Το «Κουκλόσπιτο» του Ίψεν αναδείχθηκε η καλύτερη παράσταση στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού.
Με το «Κουκλόσπιτο», το οποίο συνεχίζεται και φέτος, να παραλαμβάνει το πρώτο βραβείο, ακόμη δέκα παραστάσεις της σεζόν 2015-2016 τιμήθηκαν από τους αναγνώστες του περιοδικού «Αθηνόραμα» κατά την 18η τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού που ήταν αφιερωμένη στις κορυφαίες θεατρικές στιγμές των τελευταίων 40 χρόνων.
Συγκεκριμένα:
Το βραβείο της Καλύτερης Παράστασης για τη σεζόν 2015-2016 κατέκτησε, το «Κουκλόσπιτο» που παίζεται και φέτος στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής» σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα με την Αμαλία Μουτούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, η οποία απέσπασε και το 1ο βραβείο γυναικείου ρόλου.
«Μετά από 35 χρόνια που είμαι στο θέατρο, το κριτήριο μου για το αν μία παράσταση είναι καλή, είναι το κατά πόσο αφήνει χώρο ώστε να αναπτυχθεί και να βαθύνει η σχέση του θεατή με τον ηθοποιό.
Και για μένα ένα από τα μεγαλύτερα δώρα που μου έχει κάνει το θέατρο, είναι ότι μου δίνει τη δυνατότητα να καλλιεργούμαι μέσα από αυτή τη σχέση, να διαμορφώνομαι, να αλλάζω, να παιδεύομαι και να εκπαιδεύομαι.
Νομίζω αν αυτή τη σχέση δεν την αφήνουμε στην τύχη της αλλά την φροντίζουμε, έχει μέσα της εν δυνάμει όλα τα στοιχεία του πολιτισμού: έχει τον έρωτα, το παιχνίδι, το ψυχικό άνοιγμα, την γενναιοδωρία, την εντιμότητα και τον σεβασμό» ανέφερε, κατά τη βράβευσή της, η Αμαλία Μουτούση και αφιέρωσε το βραβείο στον Λ. Βογιατζή.
Δεύτερη καλύτερη παράσταση αναδείχθηκε ο «Θεός της Σφαγής» της Γιασμίνα Ρεζά στο θέατρο Αθηνών σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, ο οποίος τιμήθηκε και με το 1ο βραβείο Σκηνοθεσίας.
Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, με τη σειρά του, είπε πως: «είναι εξαιρετικά τιμητικό να παίρνει αυτό το βραβείο με την ιδιότητα του σκηνοθέτη», και ευχαρίστησε θερμά τους ηθοποιούς με τους οποίους συμπρωταγωνιστεί στον «Θεό της Σφαγής» (Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Στεφανία Γουλιώτη, Λουκία Μιχαλοπούλου), καθώς όπως είπε «το βραβείο ανήκει σε όλους».
«Ένας λόγος που χαίρομαι είναι ότι η συγκεκριμένη παράσταση πέτυχε στο θέατρο Αθηνών, δηλαδή στο κέντρο της Αθήνας. Ξεκινώντας με τον "Πουπουλένιο" και συνεχίζοντας με τον "Θεό της Σφαγής", οι ίδιοι μου οι φίλοι μου έλεγαν ότι τα έργα που επιλέγω είναι λίγο περίεργα, προβληματικά, ότι δεν είναι για το πλατύ κοινό.
Δεν πιστεύω σε τέτοιους διαχωρισμούς.
Μπορούμε να προσφέρουμε περιεχόμενο και παράλληλα να απευθυνόμαστε και σε ένα πλατύτερο κοινό. Το θέατρο είναι ένα, είναι ενιαίο, μας περιλαμβάνει και μας υπερβαίνει και σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς νιώθω ιδιαίτερα τυχερός, που σε αυτή τη χώρα, δραστηριοποιούμαι σε έναν τομέα που κρατάει τόσο γερά» δήλωσε ο Κ. Μαρκουλάκης.
Τρίτο βραβείο για την παράσταση «'Αγριος Σπόρος» του θεάτρου Επί Κολονώ σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη, με τον Τάκη Σπυριδάκη να αποσπά και το 1ο βραβείο ανδρικού ρόλου.
«Σε αυτή την παράσταση δεν παίζω γιατί είμαι ηθοποιός, αλλά παίζω και μου αρέσει που είμαι ηθοποιός» δήλωσε ο Τάκης Σπυριδάκης παραλαμβάνοντας το βραβείο που όπως είπε «εμπεριέχει τον κόπο, τις αγωνίες και τη χαρά» των συναδέλφων του ηθοποιών στον Άγριο Σπόρο, αλλά και «το πάθος και το ταλέντο της Ελένης Σκότη, και του Γιάννη Τσίρου».
Οι παρουσιαστές της βραδιάς Σταμάτης Φασουλής και Σμαράγδα Καρύδη έκαναν μία θεατρική αναδρομή σε παραστάσεις που ξεχώρισαν, για διαφορετικούς λόγους η κάθε μία, από το 1976, γενέθλια χρονιά του Αθηνοράματος μέχρι φέτος που το περιοδικό έκλεισε 40 χρόνια ζωής.
Παραστάσεις που άφησαν εποχή, γιατί αποτύπωσαν με συγκλονιστικό τρόπο τη νεοελληνική πραγματικότητα, όπως το «Χάσαμε τη Θεία. Στοπ» του 1976 σε σκηνοθεσία Θ. Παπαγεωργίου , γιατί απενοχοποίησαν τη φάρσα όπως έκανε ο Μίνως Βολανάκης το 1984 με τον αποκαλυπτικό τρόπο που ανέβασε Φεϊντό, γιατί σφράγισαν μια μεγάλη πορεία με τον καλύτερο τρόπο όπως ο «Ήχος του όπλου», η τελευταία σκηνοθεσία του Κάρολου Κουν (1987), γιατί μας σύστησαν μία νέα αισθητική, άγρια και γοητευτική όπως το «Στο βάθος κτήνος» του Γιάννη Κακλέα το 1989, γιατί μας χάρισαν αλησμόνητες ερμηνείες όπως η Λυδία Κονιόρδου με τη «Φόνισσα» το 1998 ή γιατί μας έδωσαν μία νέα αναπάντεχη και συναρπαστική ανάγνωση σε σχεδόν παρεξηγημένα έργα, όπως η «Γκόλφω» του Νίκου Καραθάνου το 2012.
Τα βραβεία απένειμαν σκηνοθέτες και ηθοποιοί των παραστάσεων στις οποίες ήταν αφιερωμένη η εκδήλωση ( Θανάσης Παπαγεωργίου, Ξένια Καλογεροπούλου, Ρένη Πιττακή, Μιχάλης Ρέππας, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Στάθης Λιβαθινός, Πέγκυ Σταθακοπούλου, Στάθης Λιβαθινός και Γιάννης Χουβαρδάς).
Όλοι συνηγόρησαν πως ζούμε μία «θεατρική έκρηξη», αν αναλογιστεί κανείς ότι πριν 40 χρόνια παιζόντουσαν 17 παραστάσεις σε 45 σκηνές της Αθήνας, ενώ σήμερα φιλοξενούνται 1.100 σε περισσότερες από 300 σκηνές.
Αναλυτικά τα βραβεία:
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Το Κουκλόσπιτο
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Ο Θεός της Σφαγής
3ο BRABEIO: 'Αγριος Σπόρος
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης - Ο θεός της σφαγής
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Λεβάν Τσουλάτζε- Έγκλημα και τιμωρία
3ο BRABEIO: Ελένη Σκότη- 'Αγριος σπόρος
ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Τάκης Σπυριδάκης- 'Αγριος Σπόρος
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος- Ο Θεός της Σφαγής
3ο BRABEIO: Τάσος Ιορδανίδης- Έγκλημα και Τιμωρία
ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Αμαλία Μουτούση- Το κουκλόσπιτο
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Εβελίνα Παπούλια- Victor/Victoria
3ο BRABEIO: Μαρία Καβογιάννη- Θεε μου, τι σου κάναμε;
ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Μανόλης Παντελιδάκης: Victor/Victoria
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Σταύρος Λίτινας: Έγκλημα και Τιμωρία
3ο BRABEIO: Εύα Μανιδάκη: Ριχάρδος Γ΄
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Απόλλων Παπαθεοχάρης: Victor/Victoria
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: 'Αγγελος Μέντης: Το κουκλόσπιτο
3ο BRABEIO: Αναστασία Αρσένη: 'Αννα Καρένινα
ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Δημοσθένης Γρίβας: Ριχάρδος Γ΄
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Σταμάτης Κραουνάκης: Τα Παιδιά Ενός Κατώτερου Θεού
3ο BRABEIO: Nalyssa Green: Ο Θάνατος του Εμποράκου
ΦΩΤΙΣΜΟΣ
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Γιώργος Τέλλος: Victor/Victoria
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Λευτέρης Παυλόπουλος: Ριχάρδος Γ΄
3ο BRABEIO: Κατερίνα Μαραγκουδάκη: Το Κουκλόσπιτο