Η εξαφάνιση του Boeing 777 της Malaysia Airlines, τον Μάρτη του 2014, τρομοκράτησε ολόκληρο τον πλανήτη. Ανάλογα περιστατικά όμως, όπως όλα δείχνουν, δεν πρόκειται να συμβούν από το 2017 και μετά.
Η αδυναμία των επίγειων συστημάτων εντοπισμού των αεροπλάνων, αποτελεί μια μόνιμη πηγή ανησυχίας. Ακόμα και στον σύγχρονο κόσμο των GPS, ένα ολόκληρο αεροπλάνο με εκατοντάδες επιβάτες είναι δυνατόν να χαθεί, δημιουργώντας χάος σε σύσσωμο τον πλανήτη. Πώς γίνεται όμως να χαθούν τα ίχνη ενός αεροπλάνου;
Με τα σημερινά δεδομένα, τα αεροπλάνα εντοπίζονται μέσω των σημάτων ραντάρ που εκπέμπουν και μέσω των απαντήσεων που δέχονται. Αυτό το σύστημα είναι ιδανικό για τις χερσαίες εκτάσεις του πλανήτη, αλλά όχι και για τις υδάτινες. Με δεδομένο ότι οι ωκεανοί αποτελούν το 70% της επιφάνειας της Γης όμως, τα σήματα ραντάρ δεν θα μπορούσαν να προσφέρουν αδιάλειπτη παρακολούθηση της πορείας των αεροπλάνων.
Για τον λόγο αυτό, στην Παγκόσμια Συνδιάσκεψη Ραδιοεπικοινωνιών, επετεύχθη μια διεθνής συμφωνία η οποία προβλέπει την δορυφορική παρακολούθηση των πτήσεων σε παγκόσμια κλίμακα, για τα αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας. Οπως ανακοίνωσε ο Ο.Η.Ε, μετά από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Γενεύη, το νέο σύστημα εντοπισμού θα εφαρμοστεί από το 2017.
Η «επικοινωνία» των αεροπλάνων με τους δορυφόρους θα επιτρέψει την διαρκή επίβλεψη τους, αφού δεν θα υπάρχει η ανάγκη ενός σταθμού ραντάρ στην γύρω περιοχή για να σταλθεί το σήμα. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι η τεχνολογία που χρειάζεται, υπάρχει ήδη στα περισσότερα ενεργά αεροπλάνα. Με τον διαβιβαστή-πομπό ADS-B, τα αεροπλάνα θα μπορούν να στελνουν τις συντεταγμένες τους σε δορυφόρους, αντί να δίνουν σήμα στους σταθμούς ραντάρ.
Μέσω των συγκεκριμένων συχνοτήτων οι διαστημικοί σταθμοί θα έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν σήματα ADS-B από αεροσκάφη. Αυτό θα μας διασφαλίσει καθώς θα έχουμε την δυνατότητα παρακολούθησης των πτήσεων σε πραγματικό χρόνο σε ολόκληρο τον κόσμο» δήλωσε ο Φρανσουά Ρανσί, διευθυντής ραδιοεπικοινωνιών της UIT, Διεθνούς Ένωσης Ραδιοεπικοινωνιών του ΟΗΕ.
Η εξαφάνιση του περίφημου Boeing 777 των μαλαισιανών αερογραμμών, ήταν το γεγονός που πυροδότησε μια σειρά από δημόσιες συζητήσεις, σε παγκόσμιο επίπεδο, για την αδιάλειπτη παρακολούθηση των αεροσκαφών. Μετά από την ανακοίνωση του Ο.Η.Ε, τα αεροσκάφη πρόκειται να εξοπλιστούν καταλλήλως, ώστε από το 2017 να ξεκινήσει το νέο σύστημα παρακολούθησης τους.