Τι δουλειά έχουν στον λαμπερό κόσμο της μόδας και των γυαλιστερών σελίδων των περιοδικών οι γυναίκες από τα Πομακοχώρια; Εφτασαν εκεί χάρη στην τέχνη τους.
Ο Guardian κάνει ένα εκτενές αφιέρωμα στο ταλέντο τους στο μακραμέ, αλλά και πώς κατάφερε η Μαρέβα Γκραμπόφσκι, η σύζυγος του Κυριάκου Μητσοτάκη, μαζί με την Δήμητρα Κολοτούρα να τις πείσουν να συνεργαστούν μαζί τους.
Οι γυναίκες από τα Πομακοχώρια δεν εμπιστεύονται στον καθέναν τα μυστικά τους, γράφει η βρετανική εφημερίδα. Οταν οι δύο γυναίκες, που ίδρυσαν την εταιρεία μόδας Zeus + Dione τις προσέγγισαν θέλοντας να προσθέσουν αυτό το μοναδικό τελείωμα με μακραμέ στα ρούχα τους, εκείνες ήταν καχύποπτες. Τελικά όμως δέχθηκαν.
Ετσι, αυτές οι 40 γυναίκες συνεργάζονται πλέον με την εταιρεία, χάρη στην εξαιρετική τεχνική τους που περνά από μητέρα σε κόρη για δεκαετίες. Δεν έχουν παράπονο, είναι πολυάσχολες και οι μοναδικές ικανότητές τους χρησιμοποιούνται σε κολεξιόν μόδας ελληνικής έμπνευσης και κατασκευής.
Τα Πομακοχώρια είναι μία μόνο από τις γραφικές γωνιές της Ελλάδας που αλλάζουν οι Δήμητρα Κολοτούρα και Μαρέβα Γκραμπόφσκι, καθώς πρώτος στόχος της εταιρείας τους είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας για τους ντόπιους και η διάσωση κάποιων εκ των παλαιότερων χειροτεχνιών της Ελλάδας από την εξαφάνιση.
Το μακραμέ είναι μία τεχνική με μεταξωτούς κόμπους σε περίτεχνα σχέδια, μία τεχνική στην οποία αυτές οι γυναίκες από τα Πομακοχώρια είναι ιδιαίτερα καλές. Ενα μόνο κομμάτι μπορεί να απαιτήσει ακόμη και μήνες για να ολοκληρωθεί.
Η ιδέα δύο φιλενάδων
Η Zeus + Dione ιδρύθηκε το 2011. Οι Γκραμπόφσκι και Κολοτούρα ήταν φίλες και ένα βράδυ απολάμβαναν το δείπνο τους, όταν άρχισαν να συζητούν για τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν τόσο οι ίδιες στη δουλειά τους, όσο και η χώρα γενικότερα. Η Γκραμπόφσκι, σύζυγος του Κυριάκου Μητσοτάκη, ήταν στον τομέα των οικονομικών και η Κολοτούρα διοικούσε μία ταξιδιωτική εταιρεία PR με συνεργασίες που περιελάμβαναν το BBC, το Condé Nast και τον ελληνικό οργανισμό Τουρισμού. Ηταν όμως απογοητευμένες από την κατάσταση της Ελλάδας και τον τρόπο που αντιμετώπιζαν την χώρα τα διεθνή ΜΜΕ.
Κάπως έτσι, κατέληξαν σε ένα επιχειρηματικό πλάνο και αποφάσισαν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους με μία ελληνική εταιρεία μόδας σχετική με τη χειροτεχνία των νησιών. Πήρε το όνομά της από τον Δία και την Διώνη, που μαζί απέκτησαν την Αφροδίτη.
Αρχισαν να ταξιδεύουν σε όλη την Ελλάδα, αναζητώντας τους χειροτέχνες που θα μπορούσαν να εντάξουν στην ομάδα τους. Δεν συμμερίζονταν όλοι την αισιοδοξία τους για έναν πολυτελή οίκο μόδας. Κάποιοι τις ρωτούσαν αν ήταν... τρελές, ή αν τους έκαναν πλάκα.
Ενα χρόνο αργότερα, άφησαν τις δουλειές τους και άρχισαν να συνεργάζονται με τη νεαρή σχεδιάστρια Λυδία Βουσβούνη, που είχε αφήσει την Αθήνα για να εργαστεί σε οίκους στο Λονδίνο και το Παρίσι. Οταν γνώρισε τις δύο γυναίκες όμως, αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα και να τις βοηθήσει να δημιουργήσουν την κολεξιόν τους.
Το αποτέλεσμα ήταν μία συλλογή φολκλορική, αλλά όχι «λαϊκή», με ρίζες στις παραδοσιακές ελληνικές ενδυμασίες, που συνδυάζει τη μόδα με την χειροτεχνία.
Σε πείσμα των προβλέψεων, σημειώνει ο Guardian, η Zeus + Dione αναπτύσσεται κατά μέσο όρο κατά 100-110% κάθε χρόνο. Σε αυτή εργάζονται 18 άτομα σε πλήρη απασχόληση, ενώ συνεργάζεται με περισσότερους από 70 χειροτέχνες από όλη την Ελλάδα. Ανάμεσα τους, κάποιος που φτιάχνει κάπες βοσκών και τέσσερις καλόγριες από την Κρήτη που υφαίνουν το λεπτότερο ύφασμα που μπορεί να φανταστεί κανείς.