Ενα ενδιαφέρον «οικογενειακό» θρίλερ (10 Coverfield Lane) μια ελληνική ταινία (Suntan) ένα οσκαρικό ντοκιμαντέρ (Στην Αγκαλιά του Φιδιού) και το «Μάθημα» από τη Βουλγαρία, μονοπωλούν την προσοχή μας αυτή την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου. Ακόμα μια εβδομάδα ευχάριστης κινηματογραφικής ποικιλίας στην Αθήνα.
10 Cloverfield Lane
Θρίλερ ΗΠΑ / 2016
Σκηνοθεσία: Νταν Τράχτενμπεργκ
Παίζουν: Μέρι Ελίζαμπεθ Γουίνστεντ, Τζον Γκούντμαν, Τζον Γκάλαχερ Τζούνιορ
Τρέιλερ
Τι Συμβαίνει
Μια κοπέλα βρίσκεται αλυσοδεμένη σε ένα υπόγειο. Μια ατσάλινη πόρτα ανοίγει κι ένας θηριώδης τύπος την πλησιάζει. Η κοπέλα τον ρωτά ανήσυχη τι θα της συμβεί. Ο άνθρωπος της λέει πως της έσωσε τη ζωή και ότι θα την βοηθήσει να μείνει ζωντανή ύστερα από μια από μια χημική καταστροφή που προκάλεσε ένα τέρας στον επάνω κόσμο. Όλοι στη Γη έχουν πεθάνει ή θα πεθάνουν αναπνέοντας τοξικό αέρα.
Η κοπέλα δεν τον εμπιστεύεται και θα προσπαθήσει να συνειδητοποιήσει τι πραγματικά συμβαίνει. Έτσι έρχεται κοντά με έναν ακόμα νεαρό άνδρα που βρίσκεται κλεισμένος ηθελημένα σ’ αυτό το υπόγειο. Το τρίο μοιάζει με μια περίεργη και προβληματική οικογένεια, όπου ο πατέρας καταπιέζει τα παιδιά με απρόβλεπτους τρόπους… Οι δύο νέοι αποφασίζουν να ξεφύγουν από αυτόν τον εφιάλτη και να απελευθερωθούν. Το θέμα είναι πως θα πετύχουν την απόδραση. Κι εδώ είναι που το φιλμ παίρνει μια Χιτσκοκική διάσταση. Ο δεσμοφύλακας-πατέρας τους αν και φαίνεται ψυχοπαθής τους φέρεται καλά. Το πόσο καλός είναι θα φανεί στη συνέχεια…
Ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης Νταν Τράχτενμπεργκ υπό την επίβλεψη του πεπειραμένου Tζει Τζει Έιμπραμς (Star Wars the Force awakens) φτιάχνει ένα ενδιαφέρον “οικογενειακό” τρίγωνο πάνω στο οποίο χτίζει ένα δυνατό θρίλερ με σασπένς που δοκιμάζει τις αντοχές των θεατών και πιθανότατα θα ικανοποιήσει απαιτητικούς ουρανίσκους. Σημειώστε τη λέξη πιθανότατα...
Εντι, ο Αετός Δράμα
ΗΠΑ / 2016, Eddie the Eagle
Σκηνοθεσία: Nτέξτερ Φλέτσερ
Παίζουν: Τάρον Έτζερτον, Χιου Τζάκμαν, Κρίστοφερ Ουόκεν, Κιθ Άλεν, Τζιμ Μπρόντμπεντ
Τρέιλερ
Τι Συμβαίνει
Ο Μάικλ Έντουαρντς ήταν ο πρώτος αθλητής που εκπροσώπησε τη Μεγάλη Βρετανία στο άλμα με σκι, στους Ολυμπιακούς του Κάλγκαρι το 1988. 55ος στην κατάταξη και εντελώς αυτοχρηματοδοτούμενος (εργαζόταν ως σοβατζής για να ζήσει), ο Έντουαρντς είχε ως εμπόδιο το βάρος του, την έλλειψη εξοπλισμού και εκπαίδευσης, την κακή του όραση και την υψοφοβία του, με αποτέλεσμα να κάνει καταστροφικές προσπάθειες και να τερματίσει τελευταίος.
Όμως η μόνιμη καλή του διάθεση και η αισιόδοξη προσέγγισή του κέρδισαν τους φαν του αθλήματος σε ολόκληρο τον κόσμο και ο Έντουαρντς, σύμβολο πια της επιμονής και του αλύγιστου ανθρωπίνου πνεύματος, έγινε διάσημος για αυτό που δεν θα περίμενε ποτέ κανείς: γι’ αυτό που πραγματικά ήταν.
Ο Έντουαρντς κυριολεκτικά έβαζε τη ζωή του σε κίνδυνο με κάθε άλμα.
Όπως είχε κάποτε πει και ο Πιερ ντε Κουμπερτέν, ο ιδρυτής των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, «το πιο σημαντικό στους Αγώνες δεν είναι το να κερδίζεις αλλά το να παίρνεις μέρος, όπως το σπουδαιότερο στη ζωή δεν είναι το να κατακτάς, αλλά το να πολεμάς καλά».
Η ταινία αυτή δείχνει ότι όσο μεγάλο κι αν είναι το πρόβλημά σου, μπορείς να το λύσεις, αρκεί να έχεις κουράγιο, αποφασιστικότητα και επιμονή.
Η Κιβωτός των Ανθρώπων
Δράμα, Γαλλία / 2015, Francofonia
Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Σουκόρωφ
Τρέιλερ
Τι Συμβαίνει
Η ταινία προσπαθεί με πάσα ειλικρίνεια να πει κάτι τι, το φιλοσοφικά απροσδιόριστο σε μένα. Απ’ ότι φάνηκε, μοιάζει να ενδιαφέρεται περισσότερο για την ιστορία του Λούβρου και των σπάνιων εκθεμάτων του. Αφιερώνει μεγάλο μέρος στην ιστορική παράδοση του Μουσείου στους Γερμανούς και ειδικότερα στον περίφημο φιλότεχνο Γερμανό αξιωματικό Μέτρνιχ ο οποίος ανέλαβε την διοίκησή του μετά την εισβολή του Χίτλερ στο Παρίσι. Ο Γάλλος διευθυντής του μουσείου και ο φιλότεχνος Γερμανός αξιωματικός, αν και τυπικά σε αντίθετα στρατόπεδα θα συνεργαστούν για να διασώσουν από τα χέρια των Ναζί, τα σπάνια έργα του Λούβρου που αποτελούν μνημεία πολιτισμού.
Ο Αλεξάντρ Σοκούρωφ ξεκινά απ΄αυτό το αταίριαστο δίδυμο, εμπνέεται ελεύθερα και αναπαριστά με ηθοποιούς τη σχέση των δυο ανδρών. Μεταχειρίζεται επίσης αρχειακό υλικό και μοντάρει τα πλάνα του κατά το δοκούν, παίρνοντας αφορμές για να θέσει υπαρξιακά ερωτήματα για την σχέση της τέχνης, την αδυσώπητη εξουσία του φασισμού και τον πολιτισμό.
Με έντονο το στοιχείο της αφήγησης, που φέρνει στο νου, σοβιετικά ντοκυμαντέρ παρελθόντων ετών, ο Ρώσος σκηνοθέτης κατασκευάζει μια μάλλον διδακτικού τύπου ταινία πάνω στην τέχνη, τον πολιτισμό, τον πόλεμο και την ανάγκη για μια συνεχή μας επαφή με την αληθινή τέχνη.
Suntan
Κωμωδία / 2016
Σκηνοθεσία: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος
Παίζουν: Μάκης Παπαδημητρίου, Έλλη Τρίγγου, Μιλού Φαν Χρούσεν, Ντίμι Χαρτ, Χαρά Κότσαλη, Μάρκους Κόλεν, Γιάννης Τσορτέκης, Σύλλας Τζουμέρκας, Γιάννης Οικονομίδης, Μαρία Καλλιμάνη, Νίκος Τριανταφυλλίδης
Τρέιλερ
Τι Συμβαίνει
Ο Κωστής (Μάκης Παπαδημητρίου) δεν είναι ένας συνηθισμένος σαραντάρης. Εσωστρεφής και μοναχικός, χωρίς οικογενειακές υποχρεώσεις και ενήλικες δεσμεύσεις, βρίσκεται λίγο μετά τα 40 του στην Αντίπαρο για να αναλάβει, ως γιατρός, την τοπική κλινική.
Ο χειμώνας στο νησί περνά ήσυχα, δίχως πολλές εκπλήξεις και ανατρεπτικές συγκινήσεις, όμως πολύ σύντομα έρχεται το καλοκαίρι και όλα αλλάζουν. Η χειμωνιάτικη ρουτίνα δίνει τη θέση της σε ένα μωσαϊκό χρωμάτων και αισθήσεων, και η οργασμική κυκλαδίτικη ατμόσφαιρα δημιουργεί Διονυσιακές ψευδαισθήσεις. Η καθημερινότητα του Κωστή δεν θ’ αργήσει να ανατραπεί βίαια, από τη στιγμή που μια ξέφρενη, διεθνής ομάδα νεαρών και όμορφων τουριστών θα εισβάλει απροσδόκητα στην μέχρι πρότινος συνηθισμένη του ζωή.
Ανάμεσά τους ο Κωστής θα ξεχωρίσει και θα ερωτευτεί παράφορα την 19χρονη Άννα (Έλλη Τρίγγου), όμως, από εκείνη τη στιγμή και μετά, το ηδονιστικό καλοκαίρι στο νησί θα μετατραπεί σε μια σκοτεινή δίνη, που παρασέρνει την ανυποψίαστη παρέα σε ένα μονοπάτι γεμάτο σοκαριστικές εκπλήξεις και επικίνδυνες ακρότητες.
Στην Αγκαλιά του Φιδιού
Ντοκυμαντέρ, Κολομβία - 2016, El Abrazo de la Serpiente
Σκηνοθεσία: Σίρο Γκουέρα
Παίζουν: Γιαν Μπιζοβέτ, Μπριόν Ντέιβις, Νίμπιο Τόρες, Αντόνιο Μπολιβάρ, Γιαουενκού Μιγκέ
Τρέιλερ
Τι Συμβαίνει
Εμπνευσμένος από τα ημερολόγια του Ολλανδού εξερευνητή Θίοντορ Κοχ Γκράμπεργκ και του Αμερικανού Ρίτσαρντ Έβανς, ο 35χρονος Κολομβιανός σκηνοθέτης Σίρο Γκέρα υφαίνει ένα μαγικό πέπλο γύρω από τον Αμαζόνιο της Κολομβίας.
Με απόσταση δεκαετιών, δύο επιστήμονες αναζητούν στον Αμαζόνιο ένα ιερό φυτό με θαυματουργές θεραπευτικές ιδιότητες. Η περιπλάνηση θα οδηγήσει και τους δύο στον ίδιο Σαμάνο, τελευταίο επιζώντα της φυλής του. Η σχέση και των δύο μαζί του αφού περάσει από τα στάδια της γνωριμίας και της φιλίας, θα πάρει μία απρόβλεπτη τροπή...
Eξαιρετικά ποιητική ταινία με φιλοσοφικές αναζητήσεις που θα μπορούσε να είναι εντελώς βαρετή και μπανάλ αν δεν απέπνεε μια αλήθεια που σε πείθει για την ειλικρίνειά της. Ο σκηνοθέτης περιπλανάται μέσα στη αφιλόξενη ζούγκλα και προσπαθεί να φέρει στο προσκήνιο και να καταγγείλει την αθόρυβη καταπάτηση των πολιτισμών του Αμαζονίου της Κολομβίας. Παρ’ όλη την έλλειψη της κλασικής αφήγησης η ταινία κερδίζει το ενδιαφέρον του θεατή καθώς δεν γλιστράει προς μια τουριστική εθνογραφία που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε. Ακόμα κι αν δεν μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει τα όσα μεταφυσικά συμβαίνουν η ποιητική ασπρόμαυρη εικόνα δεν τον αφήνει να πλήξει.
Ο σκηνοθέτης επιλέγει την ασπρόμαυρη εξιστόρηση για να δείξει τον απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον του Αμαζονίου, και τελικά να ρίξει φως στον καλά κρυμμένο πολιτισμό του, που αντιστέκεται ως σήμερα.
Η ταινία ήταν υποψήφια για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Το Μάθημα Δράμα
Βουλγαρία / 2014, The Lesson
Σκηνοθεσία: Κριστίνα Γκρόσεβα, Πέταρ Βλαχάνοφ
Παίζουν: Μαργκίτα Γκόσεβα, Ιβάν Μπάρνεφ, Ιβάν Σαβώφ
Τρέιλερ
Τι Συμβαίνει
Σε μία μικρή πόλη της Βουλγαρίας, η Ναντέζντα, μία νεαρή καθηγήτρια ψάχνει τον κλέφτη στην τάξη της για να του δώσει ένα μάθημα για το σωστό και το λάθος. Η Ναντέζντα προειδοποιεί τους μαθητές της, ότι ο κλέφτης ανάμεσα τους θα αποκαλυφθεί σύντομα. Μόλις τον πιάσει, θα του δώσει ένα «καλό μάθημα».
Όταν γυρίζει στο σπίτι της, συναντά άλλο ένα πρόβλημα. Ένας δικαστικός εκπρόσωπος απειλεί με κατάσχεση του μοναδικού σπιτιού της. Ο σύζυγος της έχει αγοράσει ένα φορτηγό κι έχει μείνει πολύ πίσω στις πληρωμές. Το δάνειο πρέπει να πληρωθεί άμεσα, και η Ναντέζντα καταφεύγει σε τοκογλύφους με την ελπίδα ότι θα τους αποπληρώσει άμεσα όταν πουλήσει το φορτηγό. Αυτό δε συμβαίνει όμως, και η πίεση αυξάνεται συνεχώς. Απειλούν τη ζωή του παιδιού της, αν δε βρει τα χρήματα άμεσα. Τρομοκρατημένη και απελπισμένη, η Ναντέζντα ληστεύει μια τράπεζα. Ξεπληρώνει τον τοκογλύφο. Και μαθαίνει ποιός είναι ο κλέφτης στο σχολείο της. Τώρα όμως δεν έχει ιδέα τι μάθημα να του διδάξει.
Το Λευκό Πραξικόπημα
Ντοκιμαντέρ, Αν. Γερμανία / 1974, El Golpe Blanco
Σκηνοθεσία: Γουόλτερ Χαϊνόφσκι και Τζέραρντ Σόιμαν
Τρέιλερ
Τι Συμβαίνει
Ο Γουόλτερ Χαϊνόφσκι(1927-) και ο Τζέραρντ Σόιμαν(1930-1989), είναι οι πιο αναγνωρισμένοι και δημιουργικοί κινηματογραφιστές της πρώην Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας(Λ.Δ.Γ). Δούλευαν πάντα μαζί δημιουργώντας έναν θρύλο γύρω από τον τρόπο δουλειάς τους: ήταν κινηματογραφιστές-αντάρτες-ντετέκτιβς-δημοσιογράφοι-ερευνητές. Το 1969 δημιούργησαν το Heynowski & Scheumann Στούντιο ( H&S). Στο αποκορύφωμα του ψυχρού πολέμου, ξεχώριζαν για την κριτική τους ματιά απέναντι στον Δυτικό ιμπεριαλισμό και τη γενική επιρροή του καπιταλιστικού συστήματος.
Ένα ντοκιμαντέρ για το πραξικόπημα του Αουγκούστο Πινοσέτ εναντίον του προέδρου της Χιλής, Σαλβαδόρ Αλιέντε τον Σεπτέμβριο του 1973. «Το Λευκό Πραξικόπημα» ερευνά όλα τα γεγονότα που οδήγησαν στο σαμποτάρισμα της πορείας της κυβέρνησης Αλιέντε και την ανατροπή της δημοκρατίας: τις ενορχηστρωμένες μεθόδους της ΣΙΑ για να επιτευχθεί ένα «λευκό πραξικόπημα» με την κινητοποίηση τυχόν δυσαρεστημένων μερίδων του λαού. Εκμεταλλευόμενοι ορισμένα οικονομικά προβλήματα, αλλά και λάθη της κυβέρνησης, άρχισαν ένα πόλεμο φθοράς με την απεργία των ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων που πάγωσε τις μεταφορές, την τεχνητή έλλειψη τροφίμων, τις «διαδηλώσεις της κατσαρόλας» (ευπρεπείς νοικοκυρές κατέβαιναν με τα κατσαρολικά τους στους δρόμους και διαδήλωναν κατά της κυβέρνησης). Όταν όμως όλο αυτό το σχέδιο απέτυχε και ο Αλιέντε βγήκε ενισχυμένος στις εκλογές δεν έμεινε παρά η έσχατη λύση: το αιματηρό στρατιωτικό πραξικόπημα.