα (μαθητών γυμνασίου) της Κύπρου.
Οι τρεις παραπάνω μαθητές είχαν νωρίτερα διακριθεί και σε πανελλήνιο επίπεδο, κατακτώντας χρυσά μετάλλια στις κατηγορίες, όπου διαγωνίστηκαν.
Συνολικά, την περασμένη χρονιά, στη 2η φάση, "Ευκλείδης", του πανελλήνιου μαθηματικού διαγωνισμού της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, συμμετείχαν 29 μαθητές από τα Τρίκαλα, στην 3η φάση, "Αρχιμήδης" 12, στην 4η φάση (προκριματικός) τρεις όσο και στην εθνική ομάδα.
Ανάλογη ήταν και η παρουσία τους τα προηγούμενα χρόνια, ενώ οι μεγάλες επιτυχίες των Τρικαλινών μαθητών ξεκίνησαν το 2006-2007, όταν στη 2η φάση του διαγωνισμού πήραν μέρος 45 μαθητές. Ακολούθησαν εννέα μαθητές στην 3η φάση, δύο μαθητές στον προκριματικό και δύο μαθητές στην εθνική ομάδα.
Για τη χρονιά 2011-2012, μέχρι στιγμής, έχει καταρριφθεί κάθε ρεκόρ, σύμφωνα με τον κ. Αμπράζη, αφού στον Ευκλείδη συμμετέχουν 46 μαθητές.
Υπάρχει κάποια εξήγηση, γιατί ο νομός Τρικάλων ξεχωρίζει στις επιτυχίες των μαθηματικών διαγωνισμών; Στο ερώτημα αυτό, ο κ. Αμπράζης απαντά πως οι μαθητές της περιοχής ξεχωρίζουν στους διαγωνισμούς, επειδή αναπτύσσεται ανάμεσά τους πραγματική φιλία, ευγενής άμιλλα, αλλά κι επειδή έχουν κατανοήσει οι ίδιοι τη σημασία της συνεργασίας.
Καθοριστικός παράγοντας, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι η ποιοτική διδασκαλία των καταρτισμένων συναδέλφων του εκπαιδευτικών- ιδιαίτερα στον τομέα των μαθηματικών- αλλά και η εθελοντική προσφορά και προσπάθεια των μελών του Παραρτήματος Τρικάλων της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.
Το "μυστικό" της επιτυχίας και οι πρωταγωνιστές
Για να έχει καλό αποτέλεσμα ένας μαθητής που θα πάρει μέρος σε διαγωνισμούς, το "κλειδί" είναι, όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Μαθηματικής Εταιρείας νομού Τρικάλων, ένας συνδυασμός σωστής εκπαίδευσης από την οικογένεια και το σχολείο.
"Έχοντας υπ' όψιν μας ότι τα ζητήματα που καλούνται να λύσουν οι μαθητές έχουν συχνά ιδιαίτερη δυσκολία, καθώς απαιτούν προσέγγιση και σκέψη, που είναι πολλές φορές στα όρια του αναλυτικού προγράμματος των σχολείων μας, για να ανταπεξέλθει κάποιος χρειάζεται αρκετά μελέτη, με στοχευμένο διάβασμα και ειδική μαθηματική βιβλιογραφία" σημειώνει ο κ. Αμπράζης.
Μάλιστα, όπως εξηγεί, μετά την πρώτη φάση των διαγωνισμών, ο παραπάνω συνδυασμός δεν φτάνει, πολύ δε περισσότερο όταν υπάρχουν ακόμη πιο υψηλές απαιτήσεις.
Από την πλευρά του, ένας από τους «πρωταγωνιστές» των επιτυχιών, ο Παναγιώτης Λώλας επισημαίνει ότι η προσπάθεια δεν είναι εύκολη. «Πρέπει να αγαπάς πολύ αυτό που κάνεις για να συνεχίσεις τον αγώνα σου. Όσο πιο πολύ διαβάζεις, τόσο πιο αδύναμος και ανεπαρκής αισθάνεσαι, αφού καταλαβαίνεις το εύρος της επιστήμης αυτής» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Παναγιώτης, μαθητής Β' Λυκείου.
Μια ερώτηση που δέχεται συχνά ο πολυβραβευμένος μαθητής είναι πόσες ώρες διαβάζει μαθηματικά. «Η αλήθεια» λέει «είναι ότι δεν ασχολούμαι όσο θα ήθελα, γιατί υπάρχουν και οι σχολικές υποχρεώσεις και απαιτήσεις, που είναι πολλές και για τις οποίες δε θα ήταν σωστό να αδιαφορήσω». Ωστόσο, μόλις βρει ελεύθερο χρόνο, το μεράκι του κι αυτό που τον αναζωογονεί είναι η ενασχόληση με τα μαθηματικά.
Η συμμετοχή του στους διαγωνισμούς τον βοήθησε, όπως αναφέρει, να γνωρίσει παιδιά «προικισμένα», με ήθος και γνώσεις, από τη χώρα μας, αλλά και από όλο τον κόσμο, να κάνει φίλους και να νιώσει ότι έχει ακόμη μακρύ δρόμο να διανύσει και πολλά να μάθει.
Ένας άλλος μαθητής, που στο παρελθόν έχει διακριθεί σε διαγωνισμούς της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, ο Βάιος Κρικέλης, επίσης μαθητής Β' Λυκείου, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως η ενασχόλησή του με τα μαθηματικά είναι καθημερινή: δύο ώρες την ημέρα διάβασμα, λύσιμο ασκήσεων και ενασχόληση με βιβλία που περιέχουν ύλη μαθηματικών.
Την αγάπη του για τα μαθηματικά την ενίσχυσε ο εκπαιδευτικός πατέρας του, αλλά και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς του, που τον ωθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Πάντως, μελλοντικά, ο ίδιος θα ήθελε να σπουδάσει σε Πολυτεχνική Σχολή και να ασχοληθεί λιγότερο με τα μαθηματικά.
Τα επόμενα βήματα στο διαγωνισμό
Μετά την πρώτη φάση των διαγωνισμών της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, ακολουθεί στις 21 Ιανουαρίου η δεύτερη φάση, ο "Ευκλείδης", όπου θα συμμετάσχουν και οι 46 μαθητές από τα Τρίκαλα, που προκρίθηκαν. Ακολουθεί ο "Αρχιμήδης", στις 3 Μαρτίου, στην Αθήνα και ακολούθως, στον προκριματικό διαγωνισμό, θα στελεχωθούν οι δύο εθνικές ομάδες μαθηματικών, αποτελούμενες από έξι μαθητές λυκείου και έξι μαθητές γυμνασίου.
Οι μαθητές που θα επιλεγούν, θα συμμετάσχουν στην 29η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα (οι μεγάλοι), στη 16η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων (οι μικροί), αλλά και στην 53η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα, που φέτος θα διεξαχθεί στην Αργεντινή.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)