Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα Τηλεπικοινωνιών και Κοινωνίας της Πληροφορίας, η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» υπενθυμίζει στους καταναλωτές τη σταδιακή κατάργηση των εθνικών τελών περιαγωγής (roaming) εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου.
Η εναρκτήρια ημερομηνία της σταδιακής μείωσης των τελών είναι στις 30.4.2016, γεγονός που απαλλάσσει όσους ταξιδεύουν από σημαντική οικονομική επιβάρυνση στις επικοινωνίες τους.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Κανονισμό 2120/2015 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τις 15 Ιουνίου 2017 καταργούνται όλα τα τέλη περιαγωγής για κλήσεις, αποστολή μηνυμάτων κειμένου, μηνυμάτων MMS και χρήση διαδικτύου μέσω κινητού τηλεφώνου (mobile internet), στα 28 κράτη μέλη της Ε.Ε., καθώς και στο Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Ισλανδία. Χάρη στον Κανονισμό αυτόν που εφαρμόζεται ταυτόχρονα σε όλες τις ανωτέρω χώρες η Ευρώπη θέτει τέρμα στις υπέρογκες χρεώσεις περιαγωγής υπό τον όρο της λελογισμένης χρήσης.
Η χρονική περίοδος από 30 Απριλίου 2016 ως και 14 Ιουνίου 2017 ορίζεται από τον Κανονισμό ως μεταβατική. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου οι επιπλέον χρεώσεις περιαγωγής δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν:
▪ τα 0,05 ευρώ ανά λεπτό για εξερχόμενες φωνητικές κλήσεις,
▪ τα 0,0114 ευρώ ανά λεπτό για εισερχόμενες φωνητικές κλήσεις,
▪ τα 0,02 ευρώ για μηνύματα κειμένου (SMS),
▪ τα 0,05 ευρώ ανά megabyte για χρήση διαδικτύου μέσω κινητού τηλεφώνου.
Οι τιμές αυτές δεν συμπεριλαμβάνουν Φ.Π.Α. ή άλλους ειδικούς φόρους.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να διευκρινίζουν με την εταιρεία παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών της επιλογής τους, αν στο δικό τους πρόγραμμα παρέχεται ήδη, από 30.4.2016, η κατάργηση των χρεώσεων περιαγωγής, οπότε θα πρόκειται για πρόσθετη παροχή σε σχέση με τα οριζόμενα ως υποχρέωση των εταιρειών στον παραπάνω Κανονισμό ή αν επιβάλλονται τέλη περιαγωγής έως τις 14.6.2017, οπότε η νόμιμη δυνατότητα ανώτατης χρέωσης περιορίζεται στις παραπάνω μειωμένες ανώτατες τιμές του Κανονισμού.
Σε περίπτωση παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών ή παράβασης των υποχρεώσεων που απορρέουν από τον Κανονισμό, οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλουν καταγγελία στην Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή ή, για διασυνοριακές διαφορές, στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας.