Πορεία από την πλατεία Ελευθερία στη Θεσσαλονίκη με τελικό προορισμό τον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό πραγματοποιήθηκε την Κυριακή, απ' όπου το Μάρτιο του 1943 αναχωρούσε το πρώτο τρένο θανάτου με προορισμό το στρατόπεδο-κολαστήριο του Άουσβιτς μεταφέροντας σ' ένα ταξίδι -χωρίς επιστροφή τους περισσότερους Εβραίους της πόλης.
Πλήθος κόσμου με λουλούδια στα χέρια περπάτησε σιωπηλά μέχρι τον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό όπου πραγματοποιούνται μεταξύ άλλων ομιλίες του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, του προέδρου της Ισραηλιτικής Κοινότητας Δαυίδ Σαλτιέλ, του δημάρχου Τελ Αβίβ Ρον Χουλντάι και του προέδρου της πορείας των ζώντων.
Ο κόσμος άφησε λίγα λουλούδια πάνω στους συρμούς του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού για να θυμίζουν σε όλους αυτήν την μαύρη μέρα.
Στις 5 Μαρτίου 1943 ο επικεφαλής του διορισμένου από τους Γερμανούς Εβραϊκού Συμβουλίου στη Θεσσαλονίκη ραβίνος Τσβι Κόρετς υπέγραφε την ακόλουθη ανακοίνωση: «Καλούμε τους ομόθρησκούς μας να διατηρήσουν όλη την ηρεμία των και την ψυχραιμία, να μην παρασυρθούν από τον πανικόν, να μη δίδουν πίστη εις τας ανησυχητικάς διαδόσεις, που όλες είναι δίχως βάση. Ο καθένας πρέπει να εξακολουθεί να ασχολείται ήρεμα με τις εργασίες του και να εμπιστεύεται εις τους διευθύνοντας την Κοινότητα». Μία εβδομάδα μετά ο ίδιος ο αρχιραβίνος εμφανίστηκε στη συναγωγή για να ανακοινώσει στους ομόθρησκούς του ότι όλος ο πληθυσμός θα εκτοπιζόταν στην Κρακοβία.
Ομάδες Εβραίων, επί της Εγνατίας Οδού, στον δρόμο για τον Σιδηροδρομικό Σταθμό και από εκεί στα στρατόπεδα:
Περιμένοντας στον σιδηροδρομικό σταθμό το ταξίδι για τον θάνατο:
Από τον Μάρτιο έως τον Αύγουστο του 1943 αναχώρησαν συνολικά 19 τρένα από τη Θεσσαλονίκη, μεταφέροντας πάνω από 45.000 Εβραίους στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ λιγότεροι από 2.000 κατάφεραν να επιβιώσουν και να επιστρέψουν στη Θεσσαλονίκη. Χωρίς τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου της Ευρώπης, οι ιστορικοί αμφιβάλλουν εάν οι ναζιστικές δυνάμεις θα κατάφερναν να εκτοπίσουν και να θανατώσουν εκατομμύρια Εβραίων πολιτών. «Συγγνώμη» στα θύματα του Ολοκαυτώματος έχουν ζητήσει, μεταξύ άλλων, οι ολλανδικοί και οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι.