Επιλογές από τις νέες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων.
Βαγγέλης Ραπτόπουλος, «Ιστορίες της λίμνης», εκδόσεις Κέδρος
«Λέω συχνά στον εαυτό μου ότι όλοι μας σε υγρά σκοτάδια γεννιόμαστε και ίσως σε παρόμοια υγρά σκοτάδια να επιστρέφουμε πεθαίνοντας. Ενδιαμέσως, κι όσο είμαστε ακόμα ζωντανοί, σταθμεύουμε στην υγρασία του έρωτα, που ξύνοντας την πληγή μάς ανακουφίζει προσωρινά…».
Δεκαπέντε αλλόκοτες ιστορίες, γύρω από το δίπολο έρωτας και θάνατος, ανάμεσα στη μαύρη κωμωδία και στο δράμα. Με ήρωες σχεδόν πάντα ερωτευμένους, κάποτε γονατισμένους από τις ενοχές και τις απώλειες, μερικές φορές ταπεινωμένους ή απλώς ευάλωτους, αλλά και αδελφοκτόνους, παιδεραστές, αιμομίκτες. Με εφήβους και συνταξιούχους, στελέχη επιχειρήσεων και οικιακές βοηθούς, μουσικούς και αντάρτες πόλεων, δικηγόρους, τηλεπαρουσιαστές. Σε όλες τις ιστορίες εμφανίζεται, όταν δεν πρωταγωνιστεί, ένα ασήμαντο παραθαλάσσιο θέρετρο ονόματι Λίμνη Αχαΐας, που θα μπορούσε να βρίσκεται σχεδόν παντού, από την Ευρώπη ως την Αμερική. Και ταυτόχρονα, πουθενά αλλού εκτός από την Ελλάδα. Οι Ιστορίες της Λίμνης είναι ένα έργο σπονδυλωτό με ενότητα τόπου και ατμόσφαιρας, ένα μυθιστόρημα παραλλαγών πάνω στον άκρατο ατομικισμό που, στα χρόνια της παγκοσμιοποίησης, προσβάλλει σαν ιός την αποθέωση της κοινοτικής ζωής: ένα νεοελληνικό χωριό.
Μάρεκ Κραγιέφσκι, «Το κεφάλι του Μινώταυρου», μτφρ.: Αναστασία Χατζηγιαννίδη, εκδόσεις Μεταίχμιο
Πρώτη Ιανουαρίου 1937, Μπρέσλαου, χαράματα. Ο Έμπερχαρντ Μοκ πληροφορείται ότι σε ένα ξενοδοχείο έχει γίνει φόνος. Κανείς δεν ξέρει ποια ήταν η κοπέλα με το κατακρεουργημένο πρόσωπο που βιάστηκε και δολοφονήθηκε. Ύστερα από εντατική έρευνα, τα ίχνη οδηγούν τον Μοκ στο Λβοφ. Για να εντοπίσει το κτήνος, πρέπει να ζητήσει τη βοήθεια του Έντβαρντ Ποπιέλσκι από την πολωνική αστυνομία.
Τα σοκάκια και τα καπηλειά του Λβοφ είναι το ίδιο πρόστυχα κι επικίνδυνα όπως και του Μπρέσλαου. Θα καταφέρουν οι δύο αστυνόμοι, «λάτρεις της αρχαιότητας και του γυναικείου κορμιού», να πιάσουν το τέρας που σκοτώνει παρθένες σαν μυθικός Μινώταυρος; Η φιλία που δημιουργείται ανάμεσα στους δύο άντρες θα αντέξει τη δοκιμασία της άνισης μονομαχίας, στην οποία ο δολοφόνος βρίσκεται πάντα ένα βήμα πιο μπροστά από τους διώκτες του;
Ο Πολωνός Μάρεκ Κραγιέφσκι διατέλεσε λέκτορας Κλασικών Σπουδών στο πανεπιστήμιο του Μπρέσλαου. Εγκατέλειψε όμως την ακαδημαϊκή του καριέρα για χάρη της συγγραφικής του δραστηριότητας καθώς οι ιστορίες του με ήρωα τον Έμπερχαρντ Μοκ γνωρίζουν τεράστια επιτυχία τόσο στη χώρα του όσο και σε όλη την Ευρώπη. Πολυμεταφρασμένος, έχει λάβει πλήθος διακρίσεων για το έργο του μεταξύ των οποίων το Big Calbier Award για την καλύτερη αστυνομική ιστορία του 2003. Από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ κυκλοφορεί επίσης το αστυνομικό του μυθιστόρημα Το σημάδι του σκορπιού.
Noam Shpancer, «Ο καλός ψυχολόγος», μτφρ.: Ρένα Καρακατσάνη, εκδόσεις Λιβάνη
Ένας ψυχολόγος αναλαμβάνει απρόθυμα μια καινούρια πελάτισσα - μια εξωτική χορεύτρια, που το έντονο άγχος της την κρατά μακριά από τη σκηνή. Ο ψυχολόγος, ένας μοναχικός επαγγελματίας που διδάσκει επίσης σε μια ζωηρή βραδινή τάξη, βοηθά την πελάτισσα να αντιμετωπίσει τους φόβους της. Όμως, στη διάρκεια της θεραπείας, οι αγώνες και τα μυστικά της αρχίζουν να διαχέονται
μέσα στη δική του ζωή, ανατρέποντας την επισφαλή ισορροπία της ανεπίλυτης σχέσης του με τη Νίνα, μια παντρεμένη πρώην συνάδελφό του, με την οποία έχει ένα παιδί - ένα παιδί που δεν έχει συναντήσει ποτέ. Καθώς το κέλυφος της αποστασιοποίησής του αρχίζει να ραγίζει, ανακαλύπτει ξαφνικά ότι έχει εμπλακεί υπερβολικά, με τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ επαγγελματικού και προσωπικού, βοήθειας και βλάβης να θολώνουν επικίνδυνα...
Μαρία Κουγιουμτζή, «Γιατί κάνει τόσο κρύο στο δωμάτιό σου;», εκδόσεις Καστανιώτη
Η ηδονή του πόνου. Η βεβήλωση του σώματος. Η παραφορά και το πάθος. Η επαφή με το ενδότερο «είναι» μας. Η απώλεια. Η είσοδος στη μοναξιά. Ο έρωτας προς ένα βιαστή και δολοφόνο. Η επιστροφή από τον πόλεμο. Η ανυπαρξία. Η κατάργηση της ατομικότητας. Η εγκατάλειψη. Η έλξη και η απώθηση για τον ίδιο άντρα. Το διαζύγιο. Η προδοσία. Η φθορά του σώματος. Η δειλία. Τα αγκάθια της ψυχικής αναλγησίας. Ο έρωτας που χάνεται και μέσω της τέχνης ανακτάται. Το φάντασμα μιας αδικοχαμένης δασκάλας. Ο δραπέτης ενός γηροκομείου. Ο άντρας που γοητεύει και μετά το θάνατό του. Η δολοφονία μιας γλύπτριας. Ο μπαμπάς που δεν πετάει.
Το Γιατί κάνει τόσο κρύο στο δωμάτιό σου; διεισδύει στο λαβύρινθο του ενστίκτου, που, άλλοτε ζωώδες και άλλοτε αθώο κι ανυπεράσπιστο, κυριεύει τον άνθρωπο και τις κινήσεις του, στιγματίζοντας τις σχέσεις του και τη ζωή του.
Από τη συγγραφέα του βιβλίου Άγριο βελούδο (Βραβεία διηγήματος του περιοδικού Διαβάζω και του Ιδρύματος Κώστα και Ελένης Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών).