Με τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ανά χείρας, οι ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ετοιμάζονται να περάσουν από κόσκινο όλες τις υποθέσεις εταιριών-μαϊμού, οι οποίες ενώ έχουν δημιουργήσει απίστευτες οφειλές από φόρο εισοδήματος, ΦΠΑ και πρόστιμα, οι πραγματικοί ιδιοκτήτες τους κυκλοφορούν ανάμεσα μας σαν… κύριοι.
Σύμφωνα με το ΝΣΚ, σε περίπτωση ύπαρξης βεβαιωμένης ληξιπρόθεσμης οφειλής σε βάρος εικονικής επιχείρησης, οι πραγματικοί υπόχρεοι που υποκρύπτονται δεν έχουν την ιδιότητα των συνυπόχρεων προσώπων, διότι ευθύνονται ανεξαρτήτως από τα φαινόμενα πρόσωπα (εκείνα που εικονικά φέρονται ότι ασκούν την επιχείρηση) και κατά συνέπεια λαμβάνονται σε βάρος τους όλα τα προβλεπόμενα διοικητικά, ασφαλιστικά, αναγκαστικά και λοιπά μέτρα είσπραξης, αφού συνταχθεί ιδιαίτερη έκθεση ελέγχου όπου θα καταλογιστούν οι ανάλογες κυρώσεις και σ' αυτούς.
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Στην περίπτωση του συνυπόχρεου το Δημόσιο μπορεί να απαιτήσει από αυτόν συγχρόνως ή διαδοχικά ολόκληρη την οφειλή, αλλά θα την εισπράξει μόνο μία φορά (αλληλέγγυα ευθύνη ή ευθύνη εις ολόκληρον). Αντιθέτως, από την άπαξ διεκδίκηση διακρίνεται η σωρευτική (αθροιστική) διεκδίκηση παρόμοιων απαιτήσεων και στην περίπτωση αυτή, οι απαιτήσεις είναι αυτοτελείς και ανεξάρτητες μεταξύ τους διότι αφενός επιδιώκεται η είσπραξή τους με διαφορετικό νόμιμο τίτλο είσπραξης, αφετέρου το Δημόσιο υποχρεούται να επιδιώξει την είσπραξη της οφειλής ανεξάρτητα και παράλληλα τόσο από το φαινόμενο όσο και από το υποκρυπτόμενο πρόσωπο και συνεπώς δεν συντρέχει περίπτωση συνυποχρέωσης. Άρα αυτοί που κρύβονται πίσω από τις εικονικές εταιρίες, δεν θα έχουν την ευνοϊκότερη μεταχείριση των συνυπόχρεων και οι… καμπάνες θα πέφτουν μία- μία.
Φυσικά θα ήταν ουτοπικό να υποστηρίξει κανείς ότι οι ελεγκτικές Αρχές μπορούν να εντοπίσουν όλους τους πραγματικούς υπόχρεους ή και να εισπράξουν έστω μέρος των παλιών οφειλών. Τα στοιχεία του Ελεγκτικού Συνεδρίου μιλάνε, άλλωστε, μόνα τους. Το εισπρακτέο υπόλοιπο του Απολογισµού του οικονοµικού έτους 2015, ανήλθε σε 86.844.410.194,18 ευρώ ή 46,96% του Α.Ε.Π. και είναι αυξηµένο έναντι του προηγούµενου οικονοµικού έτους κατά 10.839.661.469,80 ευρώ. Στη διαµόρφωση αυτού του υψηλού και συνεχώς αυξανόµενου εισπρακτέου υπολοίπου συµβάλλουν κυρίως ο φόρος εισοδήµατος φυσικών και νοµικών προσώπων, λόγω της τµηµατικής καταβολής των φόρων, αλλά και οι άµεσοι φόροι παρελθόντων οικονοµικών ετών, οι οποίοι παρουσιάζουν χαµηλό ποσοστό είσπραξης, οι έµµεσοι φόροι παρελθόντων οικονοµικών ετών, οι προσαυξήσεις, τα πρόστιµα και οι χρηµατικές ποινές, καθώς και οι καταπτώσεις εγγυήσεων, που παρουσιάζουν, επίσης, χαµηλό ποσοστό είσπραξης.
Το ύψος των βεβαιωθέντων προστίµων, που αφορούν παραβάσεις του Κώδικα
Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ), ανήλθε σε 29.260.572.828,70 ευρώ. Επισηµαίνεται ότι, για το υπό εξέταση οικονοµικό έτος, οι επαναβεβαιώσεις προστίµων που έχουν επιβληθεί, για παραβάσεις του ΚΒΣ, σε παρελθόντα οικονοµικά έτη, ανέρχονται σε 26.091.783.280,53 ευρώ, εκ των οποίων διεγράφησαν 110.023.223,88 ευρώ και εισπράχθηκαν µόνο 50.313.374,76 ευρώ!