Σε «Γόρδιο δεσμό» εξελίσσεται το ζήτημα των αυτοκινητοδρόμων για το Υπουργείο Υποδομών, η ηγεσία του οποίου βλέπει ως μόνη λύση για να διασωθούν τα έργα τη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σε μερικές μέρες Γιόχανες Χαν και Χορστ Ράιχενμπαχ αναμένονται στην Αθήνα για να εφαρμόσουν το «plan B».
Με τους πέντε μεγάλους οδικούς άξονες να έχουν «παγώσει» και τη συζήτηση με πάνω από 80 εμπορικές ελληνικές και ξένες τράπεζες να μην έχει καταλήξει πουθενά εδώ και μήνες, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων φαντάζει ως η μόνη λύση προκειμένου να διασωθούν τα έργα.
H κυβέρνηση είχε τοποθετήσει ψηλά στην ατζέντα το ζήτημα, με τον νέο υπουργό Υποδομών κ. Μάκη Βορίδη να δήλωνει ότι πρόσφατα ξεκίνησε και πάλι ο διάλογος με τις κατασκευαστικές εταιρείες.
Έκπληξη μάλιστα αποτέλεσε η αναφορά του κ. Βορίδη για πιθανότητα άμεσης ενεργοποίησης ενός εκ των πέντε οδικών αξόνων. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, ο κ. Βορίδης αναφερόταν στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου- Τριπόλεως- Καλαμάτας.
Ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος είναι ο μόνος που σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών εξελισσόταν κανονικά τα έργα. Παρά το γεγονός ότι έχει κατασκευαστεί το 70% του έργου εκατοντάδες εργαζόμενοι έχουν χάσει τη δουλειά τους καθώς τα εργοτάξια υπολειτουργούν.
Ζητούν «μαχητικό» το Βορίδη
Την άσχημη εικόνα για την πορεία των έργων εισέπραξε από βουλευτές της συμπολίτευσης και ο νέος υπουργός Υποδομών Μάκης Βορίδης, τον οποίο πολλοί προέτρεψαν να επιδείξει την ίδια μαχητικότητα που είχε ως βουλευτής.
Κατά τη διάρκεια της εμφάνισης του υπουργού στην αρμόδια Οικονομική Επιτροπή διαπιστώθηκε αδιέξοδο καθώς οι πέντε συμβάσεις παραχώρησης εξακολουθούν να βρίσκονται σχεδόν στο σημείο που βρίσκονταν ένα χρόνο πριν καθώς αντιμετωπίζουν πέραν της έλλειψης χρηματοδότησης, την αδιαλλαξία των εμπορικών τραπεζών που δεν φέρονται διατεθειμένες να δώσουν νέα δάνεια.
Επίθεση βουλευτών για τα διόδια
Με πιο σκληρή γλώσσα μίλησε βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Αθανάσιος Παπαδόπουλος ο οποίος έκανε λόγο για παράνομη είσπραξη διοδίων επικαλούμενος το παράδειγμα της Ολυμπίας Οδό που ενώ εδώ και επτά μήνες δεν έχει κάνει έργο στην εθνική οδό Κορίνθου- Πατρών εισπράττει διόδια ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ.
«Σταμάτησαν τα εργοτάξια, έκλεισαν, απολύθηκε όλο το προσωπικό, 4.500 εργαζόμενοι. Στη συντήρηση του δρόμου δεν υπάρχει εργοτάξιο ανοικτό. Ένα-δύο αυτοκίνητα περιφέρονται πάνω-κάτω. Αυτά στοιχίζουν 5 με 6 εκατομμύρια ευρώ το μήνα που εισπράττουμε από τα διόδια; Πρέπει να προβληματιστούμε, αν κάποια στιγμή ελεγχθούμε και για το θέμα αυτό» τόνισε ο βουλευτής.
Επικριτική ήταν και η βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας Σοφία Γιαννακά, η οποία δήλωσε έκπληξη για την πολύμηνη εμπλοκή των διαπραγματεύσεων.
Έρχονται οι Ευρωπαίοι για το «plan B»
Ο κ. Βορίδης έδειξε κατανόηση στις παρατηρήσεις των βουλευτών, αντέτεινε ωστόσο πως τόσο οι συμβάσεις όσο και οι όροι που έχουν τεθεί προς αναθεώρηση είναι πολύπλοικοι. Ο υπουργός απέφυγε να δώσει χρονοδιαγράμματα για το «ξεμπλοκάρισμα» των έργων, ωστόσο άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν εξελίξεις στο θέμα της χρηματοδότησης τις επόμενες μέρες όπου καταφτάνουν στην χώρα μας ο Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής κ. Γιοχάνες Χαν και ο επικεφαλής της ομάδας δράσης για την Ελλάδα κ. Χόρστ Ράιχενμπαχ. Και οι δύο έχουν τεθεί επικεφαλής για να συντονίσουν με την ΕΕ το plan B για την διάσωση των έργων.
Σύμφωνα με δληώσεις του υφυπουργού Υποδομών Γιάννη Μαγκριώτη οι δύο Ευρωπαίοι αξιωματούχοι «βοηθούν από το Σεπτέμβρη, να ενεργοποιηθεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ως συνολική εναλλακτική λύση χρηματοδότησης των έργων, με σκοπό να υποκαταστήσει τις ιδιωτικές τράπεζες με χαμηλά επιτόκια, ή να τις υποστηρίξει».
Το σχέδιο προβλέπει την δημιουργία ενός ταμείου εγγυοδοσίας από το ΕΣΠΑ, το οποίο θα προικιστεί με πόρους ύψους 1,5 δις. ώστε το ποσό αυτό να μπει «εγγυητής» για την χορήγηση δανείου μαμούθ που θα χρησιμοποιηθεί για την ανάκαμψη των οδικών αξόνων αλλά και άλλων αναπτυξιακών έργων της χώρας.