Στο τζαμί Mariam της Κοπεγχάγης είναι γυναικεία η φωνή που καλεί σε προσευχή. Η φωνή της Σερίν Κάνκα, μιας Δανής 41 ετών, επικεφαλής του πρώτου τζαμιού που διοικείται αποκλειστικά από γυναίκες.
Στο εν λόγω τζαμί πραγματοποιούνται πολυ-θρησκευτικοί γάμοι, η λειτουργία απευθύνεται κυρίως σε γυναίκες, στόχος είναι η πάταξη της πολυγαμίας. Είναι το μεγαλύτερο και διασημότερο τζαμί στον κόσμο που θέλει να θεσμοθετήσει έναν «γυναικείο ισλαμισμό».
Η Σερίν Κάνκα είναι κόρη μια Φινλανδής καθολικής νοσοκόμας η οποία μετανάστευσε στη Δανία και ενός Σύρου διανοούμενου, πολιτικού μετανάστη. Η Σερίν είναι ισλαμολόγος και το 2001 ίδρυσε έναν σύλλογο ο οποίος αγωνιζόταν για τη σύγχρονη ανάγνωση του Κορανίου, για την ισότητα ανδρών και γυναικών στο Ισλάμ και για τον μεγαλύτερο ρόλο των γυναικών. Ο σύλλογος ονομάστηκε «Φόρουμ σκεπτόμενων μουσουλμάνων».
Η Σερίν Κάνκα γνωρίζει σε βάθος την ισλαμική θρησκεία, αφού σπούδασε στη Δαμασκό και στην Κοπεγχάγη. Δίπλα της βρέθηκαν να συνεργάζονται πολλοί ακαδημαϊκοί και διανοούμενοι οι οποίοι αγωνίζονται για τη θέση της γυναίκας στο Ισλάμ.
Η Κάνκα είναι μητέρα πέντε παιδιών και είναι συνηθισμένη να μιλάει στα μίντια. Εξηγεί συχνά κάποιους στίχους του Κορανίου, που θεωρούνται άκρως μισογυνικοί, επαναλαμβάνοντς ότι πρόκειται για θέμα ερμηνείας και ότι το ιερό κείμενο μπορεί να ερμηνευθεί με προοδευτικό τρόπο. Η ίδια δεν φοράει μπούρκα, ούτε μαντίλα, παρά μόνο όταν προσεύχεται και δηλώνει ότι είναι θέμα επιλογής για την κάθε γυναίκα.
Αυτή η όμορφη μελαχρινή με τα μακριά μαλλιά επέλεξε να γίνει ιμάμης. Η Δανία, μάλιστα, αριθμεί τέσσερις γυναίκες ιμάμηδες, αφού μεγάλες σχολές των σουνιτών δεν απαγορεύουν το επάγγελμα του ιμάμη σε γυναίκες.
Η Σερίν Κάνκα εγκαινίασε το τζαμί Mariam τον Αύγουστο του 2016. Μια φορά τον μήνα, η λειτουργία απευθύνεται αποκλειστικά σε γυναίκες. Για την Κάνκα είναι στόχος ζωής να αποδείξει ότι το Ισλάμ είναι μια σύγχρονη και προοδευτική θρησκεία.
Οι επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου εναντίον των ΗΠΑ δυνάμωσαν τη θέλησή της. Η ίδια δηλώνει πιο κοντά στους σουφιστές, αυτή την πανάρχαιη πρακτική, η οποία τρέφεται από τη φιλοσοφία και τον ασκητισμό και δεν επιβάλλει τη μαντίλα έξω από το τζαμί.
«Αυτό το κέντρο, το οποίο διοικούν γυναίκες, θα επιτρέψει στις μουσουλμάνες να είναι ορατές μέσα σε πατριαρχικούς θεσμούς. Το αποτέλεσμα φαίνεται στη σχέση με τους συζύγους και τα παιδιά. Θέλουμε να δώσουμε μια ισχυρή εικόνα και να καταπολεμήσουμε την ισλαμοφοβία. Οι γυναίκες ιμάμηδες και οι διανοούμενοι προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε το Κοράνι σύμφωνα με την εποχή μας και τα ήθη μας», δηλώνει.
Η Κάνκα είναι πτυχιούχος ψυχοθεραπεύτρια και έχει δημιουργήσει ομάδες εργασίας για τις γυναίκες που υπήρξαν θύματα ψυχολογικής βίας. Στο τζαμί πραγματοποιεί και γάμους. Ζευγάρια από όλη την Ευρώπη πηγαίνουν στη Δανία γιατί επιλέγουν να υπογράψουν ένα σύμφωνο γάμου, το οποίο δίνει το δικαίωμα για διαζύγιο στη γυναίκα, απαγορεύει την πολυγαμία και την ενδοοικογενειακή βία.
Η Κάνκα βασίζεται στα κείμενα για να εξηγήσει τη στάση της. «Στην εποχή του, ο Προφήτης δεν είχε επιτρέψει στην Oum Waraqa να λειτουργεί; Πριν από δέκα χρόνια, και οι Αμερικανοί είχαν επιτρέψει στην Amina Wadud να απευθύνεται στους πιστούς. Ακολούθησαν η Αγγλία, η Ιταλία, η Σουηδία. Αν μια γυναίκα αναγκάζεται να φορέσει χιτζάμπ, θα δώσω μάχη ώστε να μην το φορέσει», δηλώνει η Κάνκα.