Παρά το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί επισήμως το τίμημα οι αγοραστές (Apollo Aviation Group) έκαναν γνωστό ότι έκλεισαν -με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων- έναντι 31 εκατομμυρίων ευρώ,τα τέσσερα παροπλισμένα Airbus Α340=300 της Ολυμπιακής.
Πιλότοι και τεχνικοί της πρώην Ολυμπιακής κάνουν λόγο για εξαιρετικά χαμηλή τιμή προσθέτοντας ότι στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης της εταιρείας τα αεροπλάνα αυτά εκτιμήθηκαν το 2009 σε περίπου 25 εκ. ευρώ το καθένα.
«Εάν τα αεροσκάφη είχαν πωληθεί με το κλείσιμο της εταιρίας όταν ακόμα ήταν πλόιμα η τιμή και για τα 4 θα μπορούσε να φτάσει ακόμα και στα 170 με 180 εκατ. ευρώ», δήλωσε στην εφημερίδα «Ημερησία» ο κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, πρώην πρόεδρος της Ενωσης Χειριστών της Ολυμπιακής.
«Εάν αληθεύει ότι πουλήθηκαν προς 31 εκατ. ευρώ και τα 4 αεροπλάνα, τότε μιλάμε για τιμή scrap», λένε οι τεχνικοί.
Το βασικό λάθος, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντέλλο ήταν στη διαχείριση: «Εμείς βάλαμε πωλητήριο και τα καθηλώσαμε στο έδαφος ενώ αυτό που θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει είναι να τα δώσουμε σε μεγάλο οίκο leasing αερσκαφων ώστε και να συντηρούνται σωστά και να λαμβάνουμε ενοίκια έως και 350.000 δολαρίων το χρόνο για το καθένα . Αντί γι' αυτό στείλαμε το λάθος σήμα στην αγορά που είναι αμείλικτη και τα αεροπλάνα έχασαν τριών ετών αξία»..
Οι διαδικασίες της πώλησης
Το iefimerida.gr καταγράφει σήμερα τις διαδικασίες που προηγήθηκαν της συμφωνίας πώλησης των 4 αεροσκαφών.
Ο πρώτος διαγωνισμός έγινε το 2010 και σύμφωνα με πληροφορίες η Cirrus Airlines η οποία είχε προσφέρει το υψηλότερο τίμημα ύψους 93 εκατομμυρίων ευρώ, έκανε πίσω όταν εκλήθη να υπογράψει τη σύμβαση. Η δεύτερη προσφορά ύψους 85 εκατ. ευρώ έγινε από εταιρεία της οποίας η φερεγγυότητα αμφισβητήθηκε από τον σύμβουλο του ελληνικού Δημοσίου και η τρίτη ύψους 36 εκατ. ευρώ κρίθηκε ασύμφορη. Ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος.
Φέτος, στις 30 Νοεμβρίου η εταιρεία Grant Thorton δήλωσε εγγράφως ότι δεν είναι δυνατό να ολοκληρώσει την αποτίμηση των αεροσκαφών πριν από τις 18 Ιανουαρίου του 2012.
Στις 5 Δεκεμβρίου 2011 και ενώ έχει προηγηθεί γνωμάτευση του νομικού συμβούλου της αγοραπωλησίας Hogan Lovells LLP ότι είναι δυνατή η απ' ευθείας ανάθεση του έργου της εκτίμησης λόγω του επείγοντος της διαδικασίας, η διυπουργική αναθέτει την αποτίμηση στην εταιρεία SL Engineering and Services Ltd.
Η εταιρεία αυτή στην επίσημη ιστοσελίδα της αναφέρει ως έργα τα οποία έχει αναλάβει έως τώρα συνολικά 3 ακόμη αποτιμήσεις: Μία στην Ιντιάνα των ΗΠΑ στις 15 Οκτωβρίου του 2010, μία στη Μέση Ανατολή στις 15 Νοεμβρίου του 2010 και μία στην Ιρλανδία στις 23 Ιανουαρίου του 2011. Η έδρα της εταιρείας δεν είναι σαφής και για την επικοινωνία μαζί της υπάρχει ένα εταιρικό e-mail.
Στις 23 Δεκεμβρίου, η Διυπουργική αποφασίζει να κατοχυρώσει στον πλειοδότη τα 4 αεροσκάφη καθώς όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση της είχε στα χέρια της από τις 23 Δεκεμβρίου τη σχετική γνωμάτευση της SL Engineering.
Στη σχετική απόφαση επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι έχει λάβει υπόψη της
Την από 16/12/2011 εισήγηση του χρηματοοικονομικού συμβούλου Lazard & Co Ltd
Την από 16/12/2011 γνωμοδότηση του νομικού συμβούλου της συναλλαγής Hogan Lovells LLP
Την από 23/12/2011 επιτόπια και ενδελεχή αποτίμηση της αξίας των Αεροσκαφών που διενεργήθηκε από τον ανεξάρτητο σύμβουλο αποτίμησης εταιρεία SL Engineering & Services
Σε ποιούς ανήκει η Apollo Aviation
Στην Αμερικανική εταιρία Apollo Aviation Group, η οποία και θα αγοράσει τα αεροσκάφη, συμμετέχει -σύμφωνα με το vima.gr- εμμέσως το fund, Sciens Capital Management, το οποίο χειρίζεται επενδύσεις ύψους 5,7 δισ. δολαρίων, έχει έδρα στη Νέα Υόρκη και πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Eλληνα επενδυτή, κ. Ιωάννη Ρήγα.
Η εμπλοκή του στην Apollo γίνεται μέσω του Sciens Aviation Special Opportunities Fund (SASOF), δηλαδή το επενδυτικό ταμείο που συνεστήθη μεταξύ των ιδρυτών της Apollo, κυρίων Γουίλιαμ Χόφμαν και Ρόμπερτ Κορν και της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών, Sciens International Investments and Holdings S.A (Sciens Διεθνών Συμμετοχών) του κ. Ρήγα.
Η στρατηγική της SASOF είναι η εξαγορά επιβατικών αεροσκαφών είτε για ενοικίαση είτε για άμεση διάλυση και πώληση των συστημάτων και των μερών τους, σύμφωνα με τους επιτελείς της εταιρίας.
H SASOF ήδη διαθέτει 11 εμπορικά αεροσκάφη και στοχεύει να εξαγοράσει άλλα 16, τέσσερα εκ των οποίων τα τέσσερα Airbus της παλαιάς Ολυμπιακής. «Το Fund δημιουργήθηκε για να κεφαλαιοποιήσει τις επενδυτικές ευκαιρίες, που προσφέρονται από την πολλή μεγάλη παρακμή των αξιών των χρησιμοποιούμενων αεροσκαφών, που προκλήθηκε από την παγκόσμια οικονομική κρίση» δήλωσε σχετικά ο πρόεδρος του Δ.Σ της Apollo, κ. Κορν.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την έρευνα των ελεγκτών της Τράπεζας της Ελλάδος στην Proton Bank του κ. Λαυρέντη Λαυρεντιάδη off shoreτου κ. Ρήγα, η Sciens Cyprus Properties & Holdings Ltd, έλαβε δάνειο εξπρές από την Proton Bank, ύψους 35 εκατ. ευρώ τα Χριστούγεννα του 2010. Σύμφωνα, πάντως, με την εισηγμένη, δηλαδή την Sciens Διεθνών Συμμετοχών, «η σχέση της εταιρίας με την Proton Bank αφορά σε βραχυπρόθεσμη χρηματοδότηση ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ, που είχε εκταμιευθεί τον Μάρτιο του 2010».
Σύμφωνα με ανακοίνωση του κ. Ρήγα, που κοινοποιήθηκε την Δευτέρα, στο πλαίσιο υποβολής υποχρεωτικής δημόσιας πρότασης από την εξωχώρια SCIENS INTERNATIONAL ACQUISITION I LTD, η οποία έχει έδρα τα Νησιά Κέϊμαν και ανήκει στον ίδιο, για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών της Sciens Διεθνών Συμμετοχών, ο Έλληνας επενδυτής ελέγχει τις εταιρίες:
Sciens Hellenic Capital Ltd, Z.MAN (Cyprus) Ltd, SCP Share Exchange Co, SCP Exchange Management Ltd, NIKH LLC (Delaware), SSSMF Cayman SI Guarantor Ltd, SSSMF Cayman SI Holding Ltd, SSI (Athens) Holdings I LLC, SSI (Athens) Holdings III LLC, Plainfield Luxembourg SARL και SSI (Athens) Holdings II LLC.