Ιστορική έρευνα, μυθιστορία, μελέτημα, σύγχρονο πολιτικό ανάγνωσμα, θεατρικό μονόλογο, ξένη αστυνομική λογοτεχνία, εκλαϊκευμένη επιστήμη. Προτάσεις 10 βιβλίων για όλα τα γούστα.
ΑΚΥΒΕΡΝΗΤΗ ΠΑΡΟΙΚΙΑ
- Του 'Αγγελου Νταλαχάνη
- Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης
Απαλλαγμένο από τα εύκολα στερεότυπα η ερευνητική μελέτη του ιστορικού, απόφοιτου του τμήματος Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, με σπουδές στο Πανεπιστήμιο Παρισιού και ερευνητή στα Πανεπιστήμια Μασσαλίας και Πρίνστον (ΗΠΑ) . Υπερβαίνοντας την σχολική συνόψιση οτι «ο Αιγυπτιακός ελληνισμός στην Αλεξάνδρεια κατέφυγε στην Ελλάδα επειδή τον έδιωξε ο Νάσερ», ο συγγραφέας πραγματοποίησε επιτόπια έρευνα , μίλησε με εναπομείναντες Έλληνες και κατέγραψε την πορεία της παροικίας από τη δεκαετία του 1930 έως τη δεκαετία του 1960 . Όταν κορυφώθηκε η έξοδος των Ελλήνων « όχι με την… βιβλική έννοια του όρου» - όπως χαρακτηριστικά σημειώνει- αλλά ως αποτέλεσμα των προνομίων αποικιακού τύπου που είχαν εξασφαλίσει από τους 'Αγγλους προστάτες οι ξένοι επιχειρηματίες, μεταξύ των οποίων ήταν η φορολογική και δικαστική ασυλία. Ιδιαίτερα φωτίζει το μεσοδιάστημα κατά το οποίο η παροικία βρέθηκε ακυβέρνητη στη διαδικασία μετάβασης της Αιγύπτου από την οθωμανική και βρετανική αυτοκρατορία στο έθνος- κράτος, με την επανάσταση των νασερικών αξιωματικών που επέβαλαν σοσιαλιστική νομοθεσία.
ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ
- Του Βλάση Αγτζίδη
- Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Τα γεγονότα που συνέβησαν κατά την περίοδο της κατάρρευσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της διαδικασίας μετασχηματισμού της από το 1908 έως το 1923 και τα οποία προκαλούσαν μια αμφιθυμία είναι το αντικείμενο μελέτης του διδάκτορα Ιστορίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Θεωρώντας ότι η συνειδητή άρνηση και η επιλεγμένη σιωπή καθόρισαν τις προτεραιότητες της ιστορικής επιστήμης, με αποτέλεσμα ο ελληνισμός της Ανατολής και η καταστροφή του να μην αποτελέσουν μέρος των νεοελληνικών επιστημονικών προτεραιοτήτων, καταπιάστηκε με αυτή την περίοδο μετεξέλιξης από την πολυεθνική Οθωμανική Αυτοκρατορία στην εθνική καθαρότητα . Στόχος του να αποσαφηνιστούν αδιερεύνητα στοιχεία της ιστορίας όπως είναι -μεταξύ άλλων- οι λόγοι που το μιλιταριστικό κίνημα των Νεότουρκων αποφάσισε και πραγματοποίησε τη Γενοκτονία των μη μουσουλμανικών πληθυσμών, καθώς και οι ευθύνες του ελληνικού πολιτικού συστήματος και των μεγάλων δυνάμεων της εποχής για την ελληνική ήττα.
Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΟΙΔΙΠΟΔΑ
- Του Θανάση Σκρουμπέλου
- Εκδόσεις Τόπος
Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος σε ένα σαρκαστικό αφήγημα για μια ιστορική αλλά εκτός συστήματος σήμερα συνοικία, με τα τείχη που την χωρίζουν από την άλλη Αθήνα. Γράφει: « Λένε πως η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα ή ως τραγωδία. Κάποτε στον Κολωνό, στον Λόφο, οι Κολωνακιώτες έδωσαν άσυλο στον μιαρό φυγάδα Οιδίποδα που είχε σκοτώσει τον πατέρα του κι είχε παντρευτεί τη μάνα του. Τώρα ένας ξυπόλυτος και τυφλός μαύρος -που ισχυρίζεται ότι είναι βασιλιάς- εμφανίζεται με τον υπασπιστή του και αναζητούν την κόρη του τυφλού, που έχει πέσει θύμα τράφικινγκ. Όχι μόνο για να τη σώσουν, αλλά και για να την παντρευτεί ο πατέρας της, ώστε να επανακτήσει το βασίλειό του από τους στασιαστές. Τι θα κάνουν οι σύγχρονοι Κολωνακιώτες; Θα λειτουργήσουν ρατσιστικά ή θα υπερισχύσει τελικά η παράδοση της φιλοξενίας;». Ένα ανατρεπτικό κοντράστ χρόνων, μύθων, ηθών και αντι-ηρώων στις παρυφές του κόσμου της Αθήνας των μεταναστών.
ΤΡΕΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ Ο ΠΟΙΗΤΗΣ
- Του Γιώργου Χρονά
- Εκδόσεις Οδός Πανός
«Η μούσα των ποιητών είναι διακριτική και χαμηλόφωνη, της αρέσουν τα αυθεντικά πρόσωπα κι οι καθαρές κουβέντες. Αρέσκεται στην Ελευθερία και παθιάζεται με τον Έρωτα. Η αληθινή ποίηση είναι άλογη, άναρχη, ρηξικέλευθη και πηγάζει από την απαίτηση του ανθρώπου για ευτυχία, ως αντίδοτο του θανάτου, ως υπαρξιακή δικαίωση για το φευγαλέο της ζωής», αποφαίνεται ο ποιητής- συγγραφέας των τεσσάρων θεατρικών μονολόγων. Οριάνα Φαλάτσι, Σεβάς Χανούμ, Ρίτα Σακελλαρίου και ο Ποιητής, ο μεγάλος Αλεξανδριανός, που επισκέπτεται το φανταστικό, μοναχικό « Ξενοδοχείο Βαλκάνια» και συναντάει τον ρεσεψιονίστ, όπως τον υποδύεται ο ομότεχνός του Χρονάς. Τραγική σύμπτωση: Και τα τέσσερα πρόσωπα έφυγαν από τη γνωστή φοβερή αρρώστια. Μία σύγχρονη τετραλογία, γεμάτη πόνο και πάθος, δίψα για Δικαιοσύνη, Ισότητα, Ελευθερία, με την Αγάπη να εμψυχώνει τα πετρωμένα και τα ακίνητα.
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΩΝ ΑΡΩΜΑΤΩΝ
- Του Μάνθου Σκαργιώτη
- Εκδόσεις Διόπτρα
Το έβδομο μυθιστόρημα του καταγόμενου από τα Γιάννενα φιλόλογου, μας μεταφέρει στο κλίμα του λαογραφικού μυθιστορήματος: Με το που γυρίζει από τα μακρινά ξένα ο Κωνσταντίνος Ντούλας ξορκίζεται να εκτελέσει την τελευταία επιθυμία του νεκρού πατέρα του. Πριν από μερικά χρόνια οι τρεις αδερφές του είχαν θυσιαστεί για να στεριώσουν τρία ονομαστά γεφύρια: του Δούναβη, του Ευφράτη και της 'Αρτας. Ο πατέρας του δεν θα βρει αναπαμό αν ο Κωνσταντίνος δεν πάει στα τρία γεφύρια για να φέρει από εκεί λίγο ασβέστη και χώμα. Ο δρόμος του απ' την Ήπειρο ως τη Μεσοποταμία και τις παραδουνάβιες χώρες είναι στρωμένος με περιπέτειες. Όπως διαλαλεί το οπισθόφυλλο , από τις σελίδες του βιβλίου ξεπηδούν πειρατές, δουλέμποροι, θεομπαίχτες καλόγεροι, καμηλιέρηδες, περιστασιακοί έρωτες, ληστές, βεδουίνοι, βαθιές φιλίες, μάγοι, φοβισμένα στόματα, αδυσώπητες αναμετρήσεις, δερβίσηδες, τεκέδες, απαγωγές, αφιλόξενες στέπες, και μέσα σ' όλα μια αγάπη αναμμένο κάρβουνο κάτω απ' τη στάχτη.
ΦΕΥΓΩ
- Της Τίνα Σέσκις
- Εκδόσεις Κλειδάριθμος
Το πρώτο μυθιστόρημα - ψυχολογικό θρίλερ της Αγγλίδας που έγραψε αφού είχε δουλέψει πάνω από είκοσι χρόνια σε εταιρείες διαφήμισης. Έγινε ευπώλητο στη Βρετανία και μεταφράστηκε σε 15 γλώσσες. Είναι ένα βιβλίο για το τίμημα της φυγής από αγαπημένα πρόσωπα που ξεκινάει ποιητικά : «Η ζέστη είναι ένας ακόμη άνθρωπος που πρέπει να σπρώξω για ν΄ανοίξω δρόμο στην αποβάθρα του τρένου». Πρόκειται για μια καθηλωτική αφήγηση μιας συμβατικής ιστορίας ζήλειας, απληστίας, πόνου και τρέλας με μικρά διαλλείματα ευτυχίας. « Ένας φαινομενικά ευτυχισμένος γάμος. Ένας όμορφος γιος. Ένα ζεστό σπιτικό. Κι όμως η Έμιλι Κόουλμαν ξυπνάει ένα πρωί και τα παρατάει όλα δραπετεύοντας από την ίδια της τη ζωή. Τι την ώθησε σε αυτό; Πώς θα επιβιώσει; Η Έμιλι έχει ένα μυστικό. Που κανένας δεν το έχει φανταστεί». Ε, αυτό είναι η συνταγή της συγγραφέως: Να μην μπορείς να μαντέψεις το τέλος. Και όταν τη διαβάσεις να μένεις… άφωνος!
ΤΟ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ
- Του Γιόνας Κάρλσον
- Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Μαύρη κωμωδία του διάσημου Σουηδού ηθοποιού που με τη γραφή του καυτηριάζει τα σουρεαλιστικά του δυτικού ανθρώπου. Ο σαραντάχρονος ήρωας δεν έχει μεγάλες ανάγκες: ένα μικρό σπίτι, μια μικρή δουλειά, μικρές φιλοδοξίες, έναν μικρό κοινωνικό κύκλο, μια βολική, οικεία καθημερινότητα, κατά προτίμηση με πίτσα, ταινίες και μουσική. Τίποτα δεν τον έχει προετοιμάσει για το ιλιγγιώδες ποσό που ο μυστηριώδης οργανισμός «Κατανομής Παγκόσμιων Πόρων» τον καλεί να πληρώσει έναντι της ευτυχίας που έχει βιώσει μέχρι εκείνη τη μέρα. Σίγουρος ότι πρόκειται για κάποιο ανόητο λάθος, ο ήρωας επιχειρεί να ξεκαθαρίσει την κατάσταση - μόνο και μόνο για να βρεθεί ακόμα πιο βαθιά μπλεγμένος. Καφκική γραφή, με χιουμοριστικές εναλλαγές. Το μαύρο πάνω στο λευκό. Το παράλογο και το λογικό εναλλάξ.
ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΣΤΙΣ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
- Της Μπετίνα Ντάβου
- Εκδόσεις Παπαζήση
Γιατί συγκρούονται άνθρωποι που αγαπιούνται; Γιατί οι ανθρώπινες σχέσεις δεν κινούνται σε ένα διηνεκές αέναης αρμονίας; Η σύγκρουση είναι ζήτημα επιβίωσης; Σε αυτά τα ερωτήματα απαντά η καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών με την έρευνά της. Και εξηγεί: «Αναστατωνόμαστε όταν ο κόσμος αυτός μας ματαιώνει. Θυμώνουμε, φοβόμαστε, λυπόμαστε κι αυτά τα συναισθήματα αναζητούν την εκτόνωσή τους προς όποιον νιώθουμε πως απειλεί τους υλικούς ή συμβολικούς μας πόρους. Η παραδοσιακή ψυχολογική βιβλιογραφία προσεγγίζει συνήθως τη διαπροσωπική σύγκρουση με όρους ασύμβατων στόχων ή κέρδους και ζημίας των εμπλεκομένων, δηλαδή με όρους λογιστικής. Όμως η σύγκρουση ισοδυναμεί με άλγος. Δεν είναι ένα απλό σφάλμα σε κάποιο ιδεατό αλγόριθμο της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης και η διευθέτησή της, μια ορθολογική διόρθωση του σφάλματος. Κανείς δεν συγκρούεται για κάτι που τον αφήνει αδιάφορο ή με κάποιον που του είναι αδιάφορος. Συγκρούομαι σημαίνει νοιάζομαι για κάποιον ή για κάτι τόσο, ώστε να με συνεπαίρνει η οργή, ο θυμός, η θλίψη». Ένα δοκιμιακό βιβλίο που διαβάζεται και ως ημερολόγιο συναισθημάτων.
ΛΕΞΙΚΟ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΚΕΪΜΠΡΙΤΖ
- Του Ντέιβιντ Ματσουμότο, καθηγητή ψυχολογίας στο Σαν Φρανσίσκο
- Εκδόσεις Πεδίο
Από το τι σημαίνει «αβασία» (η ανικανότητα του ατόμου να περπατήσει) μέχρι τι είναι η «ωχρά σφαίρα» ( Δύο θολωτές μάζες φαιάς ουσίας που αποτελούν σημαντικό τμήμα των βασικών γαγλίων σε κάθε ημισφαίριο ) . Από την έννοια της «αβεβαιότητας» (κατάσταση άγνοιας) μέχρι τον «ωτόλιθο» (Μικροί κρύσταλλοι από ανθρακικό ασβέστιο που είναι ενσωματωμένοι στα βλεννώδη τοιχώματα του αιθουσαίου συστήματος ). Από την «αγραφία» (αδυναμία χάραξης γραμμάτων ) μέχρι την «ωοειδή θυρίδα» (Οπή μεταξύ του μέσου και του έσω αυτιού που καλύπτεται από μια λεπτή μεμβράνη ). Ένα βοήθημα με τις ορολογίες της επιστήμης που διερευνά τα τρίσβαθα της ψυχής. Διεθνές και διαπολιτιστικό έργο για λέξεις- κλειδιά. Χρήσιμο όχι μόνο για φοιτητές, αλλά και για φιλομαθείς αναγνώστες που παθιάζονται με την ακριβή απόδοση μιας ερμηνείας προσαρμοσμένο στην ελληνική αντίληψη από ένα επιτελείο ειδικών . Η Ψυχολογία… μας σε 842 σελίδες.
ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΠΑΡΤΙ ΣΤΗ ΧΡΕΟΚΟΠΙΑ
- Του Γιάννη Παπαδογιάννη
- Εκδόσεις Παπαδόπουλος
«Για πολλά χρόνια η ζωή στην Ελλάδα κυλούσε σχεδόν αμέριμνα. Και μετά, το 2009, λίγα χρόνια μετά τη θριαμβευτική ένταξή μας στην ευρωζώνη, ήρθε η κρίση. Όμως αυτό που ακολούθησε δεν ήταν απλώς μια οικονομική κρίση, αλλά μια άνευ προηγουμένου κοινωνικοοικονομική καταστροφή. Τι ακριβώς συνέβη; Γιατί δεν μπορέσαμε να αντιμετωπίσουμε την κρίση; Γιατί η χώρα βρέθηκε εκτός ελέγχου», ρωτάει ο δημοσιογράφος- συγγραφέας. Εξιστορώντας τα οικονομικοπολιτικά γεγονότα από φιλελεύθερη οπτική υποστηρίζει ότι «εφτά χρόνια άρνησης της πραγματικότητας ήταν εφτά χρόνια τυφλής δημαγωγίας» και επιχειρώντας να εξηγήσει γιατί από την κρίση φτάσαμε στην κατάρρευση καταδεικνύει τις μεγάλες ευθύνες του πολιτικού προσωπικού και τις μοιραίες επιλογές της ηγεσίας. Περιγράφει τη διαδρομή από το «λεφτά υπάρχουν» το 2009, στο «δεν συναινώ στο λάθος» το 2011 και το «σκίσιμο των μνημονίων» το 2015.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)