Ξεκίνησε, με τους εισηγητές των κομμάτων και με κανονικές διαδικασίες, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, η επεξεργασία, επί της αρχής, του νομοσχεδίου με τίτλο «Θεσμικό Πλαίσιο Επενδύσεων για την περιφερειακή οικονομική ανάπτυξη, Σύσταση Αναπτυξιακού Συμβουλίου και άλλες διατάξεις».
Όπως αποφασίστηκε, κατά πλειοψηφία, αύριο, στις 12:00, θα κληθούν να καταθέσουν τις απόψεις τους οι αρμόδιοι συνδικαλιστικοί φορείς, ενώ την Τετάρτη, 8 Ιουνίου, θα γίνει συζήτηση επί των άρθρων και την Πέμπτη, 9 Ιουνίου, θα ολοκληρωθεί η δεύτερη ανάγνωση.
Η συζήτηση του αναπτυξιακού νόμου στην Ολομέλεια αναμένεται να αρχίσει την επόμενη εβδομάδα.
Σταθάκης: Θέλουμε το κράτος αρωγό των επενδύσεων
Πάνω από 15.000 θέσεις εργασίας αναμένεται να δημιουργήσει ο νέος αναπτυξιακός νόμος, μέχρι το 2022, ο οποίος θα παράσχει χρηματοδοτικά κίνητρα συνολικού -αρχικού- ύψους 3,6 δισ. ευρώ. Τα εργαλεία στήριξης των επενδύσεων, όπως τα περιέγραψε ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, παρουσιάζοντας το νέο νομοσχέδιο, είναι το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το ΕΣΠΑ, φορολογικά κίνητρα και σύγχρονα ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το νέο αναπτυξιακό ταμείο, που σύντομα πρόκειται να λειτουργήσει.
«Θέλουμε το κράτος αρωγό των επενδύσεων και όχι να απέχει από οποιαδήποτε αναπτυξιακή διαδικασία, όπως πρεσβεύουν οι αντίπαλοί μας», είπε ο κ. Σταθάκης και προανήγγειλε μέτρα για τη μείωση της γραφειοκρατίας σε ό,τι αφορά στην αδειοδότηση των επιχειρήσεων, ώστε σύντομα να ιδρύεται μία επιχείρηση σε μία μέρα και να λειτουργεί σε τρεις.
Προανήγγειλε, επίσης, τη δημοσιοποίηση μελέτης του ΚΕΠΕ για την αναπτυξιακή πολιτική της κυβέρνησης και τόνισε ότι η ανάπτυξη πρέπει να είναι εξωστρεφής να βασίζεται σε τομείς με συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως η αγροδιατροφή, ο τουρισμός και η ναυτιλία, κάτι το οποίο κάνει ο νέος αναπτυξιακός νόμος.
Ο υπουργός διευκρίνισε για ακόμη μία φορά ότι ο χρόνος εφαρμογής του ΕΝΦΙΑ είναι θέμα φορολογικής πολιτικής, ενώ τόνισε ότι στόχος του νέου αναπτυξιακού νόμου είναι η ανάκαμψη της οικονομίας και η δίκαιη ανάπτυξη με μέριμνα για τις πληττόμενες κοινωνικές ομάδες.
Ακόμα, όπως είπε ο υπουργός, οι επενδυτές θα μπορούν να αξιοποιήσουν τις ευεργετικές διατάξεις του νόμου σε περίπου ένα τρίμηνο, καθώς τόσος χρόνος απαιτείται, για να ολοκληρωθούν όλες οι υπουργικές και λοιπές αποφάσεις που απαιτούνται, μετά την ψήφιση του νόμου.
Ο νέος αναπτυξιακός νόμος κάνει τρεις μεγάλες καινοτομίες, είναι στοχευμένος στην παραγωγή, την καινοτομία και τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Απλοποιεί τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και εισάγει μέσα στο νόμο και χρηματοδοτικά εργαλεία που θα διευκολύνουν το νέο επενδυτή να βρίσκει πόρους, για να ξεκινήσει τη δραστηριότητά του. Για τις ξένες και ελληνικές μεγάλες επενδύσεις άνω των 20 εκατ. ευρώ, εισάγει 12ετές ασφαλές περιβάλλον, σε περίπτωση επιδείνωσης της φορολόγησης, αλλά, αν βελτιωθεί η φορολόγηση, τότε θα επωφεληθούν και οι επενδύσεις που είναι ενταγμένες στο νόμο.
Οι παλαιοί επενδυτικοί νόμοι
Αναφερόμενος στους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους, μίλησε για χαοτική κατάσταση με εικονικές δεσμεύσεις πόρων. Όπως είπε, δημιουργήθηκε μία λίστα με τα έργα που μπορούν να προχωρήσουν και, κυρίως, να αποπληρωθούν και ο νόμος προβλέπει ότι όσα επενδυτικά σχέδια έχουν ολοκληρωθεί στο μισό, μέχρι το τέλος του 2016, θα πρέπει να ολοκληρωθούν πλήρως, μέχρι το 2018 και, όσα δεν έχουν προχωρήσει, θα απενταχθούν. Όσα ολοκληρωθούν θα πληρωθούν σε βάθος επταετίας.
Για το ίδιο θέμα, ο γενικός γραμματέας Στρατηγικών Επενδύσεων Λόης Λαμπριανίδης, μίλησε για υπερδεσμεύσεις, με αποτέλεσμα να υπάρχουν συμβολαιοποιημένες οφειλές για 6.300 επενδυτικά σχέδια ύψους 6,4 δισ. ευρώ.
«Δεν ψάχνουμε να βρούμε καλύτερη θέση στον παγκόσμιο ανταγωνισμό με φθηνά εργατικά και φθηνή φορολόγηση», είπε ο κ. Λαμπριανίδης, αναφερόμενος στη φιλοσοφία του νέου νόμου και σημείωσε: «Η φορολογία μας είναι υψηλή και πρέπει να μειωθεί, αλλά τα στοιχεία δείχνουν ότι δεν είναι απόλυτα συνδεδεμένοι οι δύο δείκτες. Η χαμηλή φορολογία, δηλαδή, δεν σημαίνει επενδύσεις ή το αντίθετο».
Ο γενικός γραμματέας προσέθεσε ότι το επενδυτικό κενό για την περίοδο 2009-2015 είναι 79,1 δισ. ευρώ και «αυτό το τεράστιο κενό δεν μπορεί να καλυφθεί με τις δημόσιες επενδύσεις, άρα, εκ των πραγμάτων, η λύση είναι οι ιδιωτικές επενδύσεις, αλλά κάτω από πολύ συγκεκριμένες συνθήκες». «Με διάφορους τρόπους, προσπαθούμε να συνεργαστούν οι μικρές, πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για να δυναμώσουν την παρουσία τους στην αγορά, ενώ έμφαση δίνεται στους τομείς τεχνολογίας και αγροδιατροφής», ανέφερε.
Υπάρχουν ειδικές κατηγορίες ενισχύσεων για συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές και, όπως είπε ο κ. Λαμπριανίδης, ο χάρτης περιφερειών θα αλλάξει από την 1-1-2017, καθώς με τα νέα στοιχεία της ΕΕ έχει αλλάξει το ΑΕΠ σε αρκετές περιφέρειες της χώρας.
ΕΣΠΑ και Αναπτυξιακός
Ο υφυπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης, σημείωσε ότι βρίσκεται σε πλήρη ενεργοποίηση το νέο ΕΣΠΑ, καθώς για το 50% των προγραμμάτων θα έχουν εκδοθεί οι σχετικές προσκλήσεις, μέχρι τον Σεπτέμβριο, ενώ σημείωσε ότι αναμένεται αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον, δεδομένης και της πορείας της οικονομίας.
«Ο συνολικός σχεδιασμός για τα χρηματοδοτικά εργαλεία είναι βασικός παράγοντας για την αναπτυξιακή προσπάθεια. Έτσι, ο αναπτυξιακός, όσο κι το ΕΣΠΑ, ακολουθούν την ίδια πορεία, δεν είναι επιδοματική η λογική, αλλά έχουν εισαχθεί νέα χρηματοδοτικά εργαλεία», σημείωσε ο ίδιος.
Έχουν αναγνωριστεί οκτώ βασικοί τομείς προτεραιότητας και πόροι του ΕΣΠΑ έχουν δεσμευτεί για τις ανάγκες του αναπτυξιακού νόμου, συνέχισε ο ίδιος, εξηγώντας ότι αυτά είναι 262 εκατ. ευρώ για αποπληρωμή παλαιότερων επενδυτικών σχεδίων, 354 εκατ. ευρώ από το νέο πρόγραμμα για τις νέες επενδύσεις που θα ενταχθούν και 120 εκατ. ευρώ από το εθνικό πρόγραμμα επενδύσεων.
«Δεν εξαντλούνται οι πόροι στα παραπάνω νούμερα, δηλαδή, το εθνικό σκέλος του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων θα φτάσει, το 2017, το 1 δισ. ευρώ, και έτσι θα χρησιμοποιηθούν και περισσότεροι πόροι», συνέχισε ο κ. Χαρίτσης.