Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το νεότερο ουγγρικό σινεμά παρουσιάζεται σε ένα ολοκληρωμένο κινηματογραφικό αφιέρωμα, στο οποίο προβάλλονται οι πιο αντιπροσωπευτικές ταινίες 14 σημαντικών Μαγυάρων δημιουργών.
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και η Carousel Films, με την υποστήριξη της Ουγγρικής Πρεσβείας στην Ελλάδα και σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Βουδαπέστης, παρουσιάζουν το κινηματογραφικό αφιέρωμα Cine Magyar, στην αίθουσα 1 της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στον Κεραμεικό, από την Πέμπτη 3 Μαρτίου έως την Τετάρτη 9 Μαρτίου 2016.
Η σκηνοθέτιδα Ιλντικο Ένιεντι που συμμετέχει στο αφιέρωμα με την ταινία της «Ο 20ος μου αιώνας», του 1989, θα εκπροσωπήσει το ουγγρικό σινεμά. Θα είναι παρούσα στην πρεμιέρα του αφιερώματος την Πέμπτη 3 Μαρτίου, ημέρα προβολής της ταινίας της αλλά θα παραστεί και την Παρασκευή και το Σάββατο, για να μιλήσει για τα φιλμ που θα προβληθούν και να συζητήσει με το κοινό.
«Πατέρας» (1966) Ίστβαν Σάμπο
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 7 απόλυτες πανελλήνιες πρεμιέρες - ενώ κι οι ταινίες που είχαν κυκλοφορήσει παλιότερα προβάλλονται σε αποκατεστημένη HD μορφή για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Θα γίνει επίσης μια παγκόσμια πρεμιέρα αποκατεστημένης κόπιας, το «Σίντμπαντ». Πριν από κάθε ταινία, θα λάβουν χώρα σύντομες παρουσιάσεις-εισαγωγές από ανθρώπους του σινεμά, των γραμμάτων και των τεχνών.
«Καρουζέλ» (1956) του Ζόλταν Φάμπρι
15 κορυφαίες δημιουργίες
Το «Καρουζέλ» (1956) του Ζόλταν Φάμπρι, είναι η ταινία ορόσημο, που οριοθετεί τον απεγκλωβισμό του μαγυάρικου σινεμά από τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό, ενώ αποτελεί και το ντεμπούτο της Μάρι Τέρετσικ, εμβληματικής ηθοποιού που συνεχίζει ως σήμερα τη δημιουργική της πορεία.
Το «Ρεύμα» (1964) του Ιστβαν Γκάαλ, θεωρείται η επίσημη έναρξη του Ουγγρικού Νέου Κύματος. Πρόκειται για μια ξεχωριστή ιμπρεσσιονιστική ματιά στην νεολαία των '60s και είναι το πρώτο μεγάλο αριστούργημα του κορυφαίου οπερατέρ Σάντορ Σάρα.
Ο Μίκλος Γιάντσο, με τους «Απελπισμένους» (1965), εισήγαγε το χορογραφημένο πλάνο σεκάνς, εστιάζοντας στην ψυχολογία εξουσιαστή και θύματος, πάντα στο θεματικό πλαίσιο της επανάστασης του 1948.
Με τον «Πατέρα» (1966), ο Ιστβαν Σάμπο, λανσάρει το ονειρικό-συμβολικό ντεκουπάζ που χαρακτηρίζει τις ταινίες του ως το 1980.
Άντρας Κόβατς «Παγωμένες μέρες» (1966)
Ο Αντρας Κόβατς, συμμετέχει με τις «Παγωμένες μέρες» (1966), μια σκοτεινή όσο και μοντέρνα ματιά πάνω σε ένα άγνωστο έγκλημα του ΒΠΠ - τη σφαγή του Νόβιζαντ. Οι «10.000 ήλιοι» (1967) του Φέρεντς Κόσα, είναι μια ελεγειακή όσο και επική σινεμασκοπική εμπειρία πάνω σε 30 χρόνια ουγγρικής ιστορίας - άλλος ένας θρίαμβος του Σάντορ Σάρα. Ο Πέτερ Μπάτσο με τον «Μάρτυρα» (1994), παρουσιάζει την καυστική ματιά του στο καθεστώς Ράκοσι, με μια απολαυστική σάτιρα που απαγορεύτηκε ως το 1989. Η «Αγάπη» (1971), είναι το μεγάλο αριστούργημα του Κάρολι Μακ - μια σκοτεινή μελέτη πάνω στην ψευδαίσθηση, με συγκλονιστικές ερμηνείες από την Μάρι Τέρετσικ και τη Λίλι Ντέρβας. Το τολμηρό «Σίντμπαντ» (1971) του Ζόλταν Χουσάρικ, αποτελεί ένα από τα κορυφαία αισθαντικά έγχρωμα φιλμ της παγκόσμιας κινηματογραφικής κληρονομιάς. Η Μάρτα Μέσαρος, με την «Υιοθεσία» (1975), έφερε μια ριζοσπαστική αντίληψη του σινεμά βεριτέ σχολιάζοντας τα κοινωνικά-ταξικά πλαίσια που εμποδίζουν την ανθρώπινη επιθυμία.
«Απελπισμένοι» του Μίκλος Γιαντσό
Ο Αντρας Γέλες, πατέρας του νικητή των φετινών Οσκαρ Λάσλο Νέμες, ντεμπούταρε με το μινιμαλιστικό «Ο Μικρός Βαλεντίνος» (1979) - μια πικρή αποδομημένη ματιά σε μια κοινωνία σε αποσύνθεση. Το «Ψυχή και Νάρκισσος» (1980), του Γκάμπορ Μπόντι, μια μεταμοντέρνα αβάν γκαρντ παραληρηματική ταινία-ποταμός (με τον Ούντο Κίερ), είναι το πρώτο μεγάλο μεταμοντέρνο έργο του σύγχρονου ουγγρικού σινεμά. Το 1981, ήρθε ο θρίαμβος του Σάμπο με το «Μεφίστο» και το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Σαν ουγγρικό γκράφιτι χαρακτηρίστηκε το «Ο χρόνος σταματά» του Πέτερ Γκοτάρ, η επιτομή της μενταλιτέ της ουγγρικής -μετά το 1956- νεολαίας. Τέλος, η Ιλντικο Ενιεντι, ολοκληρώνει ταιριαστά το αφιέρωμα με τον «20ο μου αιώνα» (1989), ένα ονειρικό ταξίδι στις εξελίξεις του προηγούμενου αιώνα, στη γυναικεία σεξουαλικότητα, στο άδηλο μέλλον.
Το πρόγραμμα
Πέμπτη 3 Μαρτίου
Τελετή έναρξης
19.30 Κοκτέιλ
20.30 Ο 20ος μου αιώνας 99΄
Η προβολή θα γίνει παρουσία της σκηνοθέτιδας Ιλντικο Ένιεντι
Είσοδος μόνο με προσκλήσεις
Παρασκευή 4 Μαρτίου
17.00 Ο 20ος μου αιώνας, Ιλντικο Ένιεντι 99΄
19.00 Αγάπη, Κάρολι Μακ 88΄
21.30 Μεφίστο, Ιστβαν Σάμπο 144΄
Σάββατο 5 Μαρτίου
18.00 Ο μάρτυς, Πέτερ Μπάτσο 104΄
20.00 Οι απελπισμένοι, Μίκλος Γιάντσο 87΄
22.00 Το Καρουζέλ, Ζόλταν Φάμπρι 90΄
Κυριακή 6 Μαρτίου
18.00 10.000 ήλιοι, Φέρεντς Κόσα 104΄
20.00 Σίντμπαντ, Ζόλταν Χουσάρικ 96΄
22.00 Το ρεύμα, Ιστβαν Γκάαλ 81΄
Δευτέρα 7 Μαρτίου
18.00 Παγωμένες μέρες, Αντρας Κόβατς 97΄
20.00 Ο πατέρας, Ιστβαν Σάμπο 86΄
22.00 Ο χρόνος σταματά, Πέτερ Γκοτάρ 96΄
Τρίτη 8 Μαρτίου
18.00 Το ρεύμα, Ίστβαν Γκάαλ 81΄
20.00 Υιοθεσία, Μάρτα Μέσαρος 83΄
22.00 Ο μικρός Βαλεντίνος, Άντρας Γέλες 102΄
Τετάρτη 9 Μαρτίου
18.30 Ψυχή και Νάρκισσος, Γκάμπορ Μπόντι, 261΄
(3 μέρη, 2 διαλείμματα)
Οι ταινίες προβάλλονται με ελληνικούς υποτίτλους.
Ταινιοθήκη της Ελλάδος: (αίθουσα Α) Ιερά οδός 48, Στάση μετρό Κεραμεικός, Γκάζι
Γενική είσοδος: 5 ευρώ
Κάρτα για όλες τις προβολές (πλην πρεμιέρας): 45 ευρώ
Κάρτα μειωμένη για όλες τις προβολές (πλην πρεμιέρας): 30 ευρώ