Έξι εταιρίες από τη Βουλγαρία, την Ελλάδα, Ιταλία, το Αζερμπαϊτζάν, αλλά και τις ΗΠΑ, εκδήλωσαν ενδιαφέρον για δέσμευση χωρητικότητας, στον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας Βουλγαρίας (IGB).
Το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε δημιουργεί κλίμα αισιοδοξίας για την προώθηση του έργου, ενώ το βουλγαρικό υπουργείο Ενέργειας εμφανίζεται να «βάζει στο φουλ τις μηχανές» τόσο για την προώθηση του αγωγού όσο και για βουλγαρική συμμετοχή στο πρότζεκτ του πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου της Αλεξανδρούπολης.
Όπως δήλωσε στη βουλγαρική ιστοσελίδα Mediapool.bg η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Τεμενούζκα Πετκόβα, οι έξι εταιρίες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό είναι η βουλγαρική Bulgargaz (θυγατρική του Βουλγαρικού Ενεργειακού Holding), η οποία έχει συμφωνία για εισαγωγή 1 δις κυβικών μέτρων αερίου από το κοίτασμα Shah Deniz II στο Αζερμπαϊτζάν, η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison, η αζέρικη Socar, η αμερικανική Noble Energy και η ελληνική Gaztrade που ανήκει στον όμιλο Κοπελούζου και σχεδιάζει την κατασκευή του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης.
Οι ποσότητες που ζητούν οι έξι εταιρίες ξεπερνούν τη δυναμικότητα, με την οποία θα ξεκινήσει η λειτουργία του αγωγού δηλαδή τα 3 δις. κ. μ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο αγωγός IGB υλοποιείται από την βουλγαρική ICGB AD, στην οποία συμμετέχουν Βουλγαρικό Ενεργειακό Holding και η ελληνική IGI Poseidon S.A. (ΔΕΠΑ-Edison).
Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι σύμφωνα με την κ. Πέτκοβα, τόσο η βουλγαρική, όσο και η ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ζήτησαν παράταση της τελικής προθεσμίας υποβολής των προσφορών μέχρι τις 8 Απριλίου.
«Η επόμενη δεύτερη φάση προβλέπει την επιβεβαίωση των προσφορών, ενώ υπάρχει δυνατότητα για διορθώσεις. Μετά την ανάλυση των αποτελεσμάτων του market test, οι ενδιαφερόμενες εταιρίες επιχειρήσεις θα προχωρήσουν, μετά τις 15 Απριλίου, στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών», επεσήμανε η κ. Πετκόβα και πρόσθεσε: «Αναμένεται η φάση αυτή να ολοκληρωθεί στα μέσα της χρονιάς, όταν θα ξέρουμε με σαφήνεια ποια μερίδια από τον αγωγό αερίου θα κατανεμηθούν στους υποψηφίους».
«Η πρόσκλησης εκδήλωσης υποβολής ενδιαφέροντος αποτελεί σημαντική ένδειξη πως η υλοποίηση του σχεδίου θα είναι επιτυχής. Πρόκειται για πολύ σημαντική ένδειξη, ότι ο αγωγός IGB δεν είναι μόνο στρατηγικό σχέδιο για την διαφοροποίηση των ενεργειακών προμηθειών, αλλά και εμπορικό, δηλαδή μπορεί να είναι οικονομικά βιώσιμο», είπε η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας.
«Η χρηματοδότηση θα εξασφαλιστεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η ύπαρξη επιχειρήσεων που θα λαμβάνουν φυσικό αέριο από τον αγωγό είναι πολύ σημαντική με στόχο να επιτευχθούν καλύτεροι όροι χρηματοδότησης», είπε η υπουργός Ενέργειας.
Εξάλλου προβλέπεται ότι στις αρχές καλοκαιριού θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για την κατασκευή του αγωγού. Το βουλγαρικό τμήμα θα έχει μήκος 151 χλμ και το ελληνικό τμήμα 31 χλμ. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, τα κατασκευαστικά έργα αναμένεται να ξεκινήσουν τον Οκτώβριο. Η υπουργός Ενέργειας ανακοίνωσε επίσης πως η Βουλγαρία αποφάσισε να ερευνήσει τη δυνατότητα συμμετοχής στην κατασκευή τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου LNG στην Αλεξανδρούπολη.
«Επιθυμούμε να συμμετάσχουμε και ήδη συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας για να ερευνήσει τις παραμέτρους του σχεδίου και τη μερίδα συμμετοχής της χώρας μας», δήλωσε η Πετκόβα. «Αυτό είναι πολύ σημαντικό σχέδιο για μας, διότι έχει άμεση σχέση με τον διασυνδετήριο αγωγό. Η συμμετοχή της χώρας μας στο σχέδιο θα οδηγήσει σε περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας», είπε η κ. Πετκόβα στη Mediapool. «Η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει πολύ σαφή στρατηγική κατασκευής τερματικών σταθμών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ο σταθμός της Αλεξανδρούπολης χαρακτηρίστηκε από την Κομισιόν σχέδιο αμοιβαίου ενδιαφέροντος και μας επιτρέπει να υποβάλουμε την υποψηφιότητά μας για χρηματοδότηση», τόνισε η υπουργός Ενέργειας.