Σαν τους θανατοποινίτες ζούσαν οι κάτοικοι των νησιών του Αιγαίου, περιμένοντας μέχρι το παρά 1' να μάθουν ποιες είναι οι ορέξεις του υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή αν θα συμπεριληφθούν στη μαύρη λίστα του αυξημένου ΦΠΑ.
Πλέον βρίσκονται αντιμέτωποι και με την αύξηση κατά 1 μονάδα του υψηλού συντελεστή, που θα προκαλέσει τσουνάμι ανατιμήσεων, καθώς σε συνδυασμό με τις μεγάλες αυξήσεις φόρων στα καύσιμα, φέρνει εντυπωσιακή αύξηση του κόστους μεταφορών.
Αν και πολλοί ανέμεναν ότι στη δεύτερη λίστα των νησιών, που καταργούνται οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ, θα συμπεριλαμβάνονταν 6 ή το πολύ 7 νησιά ακόμα μετά από την πρώτη εξάδα (Ρόδος, Σαντορίνη, Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Σκιάθος), η επιλογή του υπουργείου Οικονομικών ήταν να τη «φορτώσει» με 11 νησιά ακόμα, κρατώντας στο απυρόβλητο μόνο τα πολύ μικρά νησιά καθώς και τα νησιά που δέχονται το βάρος του προσφυγικού κύματος.
Tα νησιά που θα δουν το κόστος ζωής τους να αυξάνεται αλματωδώς από την 1η Ιουνίου είναι:
- Σύρος,
- Θάσος,
- Άνδρος,
- Τήνος,
- Κάρπαθος,
- Μήλος,
- Σκύρος,
- Αλόννησος,
- Κέα,
- Αντίπαρος
- Σίφνος
Ηδη οι κάτοικοι και οι επαγγελματικοί φορείς αυτών των 11 νησιών προσπαθούν να υπολογίσουν τη ζημιά που προκαλεί αυτό το κύμα ανατιμήσεων και στον Τουρισμό.
Με βάση την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος που ίσχυε ως τώρα αλλά και την αύξηση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ στο 24% που θα ισχύσει σε όλη την Ελλάδα, η φορολόγηση αγαθών και υπηρεσιών στα νησιά αυτά, διαμορφώνεται ως εξής:
Σημειωτέον ότι παρά την εμμονή των δανειστών για κατάργηση του ειδικού καθεστώτος στα νησιά του Αιγαίου, ως «παράθυρο» φοροδιαφυγής ή στοιχείο πολυπλοκότητας του πλαισίου ΦΠΑ, ανάλογα συστήματα και ειδικά καθεστώτα ισχύουν και σε άλλες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως για παράδειγμα στη Μαδέιρα και στις Αζόρες της Πορτογαλίας, στην Ελιγολάνδη της Γερμανίας, στην Κορσική της Γαλλίας.