Έντονες αποδοκιμασίες, σαρκαστικά γέλια, ισοπεδωτική κριτική προκάλεσε στις Κάννες η νέα ταινία του Σον Πεν «The Last Face» με πρωταγωνιστές τη Σαρλίζ Θερόν και τον Χαβιέ Μπαρδέμ.
Πολυαναμενόμενη, η πέμπτη κατά σειρά ταινία μεγάλου μήκους του Σον Πεν, που διαγωνίζεται για τον Χρυσό Φοίνικα, αφηγείται την ιστορία του γιατρού Μιγκέλ Λεόν (Χαβιέ Μπαρδέμ), ενός γιατρού με ανθρωπιστική δράση, και της νοσοκόμας Ρεν Πέτερσον (Σαρλίζ Θερόν), που ερωτεύονται κατά τη διάρκεια μιας αποστολής στη Λιβερία και τη Σιέρα Λεόνε το 2003.
Οι δυο τους συνεργάζονται με άλλους γιατρούς, τους οποίους υποδύονται ο Ζαν Ρενό και η Αντέλ Εξαρχόπουλος. Δέκα χρόνια μετά, βρίσκει ξανά ο ένας τον άλλο στη Νότια Αφρική.
Ο Αμερικανός ηθοποιός και σκηνοθέτης ηλικίας 55 ετών, γνωστός για τις πολιτικές του αναζητήσεις και το ανθρωπιστικό του έργο –ιδίως στην Αϊτή όπου ίδρυσε μια μη κυβερνητική οργάνωση μετά το σεισμό του 2010– αφηγείται την ιστορία αυτού του ζευγαριού συνυφαίνοντας εικόνες αγάπης και πολέμου.
Ρομαντισμός και εικόνες επιθέσεων, αυτοσχέδιοι τάφοι με πτώματα, παιδιά-στρατιώτες, ακρωτηριασμοί, σοβαροί τραυματισμοί εναλλάσσονται χωρίς να περιγράφεται σε βάθος η κατάσταση στην χώρα όπου εκτυλίσσεται το δράμα.
Από την έναρξη της ταινίας, η ανάμειξη τόσο διαφορετικών εικόνων και συναισθημάτων προκάλεσε αμηχανία στην αίθουσα.
Σε έναν πρόλογο αναφέρονται οι πόλεμοι της Λιβερίας και του Νότιου Σουδάν για να επισημανθεί ότι «η βιαιότητα αυτών των συρράξεων» είναι «συγκρίσιμη για τη Δύση μονάχα με εκείνη ενός ανολοκλήρωτου έρωτα».
Μια φράση που προκάλεσε το γέλιο των παρευρισκομένων αλλά και δυσφορία κατά τη διάρκεια της προβολής για τους δημοσιογράφους.
Το υπόλοιπο της ταινίας του Σον Πεν, που έχει βραβευτεί δύο φορές με Όσκαρ (για τις ταινίες «Σκοτεινό Ποτάμι» και «Harvey Milk») κι έχει σκηνοθετήσει ταινίες όπως το «Ταξίδι στην Φύση» ή «Η υπόσχεση», που συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα των Καννών το 2001, δεν βελτίωσε την κατάσταση.
Ορισμένοι διάλογοι της ταινίας προκάλεσαν επίσης γέλια στην αίθουσα, όπως για παράδειγμα μια στιχομυθία του Ζαν Ρενό, που του έχει αποδοθεί το προσωνύμιο «doctοr Love», κατά τη διάρκεια της οποίας αναλύει τη διαφορά μεταξύ του «αρπάζω» μια γυναίκα και «αγαπάω» μια γυναίκα.
«Βρήκαμε τη χειρότερη ταινία του διαγωνιστικού τμήματος» είναι ο τίτλος της γαλλικής εφημερίδας Le Figaro: ο Αμερικανός σκηνοθέτης «παρουσιάζει ένα κακόγουστο και σκανδαλώδες μελόδραμα». Για την εφημερίδα L'Express, το «The Last Face» είναι ένα «βαρετό μελόδραμα». Το Télérama χαρακτηρίζει «τερατώδη» την ταινία.
Η ταινία είναι «μια ολοκληρωτική αποτυχία» και «η χειρότερη ταινία» του Σον Πεν, σύμφωνα με τον αμερικανικό ιστότοπο που ειδικεύεται στην κριτική κινηματογράφου Indiewire. Το περιοδικό Hollywood Reporter παρομοιάζει την ταινία με... «θανατηφόρο τροχαίο».
«Είδαν ολόκληρη την ταινία, επομένως πραγματικά δεν θα ήθελα να προσθέσω κάτι στη συζήτηση» περιορίστηκε να δηλώσει ο Σον Πεν, σκυθρωπός, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου.
«Υποστηρίζω την ταινία μου και καθένας έχει το δικαίωμα να πιστεύει ό,τι θέλει» πρόσθεσε ο ίδιος.
Πηγή φωτογραφιών: ΑΠΕ-ΜΠΕ