Η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, ανεβαίνει ξανά ως όπερα μελοποιημένη από τον Κουμεντάκη [εικόνες] - iefimerida.gr

Η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, ανεβαίνει ξανά ως όπερα μελοποιημένη από τον Κουμεντάκη [εικόνες]

Φωτογραφία Βασίλης Μακρής
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Η Φόνισσα, του Γιώργου Κουμεντάκη, στο Μέγαρο Μουσικής. Οπερα σε δύο πράξεις σε ποιητικό κείμενο Γιάννη Σβώλου, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει ξανά τη Φόνισσα, η οποία θα ακολουθήσει το αναπόφευκτο ριζικό της στην περιστροφική σκηνή της Αίθουσας Α. Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για τέσσερις παραστάσεις, 15, 16, 17 και 20 Απριλίου, σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη.

Η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, ανεβαίνει ξανά ως όπερα μελοποιημένη από τον Κουμεντάκη [εικόνες] | iefimerida.gr 0

Το συγκλονιστικό ψυχογράφημα της Φόνισσας αναμετράται, στον μουσικό κόσμο του Γιώργου Κουμεντάκη με την θεία και την ανθρώπινη δικαιοσύνη, μέσα από τις αναφορές στην ελληνική μουσική παράδοση.
Τα πάθη της Φραγκογιαννούς, ο σκοτεινός κόσμος της Σκιάθου, μοιρολογίστρες, φτωχές γυναίκες και παιδιά πλημμυρίζουν τη σκηνή, σε μία παράσταση που τον πρώτο λόγο έχει η μουσική.

Η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, ανεβαίνει ξανά ως όπερα μελοποιημένη από τον Κουμεντάκη [εικόνες] | iefimerida.gr 1

Η Φόνισσα του Γιώργου Κουμεντάκη πρωτοπαρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 2014 και σημείωσε ιδιαίτερη καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία, καθώς σεβάστηκε το Παπαδιαμαντικό σύμπαν.
Τον εξαιρετικά απαιτητικό ρόλο του τίτλου, αποδίδουν δύο σπουδαίες ερμηνεύτριες, οι οποίες έλαβαν διθυραμβικές κριτικές στην πρώτη παρουσίαση του έργου, η μέτζο σοπράνο Ειρήνη Τσιρακίδου στις 15 και 17 Απριλίου και η σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου στις 16 και 20 Απριλίου.
Ο διακεκριμένος Έλληνας συνθέτης Γιώργος Κουμεντάκης, με την σύνθεση της Φόνισσας, επιχείρησε μια καταγραφή του ψυχικού τοπίου της ηρωίδας, υπηρετώντας απολύτως το πνεύμα του Παπαδιαμάντη, ενώ δημιούργησε ένα απρόσμενο μουσικό κόσμο, εξελίσσοντας το προσωπικό μουσικό του ιδίωμα.
Ο Γιάννης Σβώλος που υπογράφει το ποιητικό κείμενο, συμπύκνωσε την ιστορία της Φόνισσας στα ουσιώδη, κρατώντας ατόφιο τον λόγο του Παπαδιαμάντη και διανθίζοντάς τον με παραδοσιακά μοιρολόγια από την Ήπειρο και την Κρήτη. Η δράση της όπερας παρακολουθεί αυτήν του μυθιστορήματος.

Η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, ανεβαίνει ξανά ως όπερα μελοποιημένη από τον Κουμεντάκη [εικόνες] | iefimerida.gr 2

Όλα ξεκινούν όταν πνίγει την εγγονή της
Η Χαδούλα ή Φραγκογιαννού, είναι μια βασανισμένη μεσόκοπη γυναίκα που έχει αναλώσει τη ζωή της υπηρετώντας τους άλλους, γονείς, σύζυγο, παιδιά, εγγόνια. Απηυδισμένη και αντιλαμβανόμενη τη δυσμενή θέση των γυναικών σε φτωχές, αγροτικές κοινωνίες όπως η δική της, καταλήγει να πιστέψει ότι είναι αποστολή της να απαλλάξει τον κόσμο από τα κορίτσια. Ξεκινά στραγγαλίζοντας τη νεογέννητη εγγονή της και επαναλαμβάνει το φονικό, πνίγοντας και άλλα κορίτσια. Καταδιωκόμενη στα βουνά από τις αρχές, η Φραγκογιαννού αποφασίζει να εξομολογηθεί, αλλά χάνεται στη θάλασσα καθώς προσπαθεί να φτάσει στο ερημητήριο του Αγίου Σώστη.

Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη, αφήνει τον πρώτο ρόλο στην μουσική, καθοδηγείται από τις "αόρατες υποδείξεις" του Παπαδιαμαντικού λόγου και υλοποιεί επί σκηνής τον εφιαλτικό κόσμο της Φραγκογιαννούς, αποδίδοντας με ποιητικό τρόπο το ψυχικό τοπίο της ηρωίδας. Η παράσταση ισορροπεί ανάμεσα στη μεγάλη κλίμακα που επιβάλλει η παρουσία τεσσάρων χορωδιακών σχημάτων και πληθώρας πρωταγωνιστών, με την μικροκλίμακα του εσωτερικού μονολόγου της Φραγκογιαννούς.
Το σκηνικό και τα κοστούμια (σε συνεργασία με την Ιωάννα Τσάμη) του Πέτρου Τουλούδη συνθέτουν έναν σκοτεινό, υπόγειο, ενοχικό και γήινο κόσμο, όπου τα πάθη της Φραγκογιαννούς συνομιλούν με την υποβλητική φύση της Σκιάθου.

Η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, ανεβαίνει ξανά ως όπερα μελοποιημένη από τον Κουμεντάκη [εικόνες] | iefimerida.gr 3

Οι φωτισμοί του Βινίτσιο Κέλι, με τις συγκλονιστικές ατμόσφαιρες, φέρνουν τους εφιάλτες της Φόνισσας σε πρώτο πλάνο

Την ευθύνη του μουσικού μέρους της παραγωγής έχει αναλάβει ο διακεκριμένος αρχιμουσικός Βασίλης Χριστόπουλος. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ πλαισιώνουν τρεις μουσικοί επί σκηνής (μπαγιάν, σαξόφωνο και κρουστά), καθώς και τέσσερα χορωδιακά σύνολα: η ανδρική χορωδία στο βάθος της σκηνής, σε ρόλο του Ισοκράτη, εστιάζει στα δεινά της ανθρώπινης φύσης, ενώ μία πολυπληθής γυναικεία χορωδία λειτουργεί ως καθρέπτης της καθημερινότητας. Μια ακόμα γυναικεία χορωδία, ολιγομελής, με τέσσερις μοιρολογίστρες, ερμηνεύει χορωδιακά που βασίζονται στα πολυφωνικά τραγούδια της Ηπείρου.

Η Παιδική χορωδία της ΕΛΣ έχει τον ρόλο του παιδικού χορού που τροφοδοτεί την εγκληματική φύση της Φραγκογιαννούς. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος και την Παιδική χορωδία της ΕΛΣ η Μάτα Κατσούλη.
Στη διανομή της παραγωγής θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε καταξιωμένους και νεότερους Έλληνες Μονωδούς, όπως, μεταξύ άλλων, τους Έλενα Κελεσίδη, Τάσο Αποστόλου, Νίκη Χαζιράκη, Νίκο Στεφάνου κ.α.

Η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, ανεβαίνει ξανά ως όπερα μελοποιημένη από τον Κουμεντάκη [εικόνες] | iefimerida.gr 4

Η παράσταση
«Η φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Ποιητικό κείμενο: Γιάννης Σβώλος
Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης
Μέγαρο Μουσικής-Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
15, 16, 17, 20 Απριλίου 2016 / ώρα έναρξης 20.00

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ