Ένας από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές και σεναριογράφους ο Ιταλός Ετόρε Σκόλα πέθανε σε ηλικία 84 ετών.
Πρόκειται για έναν από τους μεγάλους «ποιητές» του ιταλικού κινηματογράφου, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά τα Ιταλικά Μέσα Ενημέρωσης.
Βραβευμένος στις Κάννες, σκηνοθέτης και σεναριογράφος, άφησε την τελευταία του πνοή στη Ρώμη.
Άρχισε να εργάζεται στη συγγραφή σεναρίων τη δεκαετία του πενήντα. Η πρώτη του σκηνοθετική προσπάθεια έγινε το 1964, με το έργο «Se permette parliamo di donne» (Αν μας επιτρέπετε μιλάμε για γυναίκες).
Ο Χρυσός Φοίνικας και οι κλέφτες
Το 1976 ο Σκόλα είχε κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα για την καλύτερη σκηνοθεσία στο Φεστιβάλ των Κανών με το έργο «Brutti, sporchi e cattivi» («Βίαιοι, βρώμικοι, κακοί»), το σενάριο του οποίου παρουσίαζε την ανθρώπινη και υλική μιζέρια σε παραγκούπολη της Ρώμης στην αρχή της δεκαετίας του εβδομήντα.
Μάλιστα, ανάμεσά στο κάστ είχε δυο ηθοποιούς που του συστήθηκαν ως κλέφτες.
«Πράγματι, κάποιες μέρες δεν μπορούσαν να έρθουν στο γύρισμα γιατί είχαν να κάνουν πιο επικερδή πράγματα γι' αυτούς», έλεγε ο Ετορε Σκόλα.
Από τα γνωστότερα κινηματογραφικά έργα του:
«C' eravamo tanto amati» («Είχαμε αγαπηθεί τόσο») με τους Στεφάνια Σαντρέλι, Νίνο Μανφρέντι και Βιτόριο Γκάσμαν, «Una Giornata Particolare» («Μια ξεχωριστή μέρα») με τους Μαρτσέλο Μαστρογιάνι και Σοφία Λόρεν και «La Famiglia» («Η Οικογένεια») με τον Βιτόριο Γκάσμαν.
«Σκηνοθέτης» και της πολιτικής σκηνής
Αριστερός διανοούμενος, είχε συμμετάσχει στην «σκιώδη κυβέρνηση» του Ιταλικού Κομμουνιστικού Κόμματος το 1989, με τομέα αρμοδιότητας την πολιτιστική κληρονομιά.
Σε συλλυπητήριο μήνυμα του, ο Ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι τονίζει «ήταν ένας δημιουργός ο οποίος ήξερε να "διαβάζει" με απίστευτο τρόπο την ιταλική πραγματικότητα, την κοινωνία της και τις αλλαγές της, με αίσθηση της κάθε εποχής».