Η Ιωάννα ζει κυρίως κλεισμένη στο δωμάτιό της για να κρύβει εκεί τον παγιδευμένο στο σώμα της Πάρη.
Καθώς ο καιρός περνά, ο Πάρης αυτονομείται όλο και περισσότερο και αγωνίζεται να έρθει στο φως, για να ζήσει τη ζωή που ονειρεύεται. Μέσα σ’ αυτή την πάλη και την απομόνωση η μόνη βοήθεια έρχεται από την Κατερίνα, την καλύτερη φίλη της Ιωάννας, η οποία καταφέρνει να δει τον Πάρη. Κάτι τέτοιο, όμως, δε συμβαίνει με τη μητέρα της Ιωάννας που αρνείται πεισματικά να αντικρίσει τον πραγματικό εαυτό του παιδιού της.
Το θεατρικό έργο «Ποιο Σώμα;» των Κυπρίων συγγραφέων Ελένης Κοσμά και Κορίνας Κονταξάκη σε σκηνοθεσία Μενέλαου Καραντζά, παρουσιάζεται έως και τις 12 Οκτωβρίου στο Black Box του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης.
Έργο βασισμένο σε μια αληθινή ιστορία που αφορά στη διαταραχή φύλου, το έργο παρουσιάζει πώς το ανθρώπινο σώμα γίνεται ξένο και φυλακίζει έναν εαυτό που οι άλλοι δεν μπορούν να δουν.
«Ένα μικρό κορίτσι στα πρώτα χρόνια του δημοτικού σχολείου αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι θέλει να φοράει αντρικά ρούχα, φαντάζεται να κάνει ένα επάγγελμα κατά παράδοση αντρικό και βλέπει ότι ο εαυτός της στα όνειρά της είναι αντρικός» μας λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης Μενέλαος Καραντζάς για το έργο.
«Αντιλαμβάνεται ότι σταδιακά δυναμώνει μέσα στο μυαλό της η φωνή και η παρουσία ενός άντρα, που ενώ η ίδια γνωρίζει ότι είναι ο πραγματικός εαυτός της, η εξωτερική εικόνα της εξακολουθεί να είναι γυναικεία. Το κορίτσι μεγαλώνει και σε όλη τη διάρκεια της εφηβείας ο αντρικός της εαυτός μεγαλώνει μαζί της και η φωνή του δυναμώνει απαιτώντας να βρει χώρο για να εκφραστεί, την ίδια στιγμή που η εξωτερική της διαμόρφωση ως γυναίκα ολοκληρώνεται. Το εμπόδιο είναι το σώμα.
Το γυναικείο σώμα γινεται η φυλακή του αντρικού εαυτού κι αυτό οδηγεί σε σύγκρουση με απρόβλεπτη κατάληξη. Σε όλη αυτή την πορεία κρύβεται μεγάλος πόνος, απόρριψη, ειρωνεία και τραυματισμός της ψυχής».
Με αφορμή τις εμπειρίες και τα γραπτά ενός υπαρκτού προσώπου οι δύο Κύπριες συγγραφείς έστησαν το έργο τους.
«Αγγίζουν με σκληρότητα και ευαισθησία το θέμα της δυσφορίας φύλου. Και εστιαζουν σε δύο άξονες: πρώτον, την προσωπική βίωση της κατάστασης αυτής από το ίδιο το άτομο και, δεύτερον, τη σχέση του ατόμου αυτού με τη μητέρα της» μας λέει ο σκηνοθέτης του και τονίζει πως το έργο εξελίσσεται σε δύο κόσμους, έναν πραγματικό, όπου εκτός από τη μητέρα είναι πολύ σημαντική η παρουσία μιας φίλης της ηρωίδας κι έναν φανταστικό, όπου κυριαρχεί η σύγκρουση του αρσενικού με τον θηλυκό εαυτό που θα πρέπει να έχει τελικά ένα νικητή.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης Μενέλαος Καραντζάς
«Το φύλο στον άνθρωπο προσδιορίζεται σε δύο επίπεδα: το βιολογικό φύλο, που καθορίζεται γενετικά και χαρακτηρίζεται ως αρσενικό ή θηλυκό με αντίστοιχα γνωρίσματα, και το κοινωνικό φύλο, που αποτελεί μια κατασκευή μέσα στα κοινωνικά και πολιτισμικά πλαίσια κάθε κοινωνίας και κάθε εποχής και
χαρακτηρίζεται ως αντρικό και γυναικείο».
«Στις περιπτώσεις της δυσφορίας φύλου υπάρχει έντονη συναισθηματική ασυμφωνία την οποία ένα άτομο βιώνει λόγω της σύγκρουσης του κοινωνικού με το βιολογικό του φύλο. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι ο τρόπος με τον οποίο το άτομο αντιλαμβάνεται τον εαυτό του έρχεται σε διάσταση μ' αυτό που βλέπει στον καθρέφτη του. Και η διάσταση αυτή μπορεί να γίνει σύγκρουση με συνηθισμένες συνέπειες το μίσος, τον πόνο ακόμη και την αυτοκαταστροφή. Σε όλα τα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και η λανθασμένη συσχέτιση της δυσφορίας φύλου με τη σεξουαλικότητα και τον σεξουαλικό προσανατολισμό περιπλέκοντας τα πράγματα κυρίως όσον αφορά τις σχέσεις του ατόμου με το κοινωνικό του περιβάλλον».
Παίζουν: Σελήνα Διαμαντοπούλου, Γιώργος Κοσκορέλλος, Ειρήνη Παπαδημάτου, Αριστέα Σταφυλαράκη
Ποιο σώμα;
26, 27, 28 Σεπτεμβρίου
3, 4, 5 Οκτωβρίου
10, 11, 12 Οκτωβρίου
Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη στις 21.00 στο Black box του Ιδρύματος Κακογιάννης