«Λησμονημένα ρολά ζωγραφικής» ξεχασμένα στο ατελιέ του εικαστικού για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες, παρουσιάζει το Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς.
Παρουσιάζονται 40 ζωγραφικά έργα της περιόδου 1952-1974 που όλα τους ανήκουν σε διαφορετικές θεματικές ενότητες του καλλιτέχνη. Πρόκειται για 14 έργα από την περίοδο των σπουδών του, 6 έργα από τις «Συνοικίες», ένα από το «Βιετνάμ» και 18 από τη «Χούντα». Εξαίρεση ως προς το χρονολογικό πλαίσιο της έκθεσης αποτελεί ένα έργο τού 1989 από τη σειρά «Οδύσσεια». Η έκθεση φιλοξενείται στον 1ο όροφο του κτηρίου και θα διαρκέσει έως τις 31 Ιανουαρίου 2016.
Ολες οι ενότητες
ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΑ (1952-1958): Συνολικά βρέθηκαν σε ρολά 30 σπουδές με χρώμα (28 σε καμβά, 2 σε χαρτί) από τις οποίες ο Δημοσθένης Κοκκινίδης θεωρεί ότι μόνον οι 14 «ίσως παρουσιάζουν κάποιο ενδιαφέρον» για να εκτεθούν, ενώ τα υπόλοιπα έργα παραμένουν προς το παρόν ατελάρωτα και παρουσιάζονται σε προθήκη. Η περίπτωση να βρεθούν έργα από τα φοιτητικά χρόνια ενός καλλιτέχνη μπορεί να θεωρηθεί σπάνια, αφού ό,τι έχει δημιουργηθεί υπό ακαδημαϊκή σκέπη συνήθως καταστρέφεται ή καταχωνιάζεται στο πέρασμα του χρόνου.
Καθιστή κοπέλα, 1955-1957 Λάδι σε καμβά, 87 Χ 57 εκ.
ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ: Η αποτύπωση των προσφυγικών αποτελεί θεματικά την πρώτη ζωγραφική περίοδο του Κοκκινίδη: μια βιωματική αφήγηση της προπολεμικής Ελλάδας, που την ξεκινά περίπου το 1958, όταν τελειώνει την ΑΣΚΤ, και την κλείνει στα μέσα της δεκαετίας του ’60. Η ενότητα «Συνοικίες», ή αλλιώς «Γειτονιές», απεικονίζει τα προσφυγικά, δηλαδή τα καταλύματα που χτίστηκαν πρόχειρα για να στεγάσουν τους ξεριζωμένους Έλληνες της Μικράς Ασίας. Τα προσφυγικά αποτελούν παιδική ανάμνηση και βίωμα του καλλιτέχνη, ο οποίος μεγάλωσε και έζησε σε ένα από αυτά έως τις αρχές της Κατοχής. Τα εκτειθέμενα έργα προέρχονται από την τελευταία περίοδο των «Συνοικιών», 1963-1964, με εξαίρεση μια αφηρημένη σύνθεση του 1960.
Δύο μορφές, 1963 Κόλλα σε καμβά, 129 Χ 149 εκ.
ΒΙΕΤΝΑΜ: Παράλληλα με την τελευταία ενότητα απεικόνισης των προσφυγικών συνοικιών, το ενδιαφέρον του Κοκκινίδη στρέφεται σε έντονα φορτισμένα πολιτικά γεγονότα, με εγχώριο αλλά και διεθνή κοινωνικό αντίκτυπο, όπως είναι η αμερικανική εισβολή στο Βιετνάμ.
ΧΟΥΝΤΑ: Η πλειονότητα των έργων από τα «Λησμονημένα Ρολά» αφορά την επταετία της Χούντας, η οποία αποτελεί και ζωγραφικά για τον Δημήτρη Κοκκινίδη μια ξεχωριστή περίοδο. Το κυρίαρχο στοιχείο στα έργα της περιόδου της Χούντας είναι η φίμωση της ελεύθερης έκφρασης. Στο επίκεντρο της ζωγραφικής του, ο άνθρωπος που υποφέρει από το απάνθρωπο πολιτικό καθεστώς. Οι ρεαλιστικές και ταυτόχρονα απόκοσμες φιγούρες λειτουργούν ως κοινωνοί του μηνύματος: οι κριτές, οι κρινόμενοι-διωκόμενοι και οι μητέρες-σύζυγοι αντιστοιχούν σε «Δικαστές», «Ταυτότητες» και «Μητρότητες», τις ζωγραφικές υποενότητες του κεντρικού θέματος που είναι η δικτατορία.
Η Πέπη, 1973 Ακρυλικό σε καμβά, 53,5 Χ 58,5 εκ.
Αυτοπροσωπογραφία, 1970 Κόλλα σε καμβά, 59 Χ 59 εκ.
ΟΔΥΣΣΕΙΑ: Η «Οδύσσεια» αποτελεί μια θεματική ενταγμένη στις «Θάλασσες», που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80, αλλά στη συνέχεια ακολούθησε αυτόνομη πορεία ως ενότητα. Με τις «Θάλασσες» ξεκινά η πολιτικά αποστασιοποιημένη πλέον πορεία του καλλιτέχνη . Η ανθρώπινη μορφή εξακολουθεί να έχει βαρύτητα στη ζωγραφική του αλλά βρίσκεται εφεξής σε άμεση συνάρτηση με τη φύση.
Ο εικαστικός στην έκθεση: Στον χώρο της έκθεσης θα προβάλλεται οπτικοακουστικό υλικό με σχόλια του Δημοσθένη Κοκκινίδη, τόσο κατά την εύρεση όσο και κατά το τελάρωμα των έργων, καθώς και επέμβασή του σε μια παλαιότερη σύνθεση του από τις «Συνοικίες». Στην έκθεση θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις από τον ίδιο τον καλλιτέχνη Κυριακή 20/12/2015, 10/01/2016, 17/01/2016 και 31/01/2016, ώρα 11.00.
Η εκθεση
«Λησμονημένα ρολά ζωγραφικής 1952-1974»
Μουσείο Μπενάκη-Πειραιώς: Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου, τηλ. 210 3453111
Διαρκεί: έως 31/01
Λειτουργεί: Πέμπτη, Κυριακή (10.00-18.00), Παρασκευή, Σάββατο (10.00-22.00), Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη κλειστά