Στην κερδοφορία πέρασε ο τομέας εμπορίας πετρελαιοειδών, μετά από πέντε χρόνια ζημιών - διάστημα κατά το οποίο οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών σώρευσαν συνολικές ζημιές 224 εκατομμύρια ευρώ – και την κατάρρευση μιας εκ των ιστορικότερων επιχειρήσεων του κλάδου της Mamidoil Jetoil.
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της εν εξελίξει έρευνας της Hellas List, 18 εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών μετέτρεψαν τις (συνολικές) ζημιές των 6,6 εκατ. ευρώ σε κέρδη ύψους 23,7 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η έρευνα συνεχίζεται καθ’ ότι η δημοσίευση των ισολογισμών των εταιρειών δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Από το δείγμα των εταιρειών λείπουν ορισμένες επιχειρήσεις όπως η Jetoil, όμως η ανασκόπηση των οικονομικών αποτελεσμάτων σημαντικότερων εταιρειών του κλάδου πιστοποιεί ότι ο κλάδος περνά σε κερδοφορία. Ειδικότερα, προκύπτουν τα εξής:
- Ο συνολικός κύκλος εργασιών των 18 επιχειρήσεων του δείγματος μειώθηκε κατά 8,76% για να φθάσει τα 8,7 δισ. ευρώ.
- Τα συνολικά μικτά κέρδη αυξήθηκαν από 433,7 εκατομμύρια ευρώ το 2014 σε 514,1 εκατ. ευρώ το 2015. Εμφάνισαν δηλαδή αύξηση 18,54%.
- Τα συνολικά ίδια κεφάλαια των 18 επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν από 518,5 εκατ. ευρώ το 2014 σε 636,2 εκατ. ευρώ το 2015. Είχαμε δηλαδή μία αύξηση 22,71%
- Αντιστοίχως, οι συνολικές υποχρεώσεις παρέμειναν περίπου σταθερές στο επίπεδο των 1,4 δισ. ευρώ. Έτσι η σχέση ξένων προς ίδια κεφάλαια αν και βελτιωμένη παραμένει δυσμενής.
Οι παραπάνω επιδόσεις σε συνδυασμό με τα συμπεράσματα πρόσφατης μελέτης του ΙΟΒΕ επιβεβαιώνουν τον καθοριστικό ρόλο του τομέα εμπορίας πετρελαιοειδών στην ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με την συγκεκριμένη μελέτη, 1,8 δισ. προστιθέμενης αξίας και 42.400 θέσεις εργασίας σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την εμπορία καυσίμων στην Ελλάδα. Είναι δε αποκαλυπτικό ότι, τα συνολικά έσοδα από τους έμμεσους φόρους στα πετρελαιοειδή διαμορφώθηκαν σε περίπου 5,6 δισεκ. ευρώ το 2015.
Αυτά αποτελούν σημαντικό ποσοστό των συνολικών εσόδων του δημοσίου (11,8% το 2015)
Σύμφωνα με την έρευνα της Hellas List, η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών έχει δεχτεί τα τελευταία χρόνια ισχυρές πιέσεις. Έτσι, την περίοδο 2008 - 2015 οι πωλήσεις καυσίμων κίνησης και θέρμανσης μειώθηκαν σωρευτικά κατά 37%. H ύφεση της οικονομίας και οι διακυμάνσεις στο επίπεδο των τιμών έβαλαν τη σφραγίδα τους στην εξέλιξη της αγοράς καυσίμων.
Σημαντική επίπτωση στις τιμές και κατ’ επέκταση στην αγορά είχαν οι δραστικές αυξήσεις στους συντελεστές των ΕΦΚ στα καύσιμα κίνησης και θέρμανσης. Οι επιπτώσεις αυτές θα διευρυνθούν αφού νέες αυξήσεις των συντελεστών ΕΦΚ πρόκειται να εφαρμοστούν τον Οκτώβριο του 2016 και τον Ιανουάριο του 2017 (ο συντελεστής ΦΠΑ αυξήθηκε τον Ιούνιο του 2016)
Σύμφωνα με την έρευνα, η συνολική φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα είναι υψηλή. Ο συντελεστής ΕΦΚ στη βενζίνη είναι δυσανάλογα υψηλός συγκριτικά με χώρες με αντίστοιχο κατά κεφαλή ΑΕΠ. Έχει δε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των τιμών στην αντλία το ποσοστό φόρου (ΕΦΚ και ΦΠΑ) επί των τελικών τιμών ανά προϊόν (MO, Ιαν-Αυγ 2016). Στις βενζίνες στην Ελλάδα το ποσοστό είναι 68,3% όταν στην ΕΕ είναι 66,2%. Αντιστοίχως, στο πετρέλαιο θέρμανσης στην Ελλάδα είναι 51,1% όταν στην ΕΕ είναι 32,1% Η φορολογική επιβάρυνση αναμένεται να αυξηθεί τον Ιανουάριο 2017 (βενζίνες και πετρέλαιο κίνησης).Η συρρίκνωση της αγοράς επηρέασε δυσμενώς τα αποτελέσματα και την απασχόληση των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 2008 οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών απασχολούσαν 2.740 εργαζομένους το 2015 έφτασαν να απασχολούν 1.991 εργαζομένους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, οι μέσες τιμές της βενζίνης, του πετρελαίου κίνησης και του πετρελαίου θέρμανσης εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά περίπου 4,10 και 6,5 λεπτά ανά λίτρο, συγκριτικά με την περίπτωση μη αύξησης των φόρων