Με ερώτηση της στη Βουλή σχετικά με το ζήτημα που προέκυψε με το Ελληνικό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, η Ολγα Κεφαλογιάννη κάνει λόγο για πλήρη παραγκωνισμό του ελληνικού πολιτισμού.
Για το θέμα μάλιστα έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η απόφαση και ο τρόπος διορισμού του κ. Γιάν Φαμπρ, ως νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου από τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Α. Μπαλτά, δημιουργεί τεράστια ζητήματα στο χώρο του Πολιτισμού.
Η πρόσφατη συνέντευξη τύπου του κ. Φάμπρ, γέννησε μια σειρά σοβαρών ερωτημάτων για το μέλλον του Φεστιβάλ και προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση και ανησυχία στους Έλληνες δημιουργούς και καλλιτέχνες. Τόσο η ασάφεια των λεγομένων του κ. Φάμπρ, όσο και η παρουσίαση του προγράμματος που έχει σαν κεντρικό θέμα το δικό του έργο, δημιουργούν το φόβο ότι το Φεστιβάλ οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στον πλήρη παραγκωνισμό του Ελληνικού Πολιτισμού.
Παράλληλα, οδηγείται το καλλιτεχνικό δυναμικό της χώρας στην ανεργία αφού για τρία χρόνια πρακτικά αποκλείονται με πρωτοφανή τρόπο όλες οι ελληνικές παραγωγές.
Ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού οφείλει να απαντήσει άμεσα σε μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων που αφορούν το παρόν αλλά και το μέλλον του Ελληνικού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Όχι μόνο για τα κριτήρια πρόσληψης του κ. Γ. Φάμπρ στη θέση του νέου καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ, (αλήθεια γιατί δεν προκηρύχτηκε κάποιος διεθνής διαγωνισμός;) αλλά και για το καίριο ζήτημα του ποιος έχει την καλλιτεχνική, ποιος τη διοικητική και ποιος την οικονομική ευθύνη λειτουργίας του Φεστιβάλ όταν ο ίδιος δηλώνει ότι δεν είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής.
Επιπλέον, γεννιούνται σοβαρά ερωτήματα γιατί έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ και όχι ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής καθώς και πόσο σύμφωνη είναι η όλη διαδικασία με τον ιδρυτικό νόμο του Φεστιβάλ και την πρόσφατη τροποποίηση του που ορίζει με λεπτομέρεια τα καθήκοντα του Καλλιτεχνικού Διευθυντή».
Το Ελληνικό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε) από την ίδρυση του αποτέλεσε μία σοβαρή συλλογική προσπάθεια της Ελληνικής Πολιτείας να αναδείξει την σημαίνουσα θέση της Χώρας στο διεθνές πολιτιστικό περιβάλλον.
Παρόλες τις διακυμάνσεις που πέρασε όλα αυτά τα χρόνια, από περιόδους δημιουργίας ή εσωστρέφειας, κοσμοπολιτισμού ή νεοπλουτισμού, την τελευταία δεκαετία κατάφερε να αναγεννηθεί, να κερδίσει και πάλι το στοίχημα της εξωστρέφειας, να δημιουργήσει νέες εστίες πολιτισμού όπως η Πειραιώς 260, να προσελκύσει και να δημιουργήσει ένα νέο φανατικό κοινό και κυρίως να στηρίξει μια ολόκληρη γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών.
Αυτή η ζώσα κληρονομιά όμως σήμερα θυσιάζεται με μια εκτός λογικής εξέλιξη.
Δυστυχώς και ο Πολιτισμός, γίνεται θύμα μιας ασύντακτης και ιδεοληπτικής κυβέρνησης».
Η ερώτηση της Ολγας Κεφαλογιάννη με θέμα «Ανησυχία για το μέλλον του Ελληνικού Φεστιβάλ»
Αναλυτικά:
«Το Ελληνικό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε) από την ίδρυση του αποτέλεσε μία σοβαρή συλλογική προσπάθεια της Ελληνικής Πολιτείας να αναδείξει την σημαίνουσα θέση της Χώρας στο διεθνές πολιτιστικό περιβάλλον. Από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του υπήρξε διεθνές, εξωστρεφές με στόχο όχι μόνο να προβάλλει την τεράστια πολιτιστική παράδοση της χώρας, αλλά και να τη συνδέσει με τα σύγχρονα ρεύματα τέχνης της εποχής.
Κυριάρχησε στις προτιμήσεις των Ελλήνων θεατών, ήταν μία μοναδική αυθεντική εμπειρία για τους ξένους τουρίστες και αποτέλεσε ένα απαιτητικό εγχείρημα για σημαντικούς καλλιτέχνες διεθνούς φήμης που συμμετείχαν.
Μέσα στο πέρασμα των χρόνων ο θεσμός εξελίχθηκε, με πολλές διακυμάνσεις, περνώντας περιόδους δημιουργίας ή εσωστρέφειας, κοσμοπολιτισμού ή νεοπλουτισμού.
Τα τελευταία δέκα χρόνια όμως κατάφερε να αναγεννηθεί, να κερδίσει και πάλι το στοίχημα της εξωστρέφειας, να δημιουργήσει νέες εστίες πολιτισμού όπως η Πειραιώς 260, να προσελκύσει και να δημιουργήσει ένα νέο φανατικό κοινό και κυρίως να στηρίξει μια ολόκληρη γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών. Αυτή η ζώσα κληρονομιά όμως σήμερα θυσιάζεται με μια εκτός λογικής εξέλιξη.
Με πρόσφατη απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Α. Μπαλτά, διορίστηκε για 3 χρόνια ο κ. Γιάν Φαμπρ, Βέλγος εικαστικός καλλιτέχνης, νέος καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ.
Η συνέντευξη τύπου του κ. Φάμπρ γέννησε μια σειρά σοβαρών ερωτημάτων για το μέλλον του Ελληνικού Φεστιβάλ και προκάλεσε ιδιαίτερα μεγάλη ανησυχία στον χώρο των ελλήνων δημιουργών και καλλιτεχνών.
Τόσο η ασάφεια των λεγομένων του κ. Φάμπρ, αποδόμησε από τον τίτλο του Φεστιβάλ μέχρι τον δικό του τίτλο και αυτοπροσδιορίστηκε ως “επιμελητής", όσο και η παρουσίαση του προγράμματος που έχει σαν κεντρικό θέμα το δικό του έργο, δημιουργούν τον φόβο ότι το Φεστιβάλ οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στον πλήρη παραγκωνισμό του Ελληνικού Πολιτισμού.
Παράλληλα, οδηγεί το καλλιτεχνικό δυναμικό της χώρας στην ανεργία αφού για τρία χρόνια πρακτικά αποκλείει με πρωτοφανή τρόπο όλες τις ελληνικές παραγωγές.
Συνεπεία των παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού:
1. Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή του κ. Γ. Φάμπρ στη θέση του νέου καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ;
2. Γιατί δεν προκηρύχτηκε κάποιος διεθνής διαγωνισμός όπως θα έπρεπε να ισχύει σε τέτοιες περιπτώσεις;
3. Ποιες είναι οι αμοιβές του κ. Φάμπρ για τις υπηρεσίες του;
4. Ποιες είναι οι αμοιβές του κ. Φάμπρ για τις παραγωγές των έργων του, που ανακοίνωσε στην πρόσφατη συνέντευξη τύπου;
5. Ποιες είναι οι αμοιβές των συμβούλων που ανακοίνωσε ο κ. Φάμπρ στην ίδια συνέντευξη τύπου;
6. Ποιος έχει την καλλιτεχνική, ποιός την διοικητική και ποιός την οικονομική ευθύνη λειτουργίας του Φεστιβάλ όταν ο ίδιος δηλώνει ότι δεν είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής;
7. Γιατί έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ και όχι ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής;
8. Πόσο σύμφωνη με τον ιδρυτικό νόμο του φεστιβάλ και την πρόσφατη τροποποίηση του που ορίζει με λεπτομέρεια τα καθήκοντα του καλλιτεχνικού διευθυντή είναι η όλη διαδικασία;
9. Ποια είναι τα μέτρα που έχει λάβει το Υπουργείο Πολιτισμού για την προάσπιση και την προώθηση του ελληνικού πολιτισμού;
10. Ποια μέτρα έχει λάβει το Υπουργείο Πολιτισμού για την αντιμετώπιση της ανεργίας και της τεράστιας οικονομικής ανέχειας που μαστίζει τον καλλιτεχνικό κλάδο;»