Κατώτερα των προσδοκιών, όσων τουλάχιστον πίστευαν ότι θα έχουν σημαντικές ελαφρύνσεις, είναι τα Τέλη Κυκλοφορίας που ανακοινώθηκαν μόλις χθες, ενώ οι μεγάλοι χαμένοι των αποφάσεων του υπουργείου Οικονομικών είναι όσοι αγόρασαν αυτοκίνητο πριν από 10 χρόνια και καλούνται να πληρώσουν μεγαλύτερα από τα ήδη «φουσκωμένα» Τέλη, παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου ότι η χαμηλότερη εμπορική αξία θα οδηγήσει σε μικρότερη επιβάρυνση.
Οι διαρροές περί. κοσμογονικών αλλαγών από φέτος κιόλας ξεκίνησαν πριν από περίπου 2 μήνες. Σε αυτό το διάστημα ακούστηκαν απίστευτα πράγματα, όπως το ότι τα Τέλη θα προσαυξάνονται για όσους έχουν πάνω από δύο αυτοκίνητα, ενώ έγινε σημαία του υπουργείου το κριτήριο της εμπορικής αξίας των οχημάτων, παρά το ότι ήταν προφανές ότι ένα τέτοιο κριτήριο εκτός από τις στρεβλώσεις που δημιουργεί, είναι και ανεφάρμοστο καθώς η εμπορική αξία δεν αλλάζει οριζόντια με την πάροδο του χρόνου αλλά ανάλογα με το μοντέλο.
Με το πλήρωμα του χρόνου το υπουργείο Οικονομικών παραδέχθηκε ότι το κριτήριο της εμπορικής αξίας δεν μπορεί να υποστηριχθεί από τις ηλεκτρονικές εφαρμογές του ΚΕΠΥΟ, αλλά δεν έφτανε αυτό. Υποστέλλοντας τη. σημαία των ελαφρύνσεων βάσει εμπορικής αξίας, αποφάσισε χωρίς συγκεκριμένο και πειστικό τρόπο να αυξήσει τα Τέλη Κυκλοφορίας όχι μόνο στα οχήματα της τελευταίας 5ετίας, που ομολογουμένως έχουν ιδιαιτέρως χαμηλά Τέλη, αλλά και στα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από το 2006 και μετά! Πρόκειται για οχήματα, που έχουν χάσει μεγάλο μέρος της εμπορικής τους αξίας και είναι ενδεικτικό ότι ακόμα και το υπουργείο Οικονομικών αναγνωρίζει αυτή την απώλεια υπολογίζοντας χαμηλότερο τεκμήριο στο πλαίσιο της φορολογίας εισοδήματος.
Από τις χθεσινές ανακοινώσεις είναι προφανές ότι ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών ήταν να γίνουν μεγαλύτερες μειώσεις Τελών στα παλαιότερα και μικρομεσαίων κυβικών εκατοστών αυτοκίνητα. Ωστόσο, όταν άρχισαν οι υπολογισμοί έγινε αντιληπτό ότι για να μην πάει.. περίπατο ο εισπρακτικός στόχος των 1,1 δις ευρώ από τα Τέλη Κυκλοφορίας, θα έπρεπε να γίνουν αστρονομικές αυξήσεις στα αυτοκίνητα της τελευταίας 5ετίας κι επειδή κάτι τέτοιο θα ήταν πολιτικά καταδικαστέο, αποφασίστηκε να αυξηθούν και τα Τέλη των οχημάτων της περιόδου 2006- 2010, που ήδη πληρώνουν «τσουχτερά» Τέλη.
Το ερώτημα είναι αν οι κάτοχοι αυτοκινήτων π.χ. 2.500 κυβικών εκατοστών της προηγούμενης 10ετίας που ήδη πληρώνουν 880 ευρώ, θα δεχθούν να πληρώσουν 40 ευρώ παραπάνω ή θα έχουμε νέο κύμα παράδοσης πινακίδων. Όσο για τις μειώσεις των 50 ή 70 ευρώ στα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, που μετράνε πάνω από 15 χρόνια ζωής είναι αμφίβολο εάν μπορούν να οδηγήσουν κάποιους να ξαναπάρουν τις πινακίδες τους και να τα θέσουν σε κυκλοφορία.
Τι λέει το υπουργείο Οικονομικών
Η διάταξη για τα τέλη κυκλοφορίας (Τ.Κ.) του 2016 είναι η καλύτερη απάντηση, στην παραπληροφόρηση και την καταστροφολογία που επέλεξε μερίδα των Μ.Μ.Ε. το προηγούμενο διάστημα, για προφανείς λόγους.
Α) Πίνακας τελών κυκλοφορίας με βάση τα κυβικά (Έως 2010)
Οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας γίνονται με ξεκάθαρη κατεύθυνση τη δίκαιη αναδιανομή των υποχρεώσεων των πολιτών, ώστε να ελαφρυνθούν οι κάτοχοι οχημάτων, κατασκευής άνω των δέκα ετών, που έχουν χάσει αρκετή από την εμπορική τους αξία. Οι αυξήσεις είναι της τάξεως των 15-60 Ευρώ ανά κλίμακα.
Συνολικά, το πλήθος των οχημάτων που θα έχουν μειωμένα τέλη κυκλοφορίας, θα είναι μεγαλύτερο από αυτό των οχημάτων που θα έχουν μια μικρή αύξηση.
Β) Πίνακας τελών κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές ρύπων. (Ισχύουν από 1.11.2010)
Από την πλευρά του πάντως το ΥΠΟΙΚ πανηγυρίζουν αφού πηγές του υπουργείου αναφέουν πως «Διαβάζαμε και ακούγαμε τόσο καιρό, για υποτιθέμενες ΄΄μεγάλες αυξήσεις΄΄ στα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων αντιρυπαντικής τεχνολογίας. Ο Πίνακας Β διαψεύδει τα όσα λέγονταν και αποδεικνύει πως η αύξηση με την οποία θα επιβαρυνθούν οι κάτοχοι των συγκεκριμένων οχημάτων, θα είναι ύψους από 0,08 μέχρι 0,32 ευρώ ανά ρύπο!! Επίσης, παραμένει απαλλασσόμενη από τέλη κυκλοφορίας η κλίμακα των αυτοκινήτων που εκπέμπουν μέχρι 90 ρύπους.».