Δεν είναι μόνο η επιλογή του θέματος που είναι επιτυχημένη, αλλά και ο δραματουργικός τρόπος με τον οποίο ο σκηνοθέτης έχει καταφέρει να αναδημιουργήσει το κλίμα των τελευταίων 5 δεκαετιών.
Καθώς τα πρώτα κρουαζιερόπλοια με τα διακριτικά της αστερόεσσας ελλιμενίζονται συμβολικά στον «ιερό» τόπο της επανάστασης στη Σάντα Κλάρα της Κούβας και τις πρώτες αμερικάνικες αεροπορικές εταιρίες να προσγειώνονται πανηγυρικά στο παλιομοδίτικο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας Αβάνας για πρώτη φορά μετά από πενήντα χρόνια, η επιλογή του Λεωνίδα Παπαδόπουλου να σκηνοθετήσει τη Μαγείρισσα (La Cocinera) του Κουβανού Eduardo Machado, μόνο ιδιαίτερα επιτυχημένη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί.
Ο πάντα φιλόξενος πολυχώρος τέχνης Αγγέλων Βήμα μεταμορφώνεται στο μαγευτικό και πολύπαθο νησί της Καραϊβικής που διανθίζεται με υπέροχες Κουβανέζικες μελωδίες και ιδεατές εξωτικές γεύσεις, δημιουργώντας μία συναισθησιακή νοσταλγική ατμόσφαιρα που ενισχύουν οι υπαινιχτικοί φωτισμοί, τα ιστορικά βίντεο και τα κοστούμια της εποχής (δια χειρός Α. Φούκου).
Ο σκηνοθέτης ζωντανεύει τη γέννηση και την κατάρρευση μίας ιδεολογίας μέσα από τη ζωή και τα μάτια μίας περήφανης γυναίκας, της Μαγείρισσας του έργου, που ερμηνεύει η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, σε ένα ρόλο που η ίδια χειρίζεται με μαεστρία δίχως να διστάζει στιγμή να τσαλακώσει την φινετσάτη εικόνα της προς όφελος της αμεσότητας και της ανθρωπιάς που εκπέμπει.
Πιστή στην κυρία του σπιτιού (Δώρα Θωμοπούλου) που έφυγε εν μία νυκτί την Πρωτοχρονιά της επανάστασης, η Μαγείρισσα με πολύ προσωπικό κόπο κράτησε όρθιο το αριστοκρατικό μα άδειο σπίτι, ενώ χρειάστηκαν δεκατρία χρόνια για να κάνει μια μικρή προσωπική υπέρβαση του όρκου τιμής που έδωσε στους ιδιοκτήτες και να τολμήσει να δοκιμάσει ένα φόρεμα από την ντουλάπα της κυρίας.
Στο πολύχρωμο κουκλίστικο σκηνικό της Όλγας Ντέντα η ηρωίδα ομολογεί ότι ενώ έξω θεωρείται δούλα, μέσα στο βασίλειο της κουζίνας της είναι ελεύθερη.
Η Cocinera γίνεται σύμβολο όλων των ανθρώπων με πίστη και συνείδηση που αντέχουν σαν βράχοι όταν όλα γύρω τους καταρρέουν κι οι άλλοι τους λοιδορούν μη γνωρίζοντας το μέγεθος των θυσιών τους.
Οπως λόγου χάριν η κόρη της κυρίας, ή και μέσα από την αλληλεπίδραση με τον σύζυγό της, που υποδύεται αριστοτεχνικά ο Μπάμπης Χατζηδάκης και ο οποίος βιώνει εντονότερα την προσωπική ματαίωση, αρχικά ως υπηρέτης, μετά ως υπουργός της επανάστασης και αργότερα ως εύκολο θύμα.
Το υπόλοιπο καστ ολοκληρώνει τη συγκινητική αυτή ιστορία ζωής ενός ανθρώπου που βρίσκει καταφύγιο όχι πάνω στο δεκανίκι μιας ανεφάρμοστης ιδέας, αλλά μέσα από τα στιβαρά προσωπικά του ιδεώδη.
Η ιστορία:
Το έργο αρχίζει την παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 1959.
Την βραδιά που ο Φιντέλ Κάστρο προελαύνει στην Αβάνα. Την ίδια εκείνη βραδιά, πολλοί υποστηρικτές του δικτάτορα Μπατίστα, μαζί και η εύπορη Άντρια με τον σύζυγο και το αγέννητο παιδί τους, ειδοποιημένοι από το καθεστώς που καταρρέει, εγκαταλείπουν άρον-άρον την Κούβα για να καταφύγουν στην ασφάλεια των απέναντι ακτών της Φλόριντα.
Πριν φύγει, η Άντρια ορκίζει την πιστή μαγείρισσα της οικογένειας να μην εγκαταλείψει το αρχοντικό της, να διαφυλάξει άθικτη την περιουσία της οικογένειας και να μην επιτρέψει σε κανέναν να πατήσει το πόδι του εκεί μέχρι η Άντρια και η οικογένειά της να ξαναγυρίσουν.
Η οικογένεια φεύγει και η Cocinera μένει πιστή στον όρκο της για τα επόμενα σαράντα χρόνια!
Σκηνοθεσία-Επιμέλεια Μουσικής: Λεωνίδας Παπαδόπουλος
Παίζουν: Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Μπάμπης Χατζηδάκης, Δώρα Θωμοπούλου, Μίλτος Σαμαράς, Μαρία Δερεμπέ. Συμμετέχουν ακόμη οι: Απόστολος Μαλεμπιτζής, Ρένα Μαυροειδάκη, Παύλος Παυλίδης.
«La Cocinera» (Η Μαγείρισσα) του Eduardo Machado
Θέατρο Αγγέλων Βήμα, Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια, Τηλ: 210 5242211
Ημέρες Παραστάσεων: Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 19.00 και Κυριακή στις 20.30