Κάθε εταιρεία θέλει να έχει παραγωγικό προσωπικό. Γι΄ αυτό το σκοπό οι περισσότεροι εργοδότες δελεάζουν τους εργαζομένους τους με μπόνους, ώστε να είναι πιο αποδοτικοί.
Ωστόσο, έρευνα έδειξε πως το μπόνους σε μετρητά δεν είναι και το μεγαλύτερο κίνητρο για τους εργαζομένους, με την πίτσα (ναι, την πίτσα) και τις φιλοφρονήσεις να κάνουν καλύτερη δουλειά.
Στο νέο του βιβλίο «Payoff: The Hidden Logic That Shapes Our Motivations», ο Νταν Αριέλι περιγράφει πως εξήγαγε το παραπάνω συμπέρασμα, διενεργώντας μελέτη στο εργοστάσιο της Intel στο Ισραήλ.
Σε διάστημα μίας εβδομάδας, κάθε πρωί οι εργαζόμενοι λάμβαναν ένα email, το οποίο τους ενημέρωνε για το «βραβείο» που θα πάρουν, αν ολοκληρώσουν την ημερησία εργασία τους. Τα email ήταν διαφορετικά για κάθε εργαζόμενο: το ένα έδινε μπόνους 26 ευρώ, το άλλο πίτσα και το άλλο «μπράβο» από το μεγάλο αφεντικό. Εδώ, αξίζει να σημειωθεί, ακόμα, πως μια ομάδα εργαζομένων δεν λάμβανε κανένα μήνυμα. Αυτή ήταν και η ομάδα ελέγχου.
Την πρώτη ημέρα της μελέτης, η πίτσα ανακηρύχθηκε ο μεγάλος νικητής, με τα επίπεδα παραγωγικότητας να είναι κατά 6,7% υψηλότερα από την ομάδα ελέγχου, ενώ η φιλοφρόνηση από το αφεντικό ήταν μια «ανάσα» μακριά, στο 6,6%. Το μπόνους, από την άλλη, ήταν στο 4,9%.
Pixabay
Κατά τη διάρκεια την εβδομάδας, ωστόσο, τα συγχαρητήρια από το αφεντικό αποτέλεσαν το μεγαλύτερο κίνητρο, την ώρα που το μπόνους έκανε τελικά τους εργαζομένους λιγότερο παραγωγικούς κατά 6,5%, σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.
Τα ευρήματα του συγγραφέα επιβεβαιώνονται και από προηγούμενες μελέτες, καθώς έχει διαπιστωθεί πως αν και τα οικονομικά κίνητρα είναι πάντα ευπρόσδεκτα, το προσωπικό είναι πιο παραγωγικό, όταν ακούει καλά λόγια για τη δουλειά του κάθε μέρα.
Για παράδειγμα, το 2011 το London School of Economics δημοσίευσε ανασκόπηση με πάνω από 50 μελέτες σχετικά με τα κίνητρα στον χώρο εργασίας, η οποία κατέληγε στο συμπέρασμα πως οι εργαζόμενοι εργάστηκαν σκληρότερα, όταν είδαν πως οι προσπάθειες τους είχαν εκτιμηθεί από τους συναδέλφους και τα αφεντικά τους.