Μια νέα έκδοση για τα ψηφιδωτά της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη, τον σημαντικότερο διάκοσμο που διατηρείται από την πρώιμη βυζαντινή περίοδο, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Καπόν» σε δίγλωσση έκδοση, ελληνικά και αγγλικά.
Το βιβλίο «H Ροτόντα της Θεσσαλονίκης και τα ψηφιδωτά της» καλεί τον αναγνώστη να μπει στο κτίριο και να βιώσει τα χρυσά και ασημένια ψηφιδωτά που καλύπτουν τον ημισφαιρικό θόλο και τις καμάρες.
Συγγραφείς του είναι οι Νορβηγοί καθηγητές Ιστορίας της Τέχνης Bente Kiilerich και Hjalmar Torp.
Εξετάζουν θέματα όπως την αυτοκρατορική χορηγία, τα πορτρέτα των μαρτύρων, το εικονογραφικό πρόγραμμα, αλλά και την τεχνική των ψηφιδωτών και τις αισθητικές ιδιότητες των πολύχρωμων εικόνων.
Το σύντομο και περιεκτικό κείμενο προσφέρει μια εμπεριστατωμένη εισαγωγή στα ψηφιδωτά.
Περιλαμβάνει, επίσης, ένα χρονολόγιο και έναν κατάλογο πρόσφατων εκδόσεων για το μνημείο.
Οι έγχρωμες φωτογραφίες της έκδοσης τεκμηριώνουν τις εντυπωσιακές ιδιότητες των έξοχων ψηφιδωτών.
φωτογραφία: wikipedia
Οι δύο συγγραφείς
Η Bente Kiilerich είναι καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Μπέργκεν, Νορβηγία.
Σπούδασε Κλασική Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, απ' όπου απέκτησε μάστερ και διδακτορικό.
Έχει δημοσιεύσει πολλές μελέτες για την ελληνική τέχνη της ύστερης αρχαιότητας και της βυζαντινής περιόδου καθώς και για την κλασική παράδοση στη σύγχρονη τέχνη.
Είναι ξένη εταίρος της Νορβηγικής Ακαδημίας Επιστήμης και Γραμμάτων και επίσης πρώην πρόεδρος της Νορβηγικής Επιτροπής Βυζαντινών Σπουδών.
Ο Hjalmar Torp είναι επίτιμος καθηγητής της Μεσαιωνικής Ιστορίας της Τέχνης, στο Πανεπιστήμιο του Όσλο, Νορβηγία.
Έζησε πέντε μήνες στη Θεσσαλονίκη, στο διάστημα 1953-54, μελετώντας τα ψηφιδωτά της Ροτόντας, για τα οποία δημοσίευσε στη συνέχεια πολλές μελέτες.
Το 1981, έλαβε το ασημένιο μετάλλιο του Αγίου Δημητρίου, από τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Παντελεήμονα.
Μέλος της Νορβηγικής Ακαδημίας Επιστήμης και Γραμμάτων, τιμήθηκε το 1999 με το υψηλού κύρους μετάλλιο Fridtjof Nansen για την αριστεία της έρευνάς του στην τέχνη της πρώιμης χριστιανικής, βυζαντινής και μεσαιωνικής τέχνης.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)