Δυσοίωνο θα είναι το μέλλον της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αν δεν καταλήξει επιτυχώς την Τετάρτη 6 Ιουλίου ο διαγωνισμός του ΤΑΪΠΕΔ, που ήδη έχει αναβληθεί τέσσερις φορές.
Αν δεν κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές και εφόσον δεν παραταθεί εκ νέου η προθεσμία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπει σε περιπέτειες.
Η πέμπτη κατά σειρά προθεσμία για τον διαγωνισμό που έχει προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ λήγει την Τετάρτη 6 Ιουλίου μετά την τελευταία παράταση που δόθηκε από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων μετά από αίτημα των ενδιαφερόμενων επενδυτών και προκειμένου να έχουν πληρέστερη ενημέρωση.
Εντός του 2016 είχαν οριστεί από το ΤΑΙΠΕΔ άλλες τέσσερις καταληκτικές ημερομηνίες για το σχετικό διαγωνισμό και ειδικότερα στις 28 Μαρτίου, στις 26 Απριλίου, στις 31 Μαίου και στις 22 Ιουνίου.
Οι επενδυτές
Με δεδομένο ότι θεωρείται απίθανη η εκ νέου παράταση της προθεσμίας του διαγωνισμού αν δεν υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές τότε το μέλλον των ελληνικών σιδηροδρόμων θεωρείται δυσοίωνο. Και αυτό γιατί σε περίπτωση που δεν περάσει σε ιδιωτικά χέρια η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα προκύψει θέμα ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ, τα οποία φυσικά δεν υπάρχουν στα ταμεία της.
Πλέον, μένει να φανεί μεθαύριο εάν θα μετατραπεί σε δεσμευτική προσφορά το ενδιαφέρον της ιταλικής Ferrovie dello Stato Italiane (Trenitalia) και της ρωσικής RZD που ήταν ενεργό το προηγούμενο διάστημα, σε ό,τι αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Παράλληλα, ο γαλλικός όμιλος Alstom και η γερμανική Siemens ενδιαφέρονται για την αποκρατικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι ζημιές από Ειδομένη και κινητοποιήσεις
Πέρα από τα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει και της οικονομικής της θέσης λόγω των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον τελευταίο χρόνο έχει υποστεί τεράστιες ζημιές από τον αποκλεισμό της σιδηροδρομικής γραμμής από τους πρόσφυγες στην Ειδομένη. Όπως αναφέρεται στην έκθεση του διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τον αποκλεισμό από πρόσφυγες /μετανάστες της σιδηροδρομικής γραμμής στο ύψος της Ειδομένης η οικονομική ζημιά που έχει υποστεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέχρι της 15.5.2016 στις εμπορευματικές μεταφορές εκτιμάται στο ύψος 2,2 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.
Την ίδια ώρα ο ελληνικός σιδηρόδρομος για περισσότερες από δύο εβδομάδες βρίσκεται σε απεργιακό κλοιό, με τους εργαζομένους να πραγματοποιούν τρίωρες επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας, αντιδρώντας στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας. Οι κινητοποιήσεις που έχουν ανακοινωθεί αναμένεται να ολοκληρωθούν την Τετάρτη, ωστόσο οι συνέπειες για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικές, καθώς η πλειονότητα των δρομολογίων δεν πραγματοποιείται.