Σκληρή επίθεση κατά της κυβέρνησης την οποία κατηγόρησε για κομματικοποίηση του κράτους, ανομία στη Δημόσια Διοίκηση και παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη, εξαπέλυσε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μιλώντας στο 9ο Ετήσιο Συνέδριο Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάδος, ο κ. Μητσοτάκης εγκάλεσε την κυβέρνηση για «ψεύτικους διχασμούς μεταξύ δήθεν έντιμους και απατεώνες» οι οποίοι δηλητηρίασαν την κοινή γνώμη.
Ο πρόεδρος της ΝΔ σημείωσε πως «αυτοί που ανήλθαν με τη σημαία των πολέμιων της διαφθοράς, κατάφεραν μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια να επαναφέρουν την ανομία στη Δημόσια Διοίκηση. Να κομματικοποιήσουν το Κράτος διορίζοντας κολλητούς και φίλους και - εν τέλει - να υπονομεύσουν τους ίδιους τους θεσμικούς αρμούς της Δημοκρατίας μας».
Μάλιστα, ανέφερε σειρά πρωτοβουλιών όπως η επαναφορά των συνδικαλιστών στα πειθαρχικά συμβούλια, η υποβάθμιση της Διαύγειας, η επιστροφή των επίορκων υπαλλήλων και η διακοπή του επανελέγχου των μονιμοποιήσεων, όσων είχαν προσληφθεί με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
«Αποκορύφωμα όλων, όμως, είναι οι παρεμβάσεις που επιχείρησε η Κυβέρνηση. Πρώτον, στο χώρο της Δικαιοσύνης – παρεμβάσεις που καταγγέλθηκαν από τις ίδιες τις δικαστικές ενώσεις με πρωτόγνωρη ένταση και φρασεολογία ασυνήθιστα σκληρή – και δεύτερον, στο χώρο των Μ.Μ.Ε. Αλλά και η αντιμετώπιση των Ανεξάρτητων Αρχών, όπως γνωρίζετε, δεν ξεφεύγει από το ίδιο μοτίβο» σημείωσε.
Τόνισε δε ότι το πρόβλημα της Ελλάδας δεν είναι μόνο οικονομικό, είναι βαθιά θεσμικό και έχει στον πυρήνα του, την ρήξη εμπιστοσύνης των πολιτών με το πολιτικό σύστημα.
Επιπλέον, ο Κυρ. Μητσοτάκης προανήγγειλε ότι ο εκλογικός νόμος που θα φέρει η ΝΔ στη Βουλή θα αντιμετωπίζει και το ζήτημα του πολιτικού χρήματος προβλέποντας την κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών Περιφερειών, ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από το τρίγωνο, πολιτική – επιχειρήσεις – Μ.Μ.Ε..
Η ομιλία του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας
Σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση και την ευκαιρία που μου δίνετε να τοποθετηθώ για ένα ζήτημα κορυφαίας σημασίας για την ποιότητα της Δημοκρατίας μας. Θέλω, πρώτα απ’ όλα, να συγχαρώ και να εξάρω τη συμβολή της Διεθνούς Διαφάνειας για το έργο της, για το σοβαρό και τεκμηριωμένο τρόπο που προσεγγίζει τα ζητήματα διαφάνειας και διαφθοράς. Και μάλιστα είναι ένα έργο που το επιτελεί με συνέπεια για πολλά χρόνια. Όχι μόνο τώρα που η αντισυστημικότητα και η κριτική έχει γίνει της μόδας, αλλά και τις εποχές των παχιών αγελάδων όταν όλοι ήταν επαναπαυμένοι και αισθάνονταν ότι ήταν υπεράνω κριτικής.
Τα χρόνια εκείνα, όπου κανείς δεν περίμενε να εξελιχθούν τα πράγματα όπως εξελίχθηκαν, ελάχιστοι πολιτικοί είχαν ασχοληθεί ουσιαστικά με ζητήματα διαφάνειας και θεσμικής θωράκισης της Δημοκρατίας μας. Επιτρέψτε μου να πω ότι ήμουν ένας από αυτούς. Και δεν το λέω για να ευλογήσω τα γένια μου - παρακαλώ να μην θεωρηθεί ένδειξη αυταρέσκειας – αλλά για να αναδείξω τον κοινό μας βηματισμό εδώ και πολλά χρόνια.
Ως νέος βουλευτής πρότεινα την κατάτμηση της Β΄ Αθηνών για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της αδιαφανούς διαχείρισης μιας τόσο μεγάλης περιφέρειας. Ήμουν από τους πρώτους που ζήτησαν τη διαχρονική δημοσιοποίηση του πρώτου και του τελευταίου πόθεν έσχες του κάθε βουλευτή στο διαδίκτυο. Σκοπός ήταν να ελέγχεται από τους πολίτες η πραγματική μεταβολή της περιουσιακής μας κατάστασης κατά τη διάρκεια της πολιτικής μας δράσης. Ήμουν, επίσης, ένας από τους οκτώ βουλευτές που δέκα χρόνια πριν, το 2006, πρότεινα -στο πλαίσιο της διαδικασίας αναθεώρησης του Συντάγματος- την αλλαγή του άρθρου 86 περί ευθύνης Υπουργών. Και στην αρχή της κρίσης, το 2011, ζήτησα από τους συναδέλφους βουλευτές να προβούμε με δική μας πρωτοβουλία σε ένα λελογισμένο περιορισμό των βουλευτικών μας προνομίων. Έπρεπε να δείξουμε ότι επωμιζόμαστε και εμείς το μερίδιο που μας αναλογεί στην δημοσιονομική προσαρμογή. Ίσως είχα διαγνώσει νωρίτερα από άλλους συναδέλφους το βαθύ πρόβλημα έλλειψης εμπιστοσύνης στις σχέσεις πολιτών και πολιτικών. Ένα πρόβλημα που έφερε στην επιφάνεια με εμφατικό τρόπο το ωστικό κύμα της αντισυστημικής ψήφου που σάρωσε την Ελλάδα πριν επηρεάσει την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σήμερα, αυτή η συζήτηση είναι πιο επίκαιρη παρά ποτέ. Γιατί όλοι έχουμε αντιληφθεί ότι το πρόβλημα της χώρας δεν είναι μόνο οικονομικό. Είναι βαθιά θεσμικό και έχει στον πυρήνα του, τη ρήξη εμπιστοσύνης των πολιτών με το πολιτικό σύστημα. Στο ίδιο συμπέρασμα κατέληξαν και πολλές από τις εμπεριστατωμένες μελέτες της Διεθνούς Διαφάνειας, η οποία κάνει μια πραγματικά αξιέπαινη προσπάθεια για την καταπολέμηση της δομικής διαφθοράς και την υιοθέτηση αντίστοιχων καλών πρακτικών.
Η διαφθορά είναι συστημικό πρόβλημα
Πράγματι, η διαφθορά στην Ελλάδα είναι ένα συστημικό πρόβλημα πολιτικών διαστάσεων. Δεν οφείλεται, δηλαδή, σε μεμονωμένους διεφθαρμένους πολιτικούς, κρατικούς λειτουργούς και πολίτες που ενεργούν μέσα σε ένα λειτουργικό και «ανοιχτό» σύστημα θεσμών και διαδικασιών. Και προφανώς δεν περιορίζεται μόνο στην κορυφή. Διαχέεται σε όλη τη πυραμίδα της διοίκησης. Το φακελάκι δεν το δίνει κάποιος, γιατί προσβλέπει αναγκαστικά σε προνομιακή μεταχείριση. Το δίνει συχνά για να κάνει τη δουλειά του. Με άλλα λόγια, είναι το ίδιο το σύστημα εξουσίας, θεσμών και διαδικασιών της Ελληνικής Πολιτείας, που είναι αδιαφανές και δυσλειτουργικό και παράγει, άμεσα ή έμμεσα, συνθήκες διαφθοράς. Γι’ αυτό και η αντιμετώπιση του προβλήματος δεν μπορεί να γίνει με όρους επικοινωνιακής διαχείρισης.
Για χρόνια, η κοινή γνώμη δηλητηριάστηκε με ψεύτικους διχασμούς μεταξύ δήθεν εντίμων και απατεώνων. Μεταξύ παρατάξεων που δήθεν εκπροσωπούσαν τη συστημική διαφθορά και διαπλοκή και αυτών που πρέσβευαν την ηθική υπεροχή όσων δεν είχαν διαχειρισθεί την εξουσία. Η ίδια η ζωή διέψευσε αυτές τις δημαγωγικές υπεραπλουστεύσεις. Δεν θα αναφερθώ αναλυτικά στα πεπραγμένα της σημερινής Κυβέρνησης. Σας είναι εξάλλου γνωστά. Θα πω μόνο ότι αυτοί που ανήλθαν με τη σημαία των πολέμιων της διαφθοράς, κατάφεραν μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια να επαναφέρουν την ανομία στη δημόσια διοίκηση. Να κομματικοποιήσουν το Κράτος διορίζοντας κολλητούς και φίλους και -εν τέλει- να υπονομεύσουν τους ίδιους τους θεσμικούς αρμούς της Δημοκρατίας μας.
«Φοβού τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και διαφάνεια φέροντες»
Θυμίζω μια σειρά από πρωτοβουλίες, όπως η επαναφορά των συνδικαλιστών στα πειθαρχικά συμβούλια, η υποβάθμιση της Διαύγειας, η επιστροφή των επίορκων υπαλλήλων και η διακοπή του επανελέγχου των μονιμοποιήσεων, όσων είχαν προσληφθεί με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Αποκορύφωμα όλων, όμως, είναι οι παρεμβάσεις που επιχείρησε η Κυβέρνηση. Πρώτον, στο χώρο της Δικαιοσύνης – παρεμβάσεις που καταγγέλθηκαν από τις ίδιες τις δικαστικές ενώσεις με πρωτόγνωρη ένταση και φρασεολογία ασυνήθιστα σκληρή – και δεύτερον, στο χώρο των ΜΜΕ. Αλλά και η αντιμετώπιση των Ανεξάρτητων Αρχών, όπως γνωρίζετε, δεν ξεφεύγει από το ίδιο μοτίβο. «Φοβού τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και διαφάνεια φέροντες», λοιπόν, κυρίες και κύριοι.
Και τώρα που το λεγόμενο «ηθικό πλεονέκτημα» της αριστεράς κατέρρευσε ως χάρτινος πύργος, έχει έρθει η ώρα να κάνουμε μια ουσιαστική συζήτηση. Μια συζήτηση αναφορικά με το πλέγμα των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων που μπορούν να προωθήσουν τη διαφάνεια στη χώρα μας και να ενισχύσουν την ποιότητα της Δημοκρατίας μας.
Τι έκανα ως υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης
Το αντικείμενο αυτό μου είναι οικείο. Ως Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κατέβαλλα μεγάλη προσπάθεια να βάλω τέλος στις στρεβλές και νοσηρές πρακτικές του χθες, δημιουργώντας, παράλληλα, μόνιμες δομές που θα διασφάλιζαν μεγαλύτερη διαφάνεια στη δημόσια ζωή. Δεν θα κάνω σήμερα, σε αυτό το βήμα, αναλυτικό απολογισμό των πεπραγμένων μου. Θέλω, όμως, να κάνω κάποιες σύντομες επισημάνσεις για το έργο μας εκείνη την περίοδο, γιατί θεωρώ ότι οι πρωτοβουλίες μας ήταν στην σωστή κατεύθυνση.
- Ενισχύσαμε το θεσμό της Διαύγειας και δώσαμε δυνατότητα ανάρτησης σχολίων, παρατηρήσεων από πολίτες. Καλύτερη μηχανή αναζήτησης, καλύτερη διαχείριση δεδομένων γνώσης και ηλεκτρονικές προμήθειες. Αλλά το πιο σημαντικό σχετικά με τη Διαύγεια: Θεσμοθετήσαμε την υποχρέωση όλων των φορέων του Δημοσίου να δημοσιεύουν την εκτέλεση του προϋπολογισμού τους. Όπως επίσης και των μη δημοσίων φορέων - που επιχορηγούνται με ποσό άνω των τριών χιλιάδων ευρώ συνολικά ετησίως από το Κράτος - να δημοσιεύουν απολογιστικά στοιχεία δαπανών, με ποινή τον αποκλεισμό τους από παντός είδους περαιτέρω επιχορήγηση ή χρηματοδότηση από το Κράτος.
- Ενσωματώσαμε την Οδηγία για την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα, νομοθετώντας (Νόμος για Ανοιχτά Δεδομένα) ότι τα έγγραφα, οι πληροφορίες και τα δεδομένα που κατέχει η διοίκηση είναι κατ’ αρχάς ανοικτά και προσβάσιμα στους πολίτες. Το γεγονός αυτό ενίσχυσε τη συμμετοχή, τη διαφάνεια και τον δημόσιο έλεγχο των πολιτών στις πράξεις της διοίκησης.
- Αναβαθμίσαμε τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών και τα καταστήσαμε μοναδικό σημείο αναφοράς και συναλλαγής του πολίτη με τη δημόσια διοίκηση.
- Καταργήσαμε δεκάδες συστήματα αδειοδοτήσεων και μειώσαμε τα διοικητικά βάρη σε επιλεγμένους τομείς της οικονομίας, περιορίζοντας τη γραφειοκρατία και μειώνοντας πιθανές εστίες διαφθοράς.
- Θεσμοθετήσαμε και ξεκινήσαμε άμεσα να εφαρμόζουμε ένα αντικειμενικό, αξιοκρατικό και καινοτόμο σύστημα επιλογής προϊσταμένων.
- Πετύχαμε σαφή επιτάχυνση των πειθαρχικών διαδικασιών και εισαγάγαμε σύστημα μόνιμης παρακολούθησης λειτουργίας των πειθαρχικών συμβουλίων.
- Ξεκινήσαμε οριζόντιο έλεγχο εγκυρότητας των τίτλων σπουδών των δημοσίων υπαλλήλων και οδηγήσαμε εκτός δημοσίου εκατοντάδες υπαλλήλους που είχαν εισαχθεί ή εξελιχθεί κάνοντας χρήση πλαστών δικαιολογητικών.
- Νομοθετήσαμε τον υποχρεωτικό έλεγχο εγκυρότητας πριν από κάθε νέο διορισμό για να μην διοριστούν ξανά στο δημόσιο άνθρωποι με πλαστούς τίτλους.
- Ξεκινήσαμε ελέγχους προέλευσης χρημάτων σε περισσότερους από 5.000 υπαλλήλους που είχαν αποστείλει μεγάλα χρηματικά ποσά σε τράπεζες του εξωτερικού εν μέσω οικονομικής κρίσης.
- Αναβαθμίσαμε τα ελεγκτικά σώματα. Ενισχύσαμε ειδικά το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης και του αναγνωρίσαμε πειθαρχική δικαιοδοσία για να ασκεί αποτελεσματικότερους ελέγχους.
- Μαζί με τον Εθνικό Συντονιστή κατά της Διαφθοράς του Πρωθυπουργού, σχεδιάσαμε έναν οδικό χάρτη συγκεκριμένων ενεργειών για την καταπολέμηση της διαφθοράς στο δημόσιο τομέα.
Όλα τα παραπάνω συνέβαλαν στη σημαντική βελτίωση της Ελλάδας στον σχετικό δείκτη της Διεθνούς Διαφάνειας από τη θέση 96 το 2012 στη θέση 58 το 2015. Η βελτίωση αντανακλάται και σε άλλες μετρήσεις. Για παράδειγμα το 2009 σχεδόν το 10% των Ελλήνων δήλωνε πως είχε έρθει αντιμέτωπο με φαινόμενα διαφθοράς στο Δημόσιο. Το 2013 το ποσοστό αυτό είχε πέσει στο 5,6%.
Η εμπειρία μου από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, με οδήγησε στο συμπέρασμα ότι ο αγώνας για την εμπέδωση της διαφάνειας και τον περιορισμό της διαφθοράς, απαιτεί παρεμβάσεις, όχι μόνο σε κατασταλτικό, αλλά και σε προληπτικό επίπεδο.
Δεν αρκεί να τιμωρούμε όσους ενδίδουν στους πειρασμούς. Πρέπει μέσα από απλοποιήσεις διαδικασιών, τη χρήση νέων τεχνολογιών και τα κατάλληλα αντικίνητρα να περιορίσουμε τις εν δυνάμει εστίες διαφθοράς. Κάθε περιττή υπογραφή την οποία η γραφειοκρατία επιβάλλει χωρίς να είναι απαραίτητη, είναι ένα πρόσθετο διοικητικό βάρος που ενέχει το σπέρμα της διαφθοράς. Κάθε κλειστή διαδικασία που δεν επιτρέπει στους πολίτες να ελέγξουν τα πεπραγμένα της διοίκησης, αυξάνει τη ροπή στη διαφθορά.
Επιπλέον, η καταπολέμηση της διαφθοράς δεν είναι δουλειά μόνο κάποιων μεμονωμένων «ειδικών». Χρειάζεται μια ολιστική προσέγγιση προς και μαζί με την κοινωνία (society wide approach). Όλοι έχουν ρόλο και πρέπει να εμπλακούν. Οι δημόσιοι υπάλληλοι, ο ιδιωτικός τομέας, οι επαγγελματικές και επιστημονικές οργανώσεις, οι μη κυβερνητικοί οργανισμοί, οι πολίτες και ιδιαίτερα η νεολαία. Αιχμή του δόρατος πρέπει να είναι η συντριπτική πλειονότητα των άξιων και ικανών δημοσίων υπαλλήλων. Αυτούς πρέπει να ενδυναμώσουμε και να εξοπλίσουμε κατάλληλα για να μπουν μπροστά στον αγώνα για την ενίσχυση της ακεραιότητας, της διαφάνειας και την εμπέδωση της λογοδοσίας στη δημόσια διοίκηση. Πρέπει να αναδείξουμε το κόστος της διαφθοράς για τον πολίτη και ιδιαίτερα για τους πιο αδύναμους εξ αυτών. Καθώς επίσης και πρακτικούς τρόπους για την αποτελεσματική πρόληψη, εντοπισμό, αποτροπή και τιμωρία των φαινομένων διαφθοράς.
Όσο και αν θέλουμε να πείσουμε τους πολίτες για την ειλικρίνεια των προθέσεών μας στα ζητήματα της προώθησης της διαφάνειας, έχουμε μειωμένη αξιοπιστία αν δεν ρυθμίσουμε πρώτα τα του οίκου μας. Η εικόνα ότι ο πολιτικός κόσμος υπόκειται σε άλλους κανόνες από τους απλούς πολίτες, δηλητηριάζει την ποιότητα της Δημοκρατίας μας. Δυστυχώς, πολιτικοί και Κόμματα έχουν κάνει αρκετά στο παρελθόν για να δικαιολογήσουν την καχυποψία της κοινωνίας. Ήρθε η ώρα να τραβήξουμε μια διαχωριστική γραμμή με το παρελθόν στα ζητήματα του τρόπου λειτουργίας και της χρηματοδότησης των Κομμάτων. Και να αποδείξουμε έμπρακτα ότι συμμορφωνόμαστε στην πράξη με τις βέλτιστες πρακτικές διαφάνειας και σεβασμού στα χρήματα όχι μόνο των φορολογούμενων αλλά και των μελών μας.
Η διαφάνεια στην Νέα Δημοκρατία
Αυτόν τον αγώνα για διαφάνεια δίνω και σήμερα από τη θέση του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας.
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα την προεδρία της Νέας Δημοκρατίας, δεσμεύτηκα να μειώσω δραστικά το λειτουργικό κόστος μας και να αναζητήσω, με απόλυτη διαφάνεια, άλλες πηγές χρηματοδότησης πέραν της κρατικής επιχορήγησης. Μεταφερθήκαμε σε νέο κτίριο με μηνιαίο μίσθωμα από 95.000 ευρώ σε 9.800 ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι μόνο από αυτήν την ενέργεια εξοικονομήθηκε, περίπου, ένα εκατομμύριο ευρώ σε ετήσια βάση. Με μεγάλη προσπάθεια, καταφέραμε να μειώσουμε τους πρώτους εννέα μήνες τα λειτουργικά κόστη μας κατά περίπου 60%, με στόχο τους επόμενους μήνες ο περιορισμός να φτάσει περίπου στο 80%. Την ίδια στιγμή, μέσω της καμπάνιας «λίγα από πολλούς», εφαρμόζουμε πλήρως τη νομοθεσία για τις χρηματοδοτήσεις των Κομμάτων.
Με απόλυτη διαφάνεια πετυχαίνουμε σημαντική αύξηση της μικρής ιδιωτικής χρηματοδότησης, η οποία ευελπιστούμε ότι σύντομα θα αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά του προγράμματος οικονομικής εξυγίανσης του Κόμματος. Δράση την οποία εμπλουτίσαμε πρόσφατα με διαδικτυακή πλατφόρμα που επιτρέπει στο κοινό να συμβάλλει οικονομικά μέσω δωρεών και μικρών χορηγιών. Η κάρτα μέλους που εισαγάγαμε για τα μέλη μας έχει ήδη τύχει πολύ θετικής ανταπόκρισης. Ζητάμε από τα μέλη μας 1 ευρώ το μήνα. 12 ευρώ το χρόνο. Μέχρι στιγμής, η ανταπόκριση έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες μας. Παράλληλα, ψηφίσαμε νέο Καταστατικό, που απαγορεύει τον τραπεζικό δανεισμό, ενώ δίνουμε ολοένα και μεγαλύτερο μέρος της κρατικής επιχορήγησης στην αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων του Κόμματος. Και μέχρι το τέλος του έτους θα είμαστε έτοιμοι να συμμορφωθούμε με το νόμο 4304 και να αναρτήσουμε τον ισολογισμό και τα οικονομικά αποτελέσματα στην ιστοσελίδα μας. Ο κάθε πολίτης θα μπορεί να ξέρει, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και των μελών μας, που πάνε τα χρήματά του.
Οι 12 προτάσεις για διαφάνεια
Μια κινέζικη παροιμία λέει, «καλύτερα ν’ ανάψεις ένα κερί παρά να καταριέσαι το σκοτάδι». Αντί, λοιπόν, να συζητούμε γενικώς για το πρόβλημα της διαφθοράς και την ενίσχυση της διαφάνειας, θα ήταν ευχής έργο αν το πολιτικό σύστημα μπορούσε να συμφωνήσει σε ένα συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο με μετρήσιμους στόχους και συγκεκριμένες δράσεις. Εμείς έχουμε κάνει την αρχή. Πριν μερικές εβδομάδες, είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω στη Βουλή δώδεκα θέσεις μας για την ενίσχυση της διαφάνειας και την καταπολέμηση της διαφθοράς. Γιατί καλές είναι οι ευχές και η ατομική ηθική του καθενός μας, αλλά πάνω απ’ όλα χρειάζονται συγκεκριμένες πολιτικές δράσεις και θεσμικές διασφαλίσεις. Που θα κατοχυρώνουν τη διαφάνεια, θα δημιουργούν δικλείδες προστασίας απέναντι σε κάθε αυθαιρεσία, θα προωθούν την αξιοκρατία, θα ενισχύουν τον κοινωνικό έλεγχο. Επιτρέψτε μου, εν συντομία και σε τίτλους, να τις επαναλάβω:
- - Πρώτο, ενίσχυση και υποστήριξη του έργου των δικαστικών λειτουργών στη μάχη κατά της διαφθοράς, με την ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων, εργαλείων και υποστηρικτικών δομών για την αποτελεσματική δίωξη των υποθέσεων απάτης και διαφθοράς.
- - Δεύτερο, δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και αποτελεσματικού Συστήματος Εσωτερικού και Εξωτερικού Ελέγχου με βάση τα διεθνή πρότυπα και πρακτικές, με ενίσχυση της συνεργασίας και άρση των επικαλύψεων.
- - Τρίτο, διασύνδεση της αποστολής και της δράσης των δημοσίων οργανισμών με συγκεκριμένους στόχους για την ενίσχυση της διαφάνειας και της ακεραιότητας.
- - Τέταρτο, απλοποίηση διοικητικών διαδικασιών με τη χρήση της τεχνολογίας, ώστε να περιορίζεται η φυσική επαφή πολιτών και επιχειρήσεων με κρατικούς λειτουργούς.
- - Πέμπτο, συνεχής αξιολόγηση της προσήλωσης των δημοσίων στελεχών στις ηθικές αξίες τόσο κατά την πρόσληψη όσο και κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
- - Έκτο, διασφάλιση της αμεροληψίας, της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας της διαδικασίας απόδοσης πειθαρχικών ευθυνών για τους λειτουργούς και τα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης, που εμπλέκονται σε υποθέσεις απάτης και διαφθοράς.
- - Έβδομο, θωράκιση και πλήρη ηλεκτρονικοποίηση του συστήματος υποβολής δηλώσεων πόθεν έσχες και οικονομικών συμφερόντων, με επικέντρωση σε κατηγορίες υπόχρεων υψηλού κινδύνου.
- - Όγδοο, δημιουργία αποτελεσματικών εργαλείων για την πρόληψη και την αντιμετώπιση φαινομένων σύγκρουσης συμφερόντων κατά την άσκηση δημόσιας εξουσίας.
- - Ένατο, βελτίωση του θεσμικού πλαισίου και των τεχνικών για τον έλεγχο της διαφανούς χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων βάσει των επιτυχημένων διεθνών πρακτικών.
- - Δέκατο, δημιουργία ευνοϊκού πλαισίου για τις εταιρίες που επιλέγουν να μην συμμετέχουν σε σχήματα απάτης και διαφθοράς και δίνουν στοιχεία στις Αρχές για τέτοιες υποθέσεις.
- - Ενδέκατο, ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών με τον ιδιωτικό τομέα, επαγγελματικές οργανώσεις κ.λ.π. για την ανάδειξη του αρνητικού αντίκτυπου της διαφθοράς για τις ζωές όλων μας, την υγεία, την Παιδεία, την υγιή επιχειρηματικότητα, την προσέλκυση επενδύσεων, την ανάπτυξη και την δίκαιη κατανομή των επιπτώσεων της κρίσης.
- - Δωδέκατο, ενδυνάμωση και ενεργοποίηση της κοινωνίας των πολιτών, των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στο μέτωπο κατά της διαφθοράς και στην απαίτηση για διαφάνεια και λογοδοσία στην άσκηση δημόσιας εξουσίας.
Εκλογικός νόμος
Και θέλω να προσθέσω και ένα ακόμη, το οποίο επίσης θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό. Ο εκλογικός νόμος που θα φέρουμε μετά από συνεννόηση στην επόμενη Βουλή θα αντιμετωπίζει και το ζήτημα του πολιτικού χρήματος προβλέποντας την κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών. Έτσι ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από το τρίγωνο, πολιτική – επιχειρήσεις – Μ.Μ.Ε.
Θέλω να κλείσω με την εξής παρατήρηση: Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στις δομές του Κράτους δεν είναι μόνο απαραίτητη προϋπόθεση για τη βελτίωση της ποιότητας της Δημοκρατίας μας. Είναι αναγκαία συνθήκη για την ανάταξη της οικονομίας, για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, για τη λειτουργία του υγιούς ανταγωνισμού. Για να μην χρειάζεται κανείς ξένος επενδυτής να συνεργάζεται με ντόπιους μεσάζοντες ή νταβατζήδες με σκοπό να παρέχει υπηρεσίες πλοήγησης στους λαβύρινθους της ελληνικής διοίκησης. Και για να μην αισθάνεται καμία μικρή εταιρεία ότι δεν μπορεί να διακριθεί επειδή πάντα θα υπάρχει κάποιος μεγάλος παίχτης με τις κατάλληλες άκρες στη διοίκηση και στο πολιτικό σύστημα, που θα της κάνει τη ζωή δύσκολη.
Είμαστε στην αρχή αυτού του ανηφορικού δρόμου. Αλλά για ένα θέλω να είστε σίγουροι: Ως Νέα Δημοκρατία, δεν ερχόμαστε για να επαναλάβουμε απαράλλαχτα, όλα όσα κάναμε στο παρελθόν. Ζητάμε ξανά την εμπιστοσύνη των πολιτών για να διορθώσουμε και δικά μας σφάλματα. Δεν είμαστε Κόμμα αλάθητων, αλλά Κόμμα που έχει διδαχτεί από τις δικές του αδυναμίες και τις αντιμετωπίζει κατάματα με σθένος. Και είμαστε αποφασισμένοι να το αποδείξουμε εμπράκτως. Με συνολικές λύσεις που θα ενσωματώνουν τη λογοδοσία, τη διαφάνεια, την λειτουργική προσαρμοστικότητα. Δίνοντας πρώτοι εμείς το καλό παράδειγμα.
Την απάντηση κατά της διαφθοράς και της κακοδιοίκησης, μπορεί να δώσει μόνο μια Καλή Διακυβέρνηση. Που θα βασίζεται στις παγκόσμια βέλτιστες πρακτικές, προσαρμοσμένες στις ελληνικές ανάγκες. Όπως αυτές που μας παρέχει η Διεθνής Διαφάνεια με το σπουδαίο έργο της. Οι πολίτες ζητούν καλύτερη ποιότητα Δημοκρατίας και είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε γι’ αυτήν.