Οφειλές 430 εκατ. ευρώ ρύθμισαν 145.000 πελάτες της ΔΕΗ από την 1η Απριλίου, που η επιχείρηση εφαρμόζει το πρόγραμμα διακανονισμού οφειλών.
Η βελτίωση της εισπραξιμότητας της ΔΕΗ αποτελεί μια από τις προτεραιότητές της και σύμφωνα με τον πρόεδρο και διεθύνοντα σύμβουλο της επιχείρησης Εμμανουήλ Παναγιωτάκη τα διαφαινόμενα στοιχεία δημιουργούν αισιοδοξία. Ειδικότερα σε δηλώσεις του κατά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΔΕΗ το πρώτο τρίμηνο του 2016 σημείωσε ότι η βελτίωση της εισπραξιμότητας αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα και πρόσθεσε ότι για την αντιμετώπιση του προβλήματος, εκφράζεται αισιοδοξία, η οποία πηγάζει από τους ακόλουθους παράγοντες:
- Τη διαφαινόμενη σταθεροποίηση του εγχώριου οικονομικού περιβάλλοντος μετά την ολοκλήρωση της 1ης αξιολόγησης του τελευταίου προγράμματος στήριξης της Ελληνικής Οικονομίας και την εκταμίευση των σχετικών δόσεων χρηματοδότησης.
- Τη διαφαινόμενη δυνατότητα του Δημοσίου να αποπληρώσει επιτέλους τα χρέη του προς τη ΔΕH, τα οποία στις 31.3.2016 ανέρχονταν σε € 100 εκατ. σε επίπεδο Κεντρικής Κυβέρνησης και σε € 161 εκατ. για τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα.
- Το νέο πρόγραμμα διακανονισμών, βάσει του οποίου έχουν διακανονισθεί μέχρι σήμερα οφειλές συνολικού ύψους πλέον των € 430 εκατ. από 145.000 πελάτες περίπου. Εκτιμάται ότι το επόμενο διάστημα ο ρυθμός των διακανονισμών θα αυξηθεί. Η εφαρμογή αυτού του προγράμματος διακανονισμών εκτός από τη βελτίωση της εισπραξιμότητας, συμβάλλει και στην εξυγίανση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός απαραίτητο, εν όψει μάλιστα και του πρόσφατα νομοθετημένου μεγάλου ανοίγματος αυτής.
- Την εντατικοποίηση των προσπαθειών της ΔΕH για βελτίωση της εισπραξιμότητας, οι οποίες θα κλιμακωθούν το επόμενο διάστημα. Θετικό γεγονός για τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί αναμφισβήτητα, η πρόσφατη απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σχετικά με την αλλαγή προμηθευτή καταναλωτών με οφειλές. Παραμένει και εντείνεται το μείζον πρόβλημα των ρευματοκλοπών.
Η πρόσφατη σχετική δημόσια παρέμβαση του ΔΕΔΔΗΕ είναι ένα πρώτο θετικό βήμα, αλλά επιβάλλεται εντατικοποίηση των ελέγχων και των προσπαθειών, καθώς επίσης και η λήψη των αναγκαίων αποφάσεων από τη ΡΑΕ για τη διαχείριση των παρανομούντων. Οι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, διαμορφώνουν ένα εντελώς νέο περιβάλλον για την Επιχείρηση, εξέλιξη την οποία θα διαχειριστούμε εκπληρώνοντας τις εκ του νόμου υποχρεώσεις, και αναλαμβάνοντας παράλληλα τις κατάλληλες πρωτοβουλίες έτσι ώστε το άνοιγμα της αγοράς να γίνει πράγματι προς όφελος του καταναλωτή και σε κάθε περίπτωση χωρίς ανεπανόρθωτα πλήγματα για τη ΔΕH. Η απελευθέρωση της αγοράς δεν μπορεί να αφορά μόνο το 45%-55% των πελατών όπως συμβαίνει σήμερα, χωρίς να έχει επιτευχθεί εξυγίανση του συνόλου της αγοράς.
Το πρόγραμμα διακανονισμού οφειλών
Υπενθυμίζεται το πρόγραμμα διακανονισμού οφειλών που υλοποιεί η ΔΕΗ και οι προϋποθέσεις για ένταξη
Για διάστημα 4 μηνών, από 01.04.2016 μέχρι και 31.07.2016 , όλοι οι πελάτες θα μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους :
- σε 36 μηνιαίες δόσεις
- χωρίς προκαταβολή
Στη ρύθμιση αυτή έχουν τη δυνατότητα να προσχωρήσουν και οι πελάτες που έχουν ήδη διακανονίσει τις οφειλές τους πριν την 01.04.2016. Εξαιρούνται περιπτώσεις πελατών με ρευματοκλοπή. Η καταβολή της 1ης δόσης θα πραγματοποιείται με την έγκριση του διακανονισμού
Για το διάστημα μετά την 01.08.2016 οι πελάτες θα μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους ως εξής:
- προκαταβολή 5% της συνολικής οφειλής
- ποσό δόσης κατ’ ελάχιστο το 30% του μέσου μηνιαίου λογαριασμού τους σε ετήσια βάση και ελάχιστο αριθμό μηνιαίων δόσεων τις 18 και μέγιστο τις 36 δόσεις
Για περιπτώσεις πελατών με αντισυμβατική συμπεριφορά (π.χ. παραβίαση μετρητή) ισχύουν τα παρακάτω :
- προκαταβολή 15% της συνολικής οφειλής
- 18 μηνιαίες δόσεις
Εξαιρούνται των παραπάνω ρυθμίσεων :
- οι εποχικοί πελάτες, για τους οποίους προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις
- οι αγρότες, οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης- Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και οι Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ/ΓΟΕΒ), οι οποίοι ήδη απολαμβάνουν ευνοϊκών ρυθμίσεων
- οι ενταγμένοι στο Μητρώο των Ευάλωτων πελατών, για τους οποίους ακολουθούνται τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Προμήθειας. Ειδικότερα για τους Ευάλωτους πελάτες με βαθμό συνέπειας "1” έως και “5” η κάθε δόση δεν ξεπερνά το 25% του συνόλου ενός διμηνιαίου λογαριασμού. Έτσι για παράδειγμα, ένας ευάλωτος πελάτης με συνολική οφειλή €2.000 και μέσο διμηνιαίο λογαριασμό €200 θα μπορεί να το αποπληρώσει την οφειλή του σε 40 μηνιαίες άτοκες δόσεις των €50.
Επιπλέον, στους Ευάλωτους Πελάτες παρέχονται ειδικά μέτρα προστασίας, μεταξύ των οποίων η μη έκδοση εντολής απενεργοποίησης μετρητή (διακοπής ρεύματος) λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών καθ' όλη τη διάρκεια του έτους (εξαιρούνται περιπτώσεις παραβατικών συμπεριφορών, όπως ρευματοκλοπές)