Έφτασε με μία φωτογραφική μηχανή στο χέρι και έτσι κράτησε πολλές από τις στιγμές τις παρουσίασης της έκθεσης του, στο Κυκλαδικό Μουσείο.
«Η Ελλάδα είναι η κοιτίδα του πολιτισμού» επανέλαβε αρκετές φορές, τονίζοντας πως έχει σεβασμό για την Ελλάδα, τη χώρα που άνοιξε την αγκαλιά της στους πρόσφυγες και δεν τους πέταξε στη θάλασσα όπως κάνουν άλλα κράτη.
Ντροπή η στάση της Ευρώπης
Ριζοσπαστικός Καλλιτέχνης, γιος ποιητή, διωγμένος από το καθεστώς του Μάο, μεγάλωσε σε στρατόπεδα. Ήρεμη φυσιογνωμία, πολύ νεότερος από ότι έδειχνε στις εικόνες από Λέσβο και Ειδομένη όταν επί μήνες βρέθηκε πλάι στους πρόσφυγες, Μίλησε με πράο ύφος, ένα μόνιμο χαμόγελο ζωγραφισμένο στο πρόσωπό του και «έξυπνα» μάτια που κοιτούσαν έντονα, για τα όσα έζησε κοντά σε διωγμένους ανθρώπους, αλλά και τις διώξεις που έχει υποστεί ο ίδιος, στη ζωή του.
«Αυτό που κάνει η Ελλάδα με τους πρόσφυγες θα μείνει στην ιστορία» είπε ο ακτιβιστής καλλιτέχνης και τόνισε ότι είναι ντροπή, η στάση της Ευρώπης, ψυχρή και αδιάφορη. Μίλησε για αηδιαστική πολιτική από πολλές χώρες, που ωστόσο προσποιούνται ότι θέλουν να μοιραστούν το ψωμί τους.
«Η τέχνη φτάνει σε ανθρώπους που αλλιώς κωφεύουν» δήλωσε και παρουσίασε τη δουλειά του, κυρίως από ξύλο, γυαλί και μάρμαρο, που βρίσκεται διάσπαρτη σε ολόκληρο το Μουσείο, ακόμα και ανάμεσα στα κυκλαδικά εκθέματα.
Στην έκθεση που ξεκινά 20 Μαϊου, με χορηγό επικοινωνίας το iefimerida.gr ο Ai Weiwei παρουσιάζει ένα νέο μαρμάρινο έργο σε φυσικό μέγεθος, εμπνευσμένο από την αρχαία κυκλαδική τέχνη, νέα έργα του εμπνευσμένα από την προσφυγική κρίση, ενω δίνει αρκετό χώρο σε εξι Έλληνες ερασιτέχνες φωτογράφους της Λέσβου, που παρουσιάζουν κυρίως πρόσωπα προσφύγων, κατα την άφιξη τους στο νησί.
Σκοπός της έκθεσης είναι να μυήσει το κοινό στην καλλιτεχνική προσέγγιση του Ai Wei wei, μέσα από πολλά και σημαντικά έργα του ενώ έμφαση δίνεται στις δράσεις που ανέπτυξε ο καλλιτέχνης τους τελευταίους μήνες που πέρασε στην Ελλάδα, καταγράφοντας την προσφυγική κρίση.
Στο Κυκλαδικό Μουσείο
Δεν κάνω όνειρα
«Δεν ονειρεύομαι κάτι για το μέλλον», είπε με το ζεστό του ύφος και μοιράστηκε με το κοινό του ένα γεγονός από το βράδυ της Τετάρτης, όταν σε πολυτελές ξενοδοχείο της Αθήνας ήθελε να πάει για ύπνο και δεν ήξερε, πώς κλείνουν τα φώτα. «Αισθάνθηκα βλάκας» είπε. «Μην ξεχνάτε ότι έχω κάνει και φυλακή, πραγματικά δεν ξέρω πως δουλεύουν όλα αυτά».
Δεν ξέρω τελικά αν βοηθάω σε κάτι
Αναφορικά με τους μήνες που περνάει με πρόσφυγες, στην ύπαιθρο, σε καταυλισμούς και στρατόπεδα, αναρωτήθηκε, για το εάν τελικά μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά με τη στάση του. «Προσπαθώ να μιλήσω τη γλώσσα τους, γιατί αυτοί δεν έχουν φωνή» είπε. «Πραγματικά δουλεύω σαν τρελός. Με την ομάδα μου ξενυχτάμε κινηματογραφώντας για να πετύχουμε το τέλειο φως ξημερώματα, ή μεσάνυχτα. Πραγματικά όμως δεν ξέρω αν τελικά βοηθάω σε κάτι» είπε κουνώντας το κεφάλι του.
Ανάμεσα στα εκθέματα δυο έγχρωμα βίντεο που παίζουν στιγμιότυπα από το ταξίδι με βάρκες στο Αιγαίο.
Πάνω από 600 φωτογραφίες με στιγμιότυπα προσφύγων, αλλά και δακρυγόνα.
13 εκμαγεία από πορσελάνινα κόκαλα, που βρέθηκαν σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Βότσαλα θάλασσας, από πορσελάνη
αλλά και φέρετρα σε ακανόνιστα σχήματα για τα χιλιάδες θύματα του Σεισμού του Σετσουάν το 2008.
Αμέσως μετά τον διάλογο με τους δημοσιογράφους ο Αι Wei Wei μας άφησε να περιηγηθούμε στα έργα του και κάθισε με την ομάδα του να γευματίσει στο εστιατόριο του μουσείου.
Διωγμένος από το καθεστώς του Μάο
Γεννημένος το 1957 στο Πεκίνο, ο Ai Weiwei είναι από τις καλλιτεχνικές μορφές του 21ου αιώνα με τη μεγαλύτερη πολιτιστική επιρροή. Ως γιος του διάσημου ποιητή Ai Qing, ο οποίος υπέστη διώξεις από το Αντιδεξιό Κίνημα, ο Weiwei πέρασε τα παιδικά του χρόνια εξόριστος στις δυτικές επαρχίες της Κίνας, στις παρυφές της ερήμου Γκόμπι. Επιστρέφοντας τελικά στο Πεκίνο το 1976, μετά τον θάνατο του Μάο και το τέλος της Πολιτιστικής Επανάστασης, ο Weiwei έγινε μέλος του κινήματος Stars, μιας καλλιτεχνικής ομάδας με εκφρασμένες θέσεις υπέρ της δημοκρατίας. Κατόπιν σφοδρής κριτικής από την κυβέρνηση, ωστόσο, η ομάδα διαλύθηκε το 1981 και ο ίδιος έφυγε για τις ΗΠΑ.
Από το 1981 ως το 1983 ο Ai Weiwei έζησε στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβανία και στο Berkeley της Καλιφόρνια για να καταλήξει στη Νέα Υόρκη. Η πόλη αυτή έγινε αφετηρία της καλλιτεχνικής σταδιοδρομίας του Weiwei, ο οποίος αφοσιώθηκε στη φωτογραφία, τις περφόρμανς και την εννοιολογική τέχνη. Εκεί ήταν που πρωτοήρθε σε επαφή με το έργο των Andy Warhol και Marcel Duchamp, τα ‘readymade’ των οποίων είχαν βαθιά επίδραση στην καλλιτεχνική του εξέλιξη. Καθώς όμως η υγεία του πατέρα του επιδεινωνόταν, ο Weiwei επέστρεψε και εγκαταστάθηκε στο Πεκίνο το 1993.
Το 10% των εσόδων της έκθεσης θα διατεθεί για τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και τη ΜΕΤΑδραση, Οργάνωση της Κοινωνίας των Πολιτών, εταίρος της Υπάτης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.
Ai Weiwei at Cycladic
Ημερομηνίες: 20 Μαΐου – 30 Οκτωβρίου 2016
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (ΜΚΤ)
Νεοφύτου Δούκα 4, Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1, 106 74 Αθήνα
Είσοδος: 7 €