Το Παρίσι του Nonda: Πέντε παρισινές συνοικίες στήνονται σε ισάριθμες αίθουσες στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών (Βούρου-Ευταξία)
Πρόκειται για ένα μικρό αφιέρωμα στον ζωγράφο Επαμεινώνδα Παπαδόπουλο (1922-2005), που από το 1947 έζησε και δημιούργησε στη γαλλική πρωτεύουσα. Ο Επαμεινώνδας Παπαδόπουλος, γεννήθηκε στην Αθήνα στις 11 Οκτωβρίου 1922 και πέθανε στην ίδια πόλη στις 30 Οκτωβρίου 2005. Ωστόσο έζησε έζησε και εργάστηκε για 50 χρόνια στο μεταπολεμικό Παρίσι. Εκεί καθιερώθηκε το ποσωνύμιο Nonda που τον ακολούθησε καλλιτεχνικά σε ολόκληρη τη ζωή του. Καλλιτέχνης της πρωτοπορίας, ανήκε στην περίφημη Ecole de Paris. «Σπάνιο καλλιτεχνικό ταμπεραμέντο» του απέδιδε ο Δημήτρης Γαλάνης, ενώ ο κριτικός J. P. Crespelle τον αποκαλούσε καλλιτέχνη που «κρατούσε την παράδοση της επαναστατικής ζωγραφικής στην κορυφή της Μονμάρτης».
Αυτοπροσωπογραφία του Nonda
Έλαβε μέρος σε όλες τις ιστορικές εκθέσεις του Grand Palais, μαζί με τους Πικάσο, Μπράκ, Μιρό, Λεζέ, Σαγκάλ και πολλούς άλλους. Δημιούργησε μνημειώδεις εγκαταστάσεις σε δημόσιους χώρους (θρυλικές παραμένουν οι Εκθέσεις της Pont Neuf, που διοργανώθηκαν με τη στήριξη του τότε υπουργού πολιτισμού, Γάλλου συγγραφέα, Αντρέ Μαλρό), ενώ αναζήτησε μη συμβατικά υλικά (αίμα από σπλήνα βοοειδών, κάρβουνο και άμμο), προκειμένου να δημιουργήσει έργα που παρουσιάστηκαν κατά κύριο λόγο στις υπαίθριες αγορές τροφίμων των Halles.
Το σύνολο του έργου του Nonda περιλαμβάνει ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτικά, χειροποίητα έπιπλα και αντικείμενα. H γραφή του ήταν πάντα εξπρεσιονιστική με επιρροές από συμβολισμό, κυβισμό, σουρεαλισμό, τέχνη της Aφρικής, βραχογραφίες. H έμπνευσή του προέρχεται πάντα από τη γυναικεία φιγούρα - πορτρέτα, γυμνά, ερωτικά συμπλέγματα. Kάποιες φορές παρουσιάζεται με σύμβολα, όπως άλογα ή ταύρους που της δίνουν δύναμη.
Το 1952, σε ηλικία 30 ετών ο ζωγράφος εξέθεσε στον «Παρνασσό» μια σειρά γυμνών που σκανδάλισαν τους Aθηναίους. Οι Aρχές έσπευσαν να καθηλώσουν τα έργα. Οι υπάλληλοι του πολιτιστικού κέντρου για να τα σώσουν τα κάλυψαν αρχικά με μαύρες κουρτίνες και μετά με φύλλα συκής στα επίμαχα σημεία...
Tο 1986, όντας φτασμένος και αναγνωρισμένος καλλιτέχνης, ο Nonda, παρουσίασε στη Δεξαμενή μια σειρά μνημειακών γλυπτών από τσιμέντο. Κατά τη διάρκεια της υπαίθριας έκθεσης ο καλλιτέχνης αρρώστησε και τα έργα του, ενώ εκείνος ήταν άρρωστος, ως δια μαγείας, εξαφανίστηκαν από την πλατεία. Oι υπηρεσίες του Δήμου Aθηναίων είπαν πως τα πήγαν σε αποθήκες. Tελικά, βρέθηκαν σε χωματερή. Σώθηκαν δύο.
Η έκθεση
«Le Paris de Nonda», ατομική
Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών: Παπαρηγοπούλου 5-7, πλ. Κλαυθμώνος, Αθήνα
Διαρκεί: ως 31 Μαρτίου