Έκθεση κόμικ του Ρώσου εικαστικού Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι πραγματοποιείται στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη.
Παλιός γνώριμος της Ελλάδας και των πολιτιστικών ανταλλαγών μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας, ο Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι, γεννήθηκε στο Ντεπροπετρόφσκ της Ουκρανίας το 1956, ζει και εργάζεται στη Μόσχα, το Βερολίνο και τη Νυρεμβέργη και προτείνει με αυτη την έκθεση στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, τους «Υποθετικούς χορούς» τους.
Εργα μεγάλων διαστάσεων
Σειρά από μεγάλων διαστάσεων επιτοίχια έργα σε πανί αλλά και κόμικς σε χαρτί, συνθέσεις μικρότερων διαστάσεων, παλαιότερα αλλά και νέα, όπου οι σουρεαλιστικές σκηνές και οι αινιγματικοί τους διάλογοι, ξεπηδούν μέσα από περιστατικά της ιστορίας και διατυπώνουν έμμεσα τη σύγχρονη ιδεολογική υστερία, την κοινωνική ανισορροπία, τις πολιτικές και πολιτισμικές δυσλειτουργίες.
Όταν ο βαρόνος Μινχάουζεν χόρευε με την Ισιδώρα Ντάνκαν
Εδώ, με "άλλοθι" την αθωότητα και τη συχνά επιφανειακή αφέλεια του κόμικ, μαζί με τη συνειδητά υπερστυλιζαρισμένη ή τη συνειδητά αδέξια γλώσσα του, στοιχεία με τα οποία ο καλλιτέχνης δημιουργεί ιστορίες με πρωταγωνιστές τον Βαρόνο Μινχάουζεν, τη χορεύτρια Ισιδώρα Ντάνκαν, τον ποιητή Σεργκέι Γιεσένιν, τον πολιτικό Ανατόλι Λουνατσάρσκι κ.ά. που "χορεύουν" με υβριδικές και παράδοξες μορφές, στις οποίες το ανθρώπινο συνδυάζεται με το ζωικό και το πραγματικό με το ονειρικό.
Ο σημαντικότερος εκπρόσωπος των σύγχρονων κόμικ
Ο Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι χαρακτηρίζεται σήμερα ως ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του κόμικς στη σύγχρονη ρωσική τέχνη και η καλλιτεχνική σχέση του Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι με την Ελλάδα είναι παλιά.
Τον Ιούνιο του 1997 συμμετείχε σε έκθεση στην Ελληνική Πρεσβεία της Μόσχας, η οποία για λίγες ημέρες είχε δώσει «άδεια» στους Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι, Κονσταντίν Ζβεζντοτσότοφ, Αντρέι Φιλίπποφ, Νικίτα Αλεξέγιεφ, Ίγκορ Μούχιν και Τάνια Λιμπερμάν να αντικαταστήσουν τα «ακαδημαϊκά» έργα που διακοσμούσαν τους τοίχους των επίσημων σαλονιών της.
Το φθινόπωρο του 2000 συμμετείχε μαζί με την Ίρα Βαλντρόν, τον Γιούρι Αλμπέρτ, τον Αντρέι Φιλίπποφ και τον Κονσταντίν Ζβεζντοτσότοφ στην έκθεση με τίτλο "Ανοικτός Ουρανός - Ανοικτή Θάλασσα" που πραγματοποιήθηκε στο κατάστρωμα του δεσμευμένου από το τελωνείο και ακινητοποιημένου για πάνω από ένα χρόνο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, εμπορικού ρωσικού πλοίου Βόλγκο-Μπαλτ.
Το 2007, ο Γκεόργκι συμμετείχε στην 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης με το μεγάλο δίπτυχο «Αϊντα - Σαφάρι», έργο που σήμερα ανήκει στις συλλογές του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
Υποθετικοί χώροι στο ΚΜΣΤ
Οι «Υποθετικοί χοροί» (η έκθεση παρουσιάζεται σε επιμέλεια της ιστορικού Τέχνης Ειρήνης Παπακωνσταντίνου) περιλαμβάνουν μια σειρά από μεγάλων διαστάσεων επιτοίχια έργα σε πανί αλλά και κόμικς σε χαρτί, συνθέσεις μικρότερων διαστάσεων, παλαιότερα αλλά και νέα.
Στο έργο του υπάρχουν συχνές αναφορές στην αρχαία ελληνική ιστορία, την οποία μελέτησε και αγάπησε από τα φοιτητικά του χρόνια, σπούδασε αρχαία ελληνικά και έμαθε νέα ελληνικά
Η Εννοιολογική Σχολής της Μόσχας, μέλος της οποία είναι ο καλλιτέχνης, είναι ένα κίνημα που αναπτύχθηκε στις δεκαετίες 1970 και 1980 και συγκρίνεται σε αισθητική προσφορά και επιρροή μόνο με τα κινήματα της ρωσικής πρωτοπορίας των δύο πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα.
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του κινήματος είναι ο συνδυασμός της εικόνας με τον γραπτό λόγο.
Η έκθεση θα συνοδεύεται από κατάλογο στα ρωσικά, τα ελληνικά και τα αγγλικά και εντάσσεται στο πρόγραμμα δράσεων για το Έτος Ελλάδας-Ρωσίας 2016.
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών).
Η έκθεση θα είναι ανοιχτή καθημερινά (Τρίτη-Σάββατο 10.00-18.00) ως τις 12 Φεβρουαρίου του 2017, ενώ ξεναγήσεις θα γίνονται κάθε Σάββατο στις 12 το μεσημέρι.