Οι ακτές της Μεσογείου, όπου ζουν 150 εκατομμύρια άνθρωποι (περίπου 17% περισσότεροι από ό,τι το 2000), βράζουν. Δημογραφικό, τουρισμός, ιχθυοκαλλιέργειες και μόλυνση, όλα προχωρούν με μεγάλη ταχύτητα.
Η Μεσόγειος είναι μια ημι-κλειστή θάλασσα, εκπροσωπεί λιγότερο από το 1% των παγκόσμιων ωκεανών, αλλά φιλοξενεί μεταξύ 4-18% των γνωστών θαλάσσιων ειδών. Σήμερα υφίσταται μια «πρωτοφανή οικονομική ανάπτυξη», η οποία απειλεί τα οικοσυστήματα «τα οποία είναι ήδη προβληματικά» αλλά και τα απειλούμενα είδη.
Σε μια μελέτη με τίτλο « MedTrends » την οποία δημοσίευσε στις 19 Ιανουαρίου το Διεθνές Ταμείο για τη φύση (World Wide Fund, WWF) τονίζεται η απουσία σχεδιασμού ή συνολικής στρατηγικής και αυτό θέτει σε κίνδυνο τη λεκάνη της Μεσογείου.
Το burn out της Μεσογείου
«Ακούγαμε πολλές πληροφορίες ότι η Μεσόγειος βρισκόταν κοντά στο burn-out, θελήσαμε να επαληθεύσουμε μόνοι μας», σχολιάζει η Isabelle Autissier, πρόεδρος της WWF Γαλλίας.
«Δεν νομίζω ότι τα κράτη έκαναν τη σχετική δουλειά πάνω στο θέμα», προσθέτει.
Η WWF διαθέτει πολλά γραφεία στην περιοχή της Μεσογείου και μπόρεσε γρήγορα να συλλέξει τα δεδομένα. Με μια σειρά καρτών αποδεικνύει ότι στη Μεσόγειο υπάρχει επικάλυψη δραστηριοτήτων, όπως η θαλάσσια μετακίνηση, η αλιεία, η παρεμβολή αιολικών πάρκων και τα μέτρα προστασίας των χελωνών. Δηλαδή μια οικονομική ανάπτυξη φύρδην μίγδην. Για παράδειγμα, ζώνες γεωτρήσεων πετρελαίου πατάνε πάνω σε περιοχές θαλάσσιας προστασίας.
Αλιεία-κόλαση
Σύμφωνα με τη μελέτη της WWF ο μοναδικός τομέας που είναι χαμένος σε αυτή την υπόθεση είναι αυτός της επαγγελματικής αλιείας. Η αλιεία καταρρέει εδώ και 20 χρόνια, θύμα ταυτόχρονα της μείωσης των αλιευμάτων και της ερασιτεχνικής ενασχόλησης. Ωστόσο, σήμερα, τα αλιεύματα που φέρνουν περίπου 73.000 πλοία της περιοχής -κατά 80% ερασιτεχνικά- παραμένουν σημαντικά για την τροφοδοσία στις νότιες ακτές της Μεσογείου.
Η μείωση των αλιευμάτων θα μπορούσε να ενισχύσει την ανάπτυξη της ιχθυοκαλλιέργειας, η οποία αυξάνεται με ρυθμό 8% ετησίως, τα τελευταία 40 χρόνια. Η παραγωγή της ιχθυοκαλλιέργειας πέρασε από τους 540.000 τόνους το 1990 στους 1,4 εκατομμύρια τόνους και φυσικά ξεπερνά την κλασική αλιεία. Επικεντρώνεται κυρίως σε 6 χώρες -με επικεφαλής την Αίγυπτο- και στρέφεται κυρίως γύρω από τα οστρακοειδή. Η μελέτη σχολιάζει ότι η ιχθυοκαλλιέργεια αναπτύσσεται στις ακτές όπου βρίσκεται σε ανοιχτό ανταγωνισμό με όλες τις άλλες δραστηριότητες.
![Η Μεσόγειος «βράζει» -Τουρισμός, γεωτρήσεις, ανάπτυξη την καταστρέφουν ραγδαία [εικόνες] | iefimerida.gr 0](/sites/default/files/styles/in_article/public/archive-files/peche-sos.jpg?itok=bkWHYebq)
Ρεκόρ τουριστών
Αλλο φαινόμενο της σύγχρονης Μεσογείου είναι η δημογραφική πίεση. Ο αριθμός των πόλεων με πάνω από 10.000 κατοίκους σχεδόν διπλασιάστηκε σε 50 χρόνια. Ταυτόχρονα, τα 46.000 χιλιόμετρα παραλίας αποτελούν αντικείμενο μεγάλου ανταγωνισμού στον τουριστικό τομέα, ο οποίος αποτελεί το ατού βαρέων βαρών της τοπικής οικονομίας και βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη. Η Μεσόγειος προσελκύει 300 εκατομμύρια τουρίστες το χρόνο, περίπου το 30% των διεθνών τουριστών που επισκέπτονται τον πλανήτη. Μέσα στα τελευταία χρόνια έγινε η δεύτερη περιοχή για κρουαζιέρες, με 27 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο, μετά την Καραϊβική.
Λόγω του ότι δημιουργεί θέσεις εργασίας, ο τουρισμός είναι ένα από τα αγαπημένα θέματα ανάπτυξης της Κομισιόν. Εδώ και πολλά χρόνια, η ΕΕ προσπαθεί να συνδιάσει την οικονομική ανάπτυξη αυτού του θαλάσσιου Ελντοράντο και την προστασία του χώρου, μέσα από το εργαλείο που αποκαλεί «γαλάζια ανάπτυξη».
![Η Μεσόγειος «βράζει» -Τουρισμός, γεωτρήσεις, ανάπτυξη την καταστρέφουν ραγδαία [εικόνες] | iefimerida.gr 1](/sites/default/files/styles/in_article/public/archive-files/wsm.jpg?itok=xvcVEA-q)
Εξόρυξη που καταστρέφει
Ενας από τους τέσσερις άξονες της ευρωπαϊκής στρατηγικής είναι η εξόρυξη μεταλλευμάτων. Κοβάλτιο, χαλκός, νίκελ, μέταλλα και πετρελαιοειδή βρίσκονται στην πρώτη θέση. Η παραγωγή υποθαλάσσιου φυσικού αερίου διπλασιάστηκε μεταξύ 2000 και 2009. Περίπου το 40% της λεκάνης της Μεσογείου είναι ζώνες ανοιχτές στην εξόρυξη και βρίσκονται σε προσφορά.
Αλλά το χειρότερο για τις φώκιες, τους κόκκινους τόνους και τους καρχαρίες -από τα πλέον απειλούμενα είδη- είναι ο διπλασιασμός των δραστηριοτήτων του Καναλιού του Σουέζ, το οποίο μπορεί να επιτρέψει την διέλευση 97 πλοίων ημερησίως το 2023 αντί και 49 σήμερα. Η ραγδαία αύξηση της θαλάσσιας μεταφοράς θα πολλαπλασιάσει τους κινδύνους των συγκρούσεων και της μόλυνσης, θα αυξήσει τα σκουπίδια και τον υποθαλάσσιο θόρυβο.
Συμπερασματικά, η μελέτη της WWF καταλήγει λέγοντας ότι «οι συνθήκες για να φτάσουμε σε μια καλή οικολογική κατάσταση της θάλασσας ως το 2020 δεν υπάρχουν σήμερα».