Τις αγοραστικές ευκαιρίες που προσέφεραν οι αλυσίδες λιανικής πώλησης λόγω της λεγόμενης Μαύρης Παρασκευής (Black Friday) αναζητούσαν οι Αμερικανοί και Βρετανοί, ενώ σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις οι περισσότεροι ψωνίζουν διαδικτυακά αντί να επισκέπτονται τα ίδια τα καταστήματα.
Σύμφωνα με το δίκτυο Euronews, πολλά καταστήματα στις ΗΠΑ άνοιξαν τις πόρτες τους ήδη από το απόγευμα της Πέμπτης (τοπική ώρα) παρ’ ότι ήταν η αργία της Ημέρας των Ευχαριστιών, σε μια προσπάθεια να ανταγωνιστούν τις εταιρίες διαδικτυακών πωλήσεων. Σε κάποια καταστήματα η προσέλευση ήταν μεγάλη, ενώ οι καταναλωτές σχημάτιζαν ουρές σε μια προσπάθεια να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες. Κάποιοι μάλιστα ήταν τόσο ανυπόμονοι που κατασκήνωσαν έξω από κατάστημα στο Σικάγο.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, όπως επισημαίνει το Euronews, οι διαδικτυακές πωλήσεις έχουν πράγματι αυξηθεί, καθώς οι αγοραστές φαίνονται λιγότερο πρόθυμοι να πάνε στα καταστήματα. Το τετραήμερο από την Πέμπτη, ημέρα των Ευχαριστιών, έως και την Κυριακή αναμένεται να γίνει περίπου το 20% των εορταστικών αγορών. Οι δύο τελευταίοι μήνες του χρόνου είναι σημαντικοί για τις αμερικανικές εταιρίες λιανικών πωλήσεων καθώς αντιστοιχούν στο 20-40% του ετήσιου τζίρου, σύμφωνα με το Euronews.
Πέρυσι και φέτος
Η συγκεκριμένη ημέρα, εξηγεί το Reuters, ονομάστηκε έτσι καθώς η καταναλωτική φρενίτιδα που παρατηρείται βοηθά τις εταιρίες λιανικών πωλήσεων να καταγράψουν αυξημένο τζίρο βελτιώνοντας ακόμη και τις ετήσιες επιδόσεις τους. Στη Βρετανία η ημέρα αυτή καθιερώθηκε το 2010 από την αμερικανική εταιρία διαδικτυακών λιανικών πωλήσεων Amazon. Πλέον, η Μαύρη Παρασκευή καταλαμβάνει σημαντική θέση στο ημερολόγιο και των Βρετανών καταναλωτών καθώς περίπου το 77% των αλυσίδων λιανεμπορίου της Βρετανίας συμμετέχει στην ημέρα αυτή, εξηγεί το Euronews.
Ωστόσο, πέρυσι παρατηρήθηκαν μεγάλες ουρές και δεν έλειψαν οι εντάσεις στα καταστήματα, με τους καταναλωτές να τσακώνονται για το ποιος θα προλάβει να αγοράσει τα προϊόντα που ήταν σε προσφορά. Αυτό ίσως οδήγησε ακόμα περισσότερους φέτος στο να ψωνίσουν διαδικτυακά, αναφέρει το Reuters.
Οι βρετανικές εταιρίες λιανικών πωλήσεων ελπίζουν ότι οι προωθητικές ενέργειες θα σηματοδοτήσουν ένα καλό ξεκίνημα για τη χριστουγεννιάτικη περίοδο ύστερα από έναν αδύναμο Νοέμβρη κατά τον οποίο, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα, οι πωλήσεις αυξήθηκαν με το βραδύτερο ρυθμό των τελευταίων εννέα μηνών.
Η εταιρία ερευνών για τον κλάδο λιανικών πωλήσεων Conlumino εκτιμά ότι η σημερινή ημέρα θα αποφέρει στις βρετανικές εταιρίες πωλήσεις – σε καταστήματα και μέσω διαδικτύου – ύψους 1,6 δισεκ. λιρών (2,4 δισεκ. δολαρίων), ενισχυμένες κατά 20% σε σχέση με το 2014.
Φαίνεται ότι οι δαπάνες για την Μαύρη Παρασκευή καλύπτουν φέτος περισσότερες από μια ημέρες και με τις αγορές μέσω διαδικτύου να καταλαμβάνουν μεγαλύτερο μερίδιο, σχολιάζει ο ανεξάρτητος αναλυτής Νικ Μπαμπ τονίζοντας ότι σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, ο θεσμός θα καταγράψει περισσότερες πωλήσεις φέτος σε σχέση με πέρυσι.
Σύμφωνα με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φαίνεται πως φέτος επικρατεί μεγαλύτερη ηρεμία στα καταστήματα σε σχέση με πέρυσι και οι καταναλωτές δεν έχουν ξεχάσει τους κανόνες καλής συμπεριφοράς.
Σε κάθε περίπτωση, η φετινή Μαύρη Παρασκευή αναμένεται να είναι ημέρα ρεκόρ για τις πωλήσεις, επισημαίνει το βρετανικό δίκτυο BBC. Το ερώτημα είναι εάν θα αποτελέσει την κορύφωση της συγκεκριμένης ημέρας για τη Βρετανία. Πέρυσι ήταν η πρώτη φορά που οι εταιρίες πραγματικά «αγκάλιασαν» αυτή την αμερικανική παράδοση, η οποία όμως για πολλούς απλά διαστρεβλώνει τις χριστουγεννιάτικες δαπάνες των νοικοκυριών.
Κάποιοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη ημέρα μεταφέρει νωρίτερα χρονικά τις χριστουγεννιάτικες δαπάνες σε μια περίοδο κατά την οποία οι εταιρίες παραδοσιακά δεν κάνουν εκπτώσεις.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Μαύρη Παρασκευή έχει αλλάξει δραματικά τον τρόπο που ο κόσμος ψωνίζει ενόψει των Χριστουγέννων και έχει δημιουργήσει την προσδοκία μεγάλων εκπτώσεων που αναμφισβήτητα δεν υπήρχε πριν», σχολίασε ο Τζέιμς Μίλερ, υψηλόβαθμος σύμβουλος στην εταιρία Experian Marketing Services.
Ιδιαίτερα οι εταιρίες που δεν διαθέτουν τα προϊόντα τους στο διαδίκτυο θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικές αυτή την περίοδο, πρόσθεσε ο Μίλερ. «Ενώ η Μαύρη Παρασκευή δίνει τη δυνατότητα για μια βραχεία αύξηση του όγκου πωλήσεων, αυτό θα είναι εις βάρος των περιθωρίων κέρδους στην πλέον κρίσιμη αγοραστική περίοδο της χρονιάς».
Δεν λείπουν βέβαια και οι φωνές κατά της ημέρας του άκρατου καταναλωτισμού, που έχει επεκταθεί και σε άλλες χώρες όπως τη Βραζιλία και την Ινδία, επισημαίνει το BBC. Μια διαδικτυακή καμπάνια με όνομα Παρασκευή Χωρίς Αγορές, προτείνει στον κόσμο αντί να πάει για ψώνια «να πάει για έναν περίπατο και να απολαύσει το φθινοπωρινό αεράκι», ενώ η Ένωση Βιβλιοπωλών ενθαρρύνει τα ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία να οργανώσουν το λεγόμενο «Πολιτισμένο Σάββατο».